Varför ska man låta sånt här vara för grannsämjan?
Ska man själv gå och vara irriterad på sin granne för resten av tiden man bor i huset bara för att vara "snäll" mot en helt okänd person?
Vad är nästa hittepå som grannen kommer med om han "vinner" en sån här grej?

Vad händer den dagen man själv vill sälja?
Även om det "bara" är 0,6x30 meter tomt som försvinner så tycker jag att storleken på tomten är mycket viktig när man köper hus.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Guzzi skrev:
Jag får väl börja med att be TS halvt om ursäkt innan jag breder ut mig. Jag håller med om att det var mycket testosteron i den här tråden. Antingen eller.
När jag själv började mäta ut för garaget så konstaterade jag att min hörna på tomten sitter mitt ute i vägen. Bra för mig som ville få garaget så nära vägen som möjligt men det förklarade ju varför det inte fanns en hörnstolpe. Och hade man med vilje lagt vägen på min tomt? Räckte det inte med de 10 meter som är avsatt för väg? Nä, tekniken förändras. När mitt område ritades in på 50-talet så gjorde man så gott man kunde. Sedan har tekniken förfinats och i dag kan man peka ut på några cm när. Och det är nu min ursäkt till TS kommer in. Jag noterar att du pekar på att det är 60 cm fel, inte "en halvmeter". Kanske fanns inte den här tekniken när staketet/gränsen permanentades och nu kommer du och vill flytta den 60 cm. Ja, beter sig din granne helt obefogat som du beskrivet det så är han ett arsle. Här har jag en halv väg på min tomt, grannens kompost ligger också på min tomt medan vårt växthus ligger farligt nära in deras tomt + vedskjulet som definitivt ligger för nära för att vara bekvämt. Ingen av oss upplever något av detta som något problem. Men en dag kanske jag får en granne som mäter centimetrar och då lär jag väl få flytta sakerna. Fundera på om det är värt det. Antingen tänkte du som våra barn; "men orka". Eller så är det så att grannen gjort sig förtjänt av all skit i världen och då går du den vägen.
Det var inga problem att sätta ut tomtgränser på millimetern på 50-talet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Då kan vi väl säga att i så fall så lyckade de inte så väl av andra skäl. Det är nog få tomter här i området som stämmer med de ursprungliga kartorna. En av granntomterna flyttade de gränsen 2 meter när de kom med gps:en. Och enligt kommunen finns det ännu värre exempel här i områdena. Om det sedan bara var att de ursprungliga utsättarna var klantiga får jag väl i så fall låta vara osagt.
 
Redigerat:
Tjaa.. När mina föräldrar skulle bygga sommarstuga i början på 60 - talet. Så kom kommunens "lantmätare" för utsättning av huset på tomten.

Han extraknäckte samtidigt som försäkringssäljare, och var övertydlig över att om de valde att försäkra det nya huset hos honom, så kunde man få det utsatt var som helst på tomten. Då var det iofs. inte tomtgränserna det gällde.

Under samma bygglovsprocess så drabbades de även av stadsarkitekten (större Skånsk stad) som drev egen arkitektbyrå också. Och han underkände först bygglovet, men lät förstå att om de lät hans byrå "rätta till" ritningarna så garanterade han att bygglovet skulle gå igenom.
 
  • Gilla
Båtenisjön och 3 till
  • Laddar…
Ibland får man dock fundera på vad som är mest värt och risken med konflikter osv. Det gäller båda partner på varsin sida av staketet.

En anekdot är att i min hemby, så pågår en grannfejd sedan flera år tillbaka. Ena familjen (släkt till mig) tog ner några björkar som stod på deras tomt, längs en allé och väg ner till grannen nedanför. Grannen opponerade sig och ville ha björkarna kvar, men de stod på familjens tomt och de såg att det rentav var trångt för t.ex. ett räddningsfordon att ta sig ner. Björkarna togs ner och konflikten startade.

