i den här situationen hade jag nog knallat över till grannen och erbjudit mig att hjälpa honom flytta staketet till hans tomt, baserat på kommunens utsättning, och sagt att det blir en mycket enklare och billigare lösning än om du skulle behöva beställa en lantmäteriförättning. Med lite tur inser grannen att han kommer att behöva flytta staketet och väljer den smidiga vägen framför den osmidiga (Lantmäteriet, kronofogde).
 
Redigerat:
gråsten skrev:
Föremål som tillförs fastighet av annan än fastighetsägaren utgör inte fastighetstillbehör enligt jordabalken. Således är inte staketet fastighetsägarens utan grannens. Staketet utgör därmed juridiskt sett lös egendom.

Här är påskläsning för trådskaparen om olika tillvägagångssätt för att få saken reglerad:

[länk]
Du kanske missförstod frågan? Hur vet vi att det inte var säljaren som uppförde staketet? Står det på TS tomt, så kan man väl förvänta sig att grannen måste visa att det tillhör honom om han skall kunna hävda det. Annars kan TS väl tycka att han bara flyttar/tar ner sitt eget staket.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
doggydoggen skrev:
jag hade struntat i dessa 60 cm och låtit staketet vara kvar, grannsämjan måste ju vara viktigare än futtiga halvmetern tomt.
Ifall du läste TS första inlägg så verkar det inte handla om en granne som det är möjligt att ha någon vidare grannsämja med. Om grannen uppträder hotfullt så är det bara att sätta hårt mot hårt, annars lär det bara bli mer problem i framtiden.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
K
elpaco skrev:
Du kanske missförstod frågan? Hur vet vi att det inte var säljaren som uppförde staketet? Står det på TS tomt, så kan man väl förvänta sig att grannen måste visa att det tillhör honom om han skall kunna hävda det. Annars kan TS väl tycka att han bara flyttar/tar ner sitt eget staket.
kreativt!(y)
 
  • Gilla
Exuperance och 3 till
  • Laddar…
Finns där något servitut att grannen har rätt till att sätta staketet innanför tomtgränsen? Isf har du nog inget att säga till om. Finns där inget servitut så kan du alltid börja med att be honom ta bort det.

Ett tips sen är att alltid skriva servitut som kanske upphör vid försäljning . Det kostar runt 300 kr men kan vara värt de.

Lycka till
 
gråsten skrev:
Föremål som tillförs fastighet av annan än fastighetsägaren utgör inte fastighetstillbehör enligt jordabalken. Således är inte staketet fastighetsägarens utan grannens. Staketet utgör därmed juridiskt sett lös egendom.
Hur vet vi det? TS har väl inte i något inlägg berättat att grannen kunnat visa att han är ägare??. Han har bara muntligen påstått sig vara ägare ?? :eek:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag får väl börja med att be TS halvt om ursäkt innan jag breder ut mig. Jag håller med om att det var mycket testosteron i den här tråden. Antingen eller.
När jag själv började mäta ut för garaget så konstaterade jag att min hörna på tomten sitter mitt ute i vägen. Bra för mig som ville få garaget så nära vägen som möjligt men det förklarade ju varför det inte fanns en hörnstolpe. Och hade man med vilje lagt vägen på min tomt? Räckte det inte med de 10 meter som är avsatt för väg? Nä, tekniken förändras. När mitt område ritades in på 50-talet så gjorde man så gott man kunde. Sedan har tekniken förfinats och i dag kan man peka ut på några cm när. Och det är nu min ursäkt till TS kommer in. Jag noterar att du pekar på att det är 60 cm fel, inte "en halvmeter". Kanske fanns inte den här tekniken när staketet/gränsen permanentades och nu kommer du och vill flytta den 60 cm. Ja, beter sig din granne helt obefogat som du beskrivet det så är han ett arsle. Här har jag en halv väg på min tomt, grannens kompost ligger också på min tomt medan vårt växthus ligger farligt nära in deras tomt + vedskjulet som definitivt ligger för nära för att vara bekvämt. Ingen av oss upplever något av detta som något problem. Men en dag kanske jag får en granne som mäter centimetrar och då lär jag väl få flytta sakerna. Fundera på om det är värt det. Antingen tänkte du som våra barn; "men orka". Eller så är det så att grannen gjort sig förtjänt av all skit i världen och då går du den vägen.
 
Det är inte kommunen som gör lantmäteriförättning.Det är bara lantmäteriet som utför detta.En gränsutvisning är inte juridisk bindande,dom sätter inte dit nya rör,endast träläkt om grannarna kommer överens om vart gränsen går,vilket gör att man inte kan sätta upp staket.Blir man osams igen så är risken stor att staketet ryker om den ena grannen låter göra en lantmäteriförättning,om det är fel på gränsen så måste staketet flyttas.Det fattas lantmäteriförättare i sthlm därför får man vänta så länge,det är högre utbildning på dom än mot vanliga lantmätare.
 
