varför inte påpeka för grannen att du ska bygga en friggebod och att du inte får det eftersom det redan står en på din tomt.
antingen tar han bort sin bod så att du kan bygga en frigga eller så hyr du ett förråd på shurgard eller nåt och debiterar honom den extrakostnad som hans bod åsamkar dig.
om det sen funkar rent juridiskt vågar jag inte svara på men borde väl funka som en vänlig varning till grannen iallfall.
iofs blir du väl tvungen att bygga en friggebod nånstans på tomten sen
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Riv skiten. Vad ska hända?
 
Jag kan inte juridiken i Sverige men i din situation skulle jag gå till grannen och säga att nästa lediga långhelg hjälps vi åt och gör en ny grund för skjulet och så flyttar vi det tillsammans framåt försommaren då marken har torkat så den bär.

Det är ju inte hans fel att tomtgränsen inte var ordentligt utsatt så då är det ju orimligt att han skall bli lidande för det men du skall inte heller behöva bli belastad av hans skjul på din tomt. Ni är två oskyldiga som behöver hitta en gemensam lösning.

Jag vet folk som har haft halva grannens fähus på sin gårdstomt sedan 1940-talet så att börja ställa till en tregenerationers grannfejd bara för ett skjul som kom två meter fel av misstag är litet onödigt.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 48 till
  • Laddar…
Det var det vettigaste i den här tråden!
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
fredrik1234 skrev:
Riv skiten. Vad ska hända?
Egenmäktigt förfarande, eftersom det är grannens egendom. Ts kan bli polisanmäld och ersättningsskyldig.
 
Är hela skjulet, eller åtminstone dörröppningen placerat på din tomt? Sätt upp häcken, det kommer ju att göra tillträdet lite jobbigt. Du får ju kanske göra en öppning i häcken, men den kan ju också sättas lite jobbigt och avsides till.
Används skjulet till något?
 
tigersåg när han är borta loser allt.
 
Varför är så många inne på att starta ett krig med grannen. Det sista man vill ha är väl att må dåligt när man kommer hem och hela tiden vara på sin vakt över vilket jävelskap som grannen ska hitta på som hämnd för det som man gjorde själv sist.
Gör som Heimlaga skriver här ovan. Prata med grannen och hitta en lösning. Grannen är ju också oskyldig då gränsen var otydlig. Beroende på hus skjulet är byggt så går det kanske att flytta med handkraft eller med en mindre kran. Kostnaden för kranen kan ni ju dela på eftersom problemet är gemensamt och inte orsakat av någon utav er. De flesta åkerier (eller båtklubbar) brukar ha tillgång till en lastbil med en stöddig kran som lyfter rejält mycket och då behöver kostnaden inte bli mer än någon tusenlapp för att flytta stugan ett par meter.
 
  • Gilla
AG A och 4 till
  • Laddar…
Vad sägs om denna lösning? Skjul på hjul? Har funkar bra för mig med ett skjul som jag behöver flytta runt lite pga av bygge och markarbeten.

4 Biltema transporthjul sitter där. Belastningen behöver man ju inte bry sig om när det gäller en enstaka flytt.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohannesO
  • Laddar…
Smart ide.
Lyft upp skjulet med ett par domkraftar, fäst hjulen och rulla iväg till en lämplig plats. Det är väl ett perfekt helgsjobb för TS att göra tillsammans med grannen. Om det är för tungt att rulla skjulet med bara två man kan man dra in ett par grannar till så blir det en riktig kvartersfest. Det är bara att avsluta dagen med lite korvgrillning så kommer alla vara lyckligare efteråt.
 
Små byggnader brukar gå bra att flytta på en enkel släde. Två stockar som medar och några 2x4 på tvären och två snedsträvor i kors. Man kan dra med en talja till någon fast punkt eller med en större traktor.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Eller så kan man låta livet gå vidare och ägna sig åt vänner och familj istället för att starta bråk med grannen. Jag bor i lägenhet och jag har hus åt alla håll, jag överlever och är lycklig
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
katten1234 skrev:
Eller så kan man låta livet gå vidare och ägna sig åt vänner och familj istället för att starta bråk med grannen. Jag bor i lägenhet och jag har hus åt alla håll, jag överlever och är lycklig
Konstig inställning. Det handlar väl inte om att starta bråk? Om din granne ställde av lite flyttkartonger och en gammal barnvagn i din hall utan lov, skulle du inte be honom/henne ta bort dem efter ett tag..?
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Konstig inställning. Det handlar väl inte om att starta bråk? Om din granne ställde av lite flyttkartonger och en gammal barnvagn i din hall utan lov, skulle du inte be honom/henne ta bort dem efter ett tag..?
Fast nu handlar det ju inte om flyttlådor eller barnvagnar. Det handlar om ett skjul som ts antagligen inte hade en aning om att det stod delvis på hans tomt innan man mätte ut tomtgränsen. Antagligen har skjulet stått där sedan 1822 och långt innan några gränser blivit utbrutna. Han hade säkert kunnat leva hela livet utan att ägna det en tanke men nu när han vet så ska han minsann visa vem som bestämmer.
Nån frågade vad som kan hända ifall ts river grannens skjul utan att fråga? Tja, hade min granne gjort nått sånt så hade han fått tänderna utslagna.
 
Som fler skriver.. skapa en bra relation mellan grannen är a & o. Känslan av att ständigt inte veta vad som kanske är på gång vid osämja, skulle ta knäcken av iallafall mig!

Vi byggde ett förråd i fjol sommar och där okejade grannen vårat förråd precis på tomtgräns intill deras häck. Till saken hör att deras punchveranda behövde insynsskydd från vägen..så han blev bara glad!😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.