enginolo skrev:
Låter helt orimligt. Kan inte bli tvingad till att underhålla en häck som jag inte vill ha. Jag kanske inte vill att grannen kliver över på min sida och klipper den. Hur gör vi då? Riktigt så enkelt är det nog inte. I sådant fall borde det funnits ett servitut.
Men vänta nu...Om inte du vill underhålla häcken måste ju din granne beredas möjlighet att göra det, eller hur? Din granne har rätt att plantera vad han vill på sin sida tomtgränsen. Ev. grenar eller liknande som med åren växer in på din tomt har du rätt att ta bort. Tror dock att du först måste bereda möjlighet för din granne att själv ombesörja detta.

Men servitut för att plantera något på sin egen tomt? Knappast!

Edit: b8q hann före...
 
Man skall kanske tillägga att om den verkligen står precis på tomtgränsen så blir den ju inte så långlivad. Du har som sagt rätt att ta bort ALLT på din sida, även om det innebär att klyva stammen.
 
Grannen får plantera en häck och måste beredas tillträde för att underhålla den, dvs klippa. Detsamma gäller för att tex måla staket. Sänker du marken på din tomt är det ditt ansvar att anlägga ev stömurar osv.
Varför har du inte satt dig in i villaägandets vardag innan du köpte kåk?
 
  • Gilla
Luddeboy83
  • Laddar…
P
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Ok, men då tar jag bort slänten, för den ligger på min sida, för det bör jag har rätt till, inkl alla rötter som ligger på min sida. Vad händer då med markhöjderna. Vem ska då ha slänten?
 
enginolo skrev:
Har du referens till en lagtext?
Detta regleras i 3:e kap. jordabalken (1970:994)
 
P
Snarare grannen som inte satt sig in i det
 
För att vara specifik i Jordabalken 3 kap:
http://www.ijuridik.se/jordabalken/3-kap-rattsforhallanden-mellan-grannar/

Edit: 2:a på bollen. Men du ser även i 1:a paragrafen att du ska ta skälig hänsyns till omgivningen när du nyttjar din tomt (dvs, du kan inte bara ta bort slänten hur som helst utan att ta hänsyn till befintlig häck). Dessutom (om det är mer än ca 50 cm höjdskillnad (kan variera från kommun till kommun) så kan det nog krävas marklov för att ta bort slänten och ersätta den med en stödmur.
 
Redigerat:
Den som äger häcken bör ju vara skyldig att underhålla den. Oavsett hur de planterat den. Har de planterat på tomtgränsen får de väl stå på stege och luta sig över för att klippa..

Man kan inte kräva att grannen ska hjälpa till att sköta ens trädgård.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
enginolo skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Ok, men då tar jag bort slänten, för den ligger på min sida, för det bör jag har rätt till, inkl alla rötter som ligger på min sida. Vad händer då med markhöjderna. Vem ska då ha slänten?
Rötterna får du ta bort. Men om du gräver så att hans tomt rasar ned pga. din grävning så är du ansvarig.
 
P
Ja, men vem plockar upp avfallet?
 
P
Det kan ju diskuteras. Jag måste kunna utnyttja min tomtgräns till fullo. Det är han som ligger ovan mig, det är han som skall förhindra ras. Varför skall slätten ligga på min sida?
 
enginolo skrev:
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.

Ok, men då tar jag bort slänten, för den ligger på min sida, för det bör jag har rätt till, inkl alla rötter som ligger på min sida. Vad händer då med markhöjderna. Vem ska då ha slänten?
Tar du bort slänten, vilket du är i din fulla rätt att göra, måste du stötta marken med en mur för att hindra att grannens tomt rasar ner. Du kan inte flytta slänten till grannens tomt.
 
Du citerade 2§ läser du sedan även 3§ så ser du att du inte får schakta så att det blir skador inne på grannens tomt.
 
enginolo skrev:
Det kan ju diskuteras. Jag måste kunna utnyttja min tomtgräns till fullo. Det är han som ligger ovan mig, det är han som skall förhindra ras. Varför skall slätten ligga på min sida?
Slänten LIGGER på din sida. Tar du bort den ska DU förhindra ras.
 
Men som sagt, OM det nu är så att grannen fyllt ut och skapat en slänt på DIN sida, så be kommunen rota rätt på hans nybyggnadskarta och bygglov. Där kan ni se hur markhöjderna såg ut innan han började anlägga sin tomt, och i hans bygglov bör det även finnas en ritning som visar hur han fått lov att förändra markhöjderna. Om han gjort som han fått lov till har du inte mycket att hämta. Har han däremot brutit mot sitt lov så kanske du har ett case. Som jag redan skrivit en gång.
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.