Sedan har det varit en rejäl soppa. Grannen polisanmälde familjen, lantmäteriet blev inkopplade, kommunen och länsstyrelsen blev inkopplade, stämningsansökan gick iväg osv. Familjen fick ta till en advokatbyrå och trots att de har rätten på sin sida och redan har fått domslut, så är det överklagat och ny polisanmälan gjord.

Grannfejden har nu pågått i flera år och i höstas eskalerade det till vandalisering av familjens egendom. Bilar har blivit repade, fönsterrutor sönderslagna och ett skjul har blivit vält nattetid. De lever i ständig otrygghet nu och mår dåligt av konflikten i sig. Lokalpressen har varit involverade, det snackas på byn. Hotbilden gör att de överväger att installera kameraövervakning mm nu, inte minst då närmaste polis kan vara upp till en timme bort.

Ibland får man faktiskt fundera på om det är värt av principskäl att stå på sig för sin sak. När jag ser hur dåligt familjen har mått i så pass många år nu pga detta, så är det ju inte för inte som tanken har slagit mig att om de bara satt sig ner tillsammans med en kopp kaffe ihop med grannen och gjort en skiss, visat samförstånd och kanske enats om en kompromiss (ta ner ena sidan björkar enbart? planetera nya lite utanför?), så hade det kanske varit två familjer som båda hade mått bättre idag...
 
shadowfire skrev:
Ibland får man dock fundera på vad som är mest värt och risken med konflikter osv. Det gäller båda partner på varsin sida av staketet.

En anekdot är att i min hemby, så pågår en grannfejd sedan flera år tillbaka. Ena familjen (släkt till mig) tog ner några björkar som stod på deras tomt, längs en allé och väg ner till grannen nedanför. Grannen opponerade sig och ville ha björkarna kvar, men de stod på familjens tomt och de såg att det rentav var trångt för t.ex. ett räddningsfordon att ta sig ner. Björkarna togs ner och konflikten startade.

Sedan har det varit en rejäl soppa. Grannen polisanmälde familjen, lantmäteriet blev inkopplade, kommunen och länsstyrelsen blev inkopplade, stämningsansökan gick iväg osv. Familjen fick ta till en advokatbyrå och trots att de har rätten på sin sida och redan har fått domslut, så är det överklagat och ny polisanmälan gjord.

Grannfejden har nu pågått i flera år och i höstas eskalerade det till vandalisering av familjens egendom. Bilar har blivit repade, fönsterrutor sönderslagna och ett skjul har blivit vält nattetid. De lever i ständig otrygghet nu och mår dåligt av konflikten i sig. Lokalpressen har varit involverade, det snackas på byn. Hotbilden gör att de överväger att installera kameraövervakning mm nu, inte minst då närmaste polis kan vara upp till en timme bort.

Ibland får man faktiskt fundera på om det är värt av principskäl att stå på sig för sin sak. När jag ser hur dåligt familjen har mått i så pass många år nu pga detta, så är det ju inte för inte som tanken har slagit mig att om de bara satt sig ner tillsammans med en kopp kaffe ihop med grannen och gjort en skiss, visat samförstånd och kanske enats om en kompromiss (ta ner ena sidan björkar enbart? planetera nya lite utanför?), så hade det kanske varit två familjer som båda hade mått bättre idag...
Tycker nog det där låter mer som en granne som enbart är ute efter att bråka, oavsett vad det handlar om så hade de t troligen blivit bråk förr eller senare, en del människor har det som hobby.

Jag tycker personligen att man inte ska behöva ge upp saker som man äger bara för att hålla någon annan till lags, TS har ju köpt tomten och då räknar man ju med att man kan använda hela tomten, släpper man det nu så är ju risken att man står med nått annat senare när grannen provar något nytt.
 
  • Gilla
Båtenisjön och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att tipset om att bygga nytt staket på gränsen är smartast!

Man har ju rätt att bygga på sin egen tomt. Även om nu inte TS får lov att ta ner det blir det en ickefråga efter något år. TS kan också be grannen att underhålla sitt staket, men utan att beträda TS tomt. - Det sistnämnda är väl kanske lite onödigt...