Den upplåtelseform som heter servitut följer fastighet och övergår vid försäljning till respektive fastighets nya ägare.
Den upplåtelseform som kallas nyttjanderätt gäller däremot endast mellan ägarna till upplåtande och nyttjande fastigheter och när någon av dem säljer till ny ägare så upphör nyttjanderätten att gälla. - Ge inte fel råd och påstå att servitut faller med ny ägare för det är fel!
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
roland53 skrev:
????? Om jag köper en tomt och med det vissa byggnader på tomten i form av uthus,altaner och tex som i detta fallet, ett staket som står otvistigt inne på min tomt (alltså inte precis i tomtgränsen) då kan jag väl med all rätt hävda att det tillhör mig.???

OM det kommer någon annan (läs grannen) och hävdar att han "äger" sagda "staket"

1- Får han väl bevisa detta genom inköpskvitto el. dyl
2. Säljaren av din tomt har då begått ett fel OM han sålt något som tillhör någon annan (grannen?)
3. Då bör man väl med mottagningsbevis (rekat brev) kunna uppmana grannen att avlägsna sina tillhörigheter inom en viss tid tex 3 veckor el. liknande med risk att du som köpare annars avlägsnar det mot att (ev fakturera kostnaderna till grannen) ???

Måste Kronofogden verkligen kopplas in? :confused:

Då bör väl du som tomtköpare kunna kräva säljaren på skadestånd/ersättning för fel i fastigheten ??
Fast det spelar ingen roll om hur han bevisar det, du får inte ta bort hans staket även fast det är på din tomt. Det är egenmäktigt förfarande. Jag kan (rent teoretiskt) ställa upp en friggebod på din tomt under natten så har inte du rätt att riva den utan att begå egenmäktigt förfarande. Du måste använda dig av KFM för att göra detta, de har lagligt rätt att vidta såna åtgärder.

Ett vanligt exempel på detta är när en markägare har arrenderat ut jaktmark och inte skrivit att jakttornen ska överlåtas till markägaren efter att avtalet löpt ut. Då kan jaktlaget äga tornet och du äga marken. Du har ingen rätt att riva jakttornet utan deras tillåtelse.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten och 1 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Hur vet vi det? TS har väl inte i något inlägg berättat att grannen kunnat visa att han är ägare??. Han har bara muntligen påstått sig vara ägare ?? :eek:
OK. Jag kunde varit tydligare. Det sagda om staketet som lös egendom är väsentligt bara ur den synpunkten att man bör vara medveten om att staketet, för det fall att det satts upp av grannen, inte är fastighetstillbehör till trådstartarens fastighet - så att man inte tror att ett föremål är mitt bara för att det finns på min fastighet.

Det väsentliga är var gränsen går. När den saken är klarlagd torde frågan om äganderätten till och rådigheten över staketet vara sekundär. Om säljaren hade satt upp staketet själv utan att ha tagit reda på var den egna gränsen låg så kan det föreligga en överenskommelse med den bråkande grannen eller dennes föregångare och då blir nog frågan mer komplicerad,

Det där med centimetrarna missförstår en del. Det bör finnas gränsmärken. Det är de laga gränsmärkena och de har prioritet över kartor, koordinater och andra lägesangivelser. Är märkena utsatta, vilket de bör vara efter 1916, så bör man kunna avgöra en gräns läge på centimetern.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
H
kvistberg skrev:
Fast det spelar ingen roll om hur han bevisar det, du får inte ta bort hans staket även fast det är på din tomt. Det är egenmäktigt förfarande. Jag kan (rent teoretiskt) ställa upp en friggebod på din tomt under natten så har inte du rätt att riva den utan att begå egenmäktigt förfarande. Du måste använda dig av KFM för att göra detta, de har lagligt rätt att vidta såna åtgärder.

Ett vanligt exempel på detta är när en markägare har arrenderat ut jaktmark och inte skrivit att jakttornen ska överlåtas till markägaren efter att avtalet löpt ut. Då kan jaktlaget äga tornet och du äga marken. Du har ingen rätt att riva jakttornet utan deras tillåtelse.
Men den som satt upp staketet har väl gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande, är de avvisade från platsen och inte avlägsnas sig har de väl dessutom gjort sig skyldig till hemfridsbrott. Varje gång de trampar på grannes mark.
 
  • Gilla
Båtenisjön
  • Laddar…
Frågan om lagligheten i att staketet satts upp spelar ingen roll i ett senare skede. Har grannen satt upp det kan det vara egenmäktigt förfarande att avlägsna det. Blanda inte in hemfridsbrott vid tomtgräns, det är stort kapitel i sig, Åtal kan endast väckas av åklagare och det krävs mycket för att det ska ske.
 
En teori jag har kan också vara som så att förra ägaren och den granne som bor kvar idag kanske hade en konflikt eller liknande, och grannen vill inte lägga pengar på detta? Så förra ägaren betalar och vill uppföra ett staket men.. men då säger grannen som kanske utav någon anledning pga (en eventuell konflikt) - du sätter inte en fot på min gräsmatta. Dåvarande ägare flyttar in 60 cm pga underhållsarbeten. Nu drar grannen nytta av detta.. bara en teori.. förresten var är ts ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.