I fråga om vems staketet är:
Hur ofta är det ett staket som identiskt åt båda hållen? Oftast finns en staketstolpe och plank/nät/mm fäst på stolpen. Dom flesta staketen som jag sett i mitt liv, så sitter stolpen på ägarens sida och planken/nätet/mm utåt! - Men jag kan ha fel...

Tillbaka till själva frågan. Jag hade börjat att sätta ut stakpinnar, gräva gropar och göra en ansats till att bygga staket på min tomtgräns.
Skit i grannen - respekt till som repekteras bör!
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
harry73
kvistberg skrev:
Jag skulle gissa på att det finns någon form av gräns. Det var det svaret jag fick att jag fick inte flytta på båten själv, av både Polis och sen KFM när jag pratade med dem.
Skulle du flytta båten och båten skadas eller skadar någon annan, vem ansvarar då och vilken försäkring skulle gälla. Jag tycker att det är bra att man inte själv får flytta annans egendom men att det ska göras av kronofogden. Det är också för att skydda dig själv.
 
Grannfejder av den kaliber som shadowfire berättar om hör ju nu trots allt till det ovanliga. Och OM jag drabbades av en granne som faktiskt går till handgripligheter, så är det nog tyvärr inte så mycket annat att göra än att sälja och flytta. Sådana vill man inte ha i sin närhet.

Men om nu grannen har konfiskerat en avsevärd del av min tomt och inte rakt av begriper hur fel det är så får man väl köra myndighetsvägen ett tag. Det är rätt osannolikt att det är någon grovt kriminell man har som granne.
 
Hur stor tomt har du?
 
Jag ser ingen anledning att ge med sig. Har du gett efter för hot så har du visat att det är en framkomlig väg att hota dig, och det leder inte till något bra.

Dessutom, om granner tar till handgripligheter så har han förlorat. Då kommer rättsväsendet att ställa till det för honom, rejält. Som samhället funkar så har den som slår först förlorat.
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Fast, njaa. Tyvärr är det väl så att den som slår, väldigt ofta blir vinnare i just den konflikten. Samhället har en rätt flat attityd mot våldsbrottslingar, och svagt skydd för deras offer.

Men det är en sak om grannen kanske i affekt uppträtt lite hotfullt. Sedan är det ändå väldigt ovanligt att den hotfulle faktiskt drar det vidare till handgripligheter.

Om man ser det från grannens sida: Antag att jag har en fastighet, jag har noll koll på formaliteter om lantmäteri osv. Och så står där plötsligt en dag någon från detta Lantmäteri, och håller på och sätter ut placering av ett staket tillsammans med min nye granne. Och detta sätter de upp en bra bit inne på min tomt. Det finns givetvis en överhängande risk att jag uppfattar det som att någon håller på och skall stjäla en del av min tomt.
 
Tomtmarken såsom vi köpte den kostar 5 600 kr m2. Men tvivlar på att det är den summan man får som ersättning om det regleras automatiskt.
 
Tomten är drygt 1000 kvadrat. Men vi har hur som helst inga marginaler för att "sälja" tomtremsan till grannen då vi har utnyttjas hela tomtens byggrätt.
 
Tack för alla svar förresten! Lite mer info: Vi har som sagt varken påpekat eller krävt något i nuläget, utan det enda vi gjort är att tagit dit en utstakare. Och det blev ett himla liv! Vi kontaktade även lantmäteriet för att fråga hur exakt de utmätta gränserna var och om de skulle hålla rättsligt. De menade att det var 100%-igt och att det håller i rätten. Det komplicerar till det en aning för både vi och grannen skulle vilja bygga garage/friggebod precis intill tomtgränsen på nästan precis samma ställe, så någonstans måste vi ju göra upp. Det krävs ju dessutom den andres medgivande i båda fallen så man vill ju gärna hålla god ton för att det ska gå igenom för båda. Men som sagt har vi ingen lust att "ge bort" så mycket mark med det höga värdet. Vi får försöka sätta oss ner och diskuttera i god ton och hoppas på att grannen har lugnat ner sig tills dess och inte skriker på oss.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.