Spelar det någon roll hur många exempel du får? Du har ju redan bestämt att det inte förekommer.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Stolparna syns i streetview.
 
E El-Löken66 skrev:
Men ärligt sagt så tycker jag inte jag behöver förklara detta i en forumtråd, vill ni tro att mätaren sitter på andras fastigheter är ni välkomna att tro det, kanske till och med förekommer i någons elnät, har ni exempel så släng gärna upp.

Att detta skulle vara något vanligt är helt otänkbart för mig men skulle jag bli överbevisad så kommer jag ändra inställning givetvis men av alla mätare jag sprungit runt bland samt jobbat med i kartprogram är det inget jag stött på vad jag kan minnas.

Likadant med koncession och LK, vill ni tro att det är så är ni välkomna där också, länkar är postade och text saxad, bara att bilda sig en egen uppfattning.

Detta med varför olika fastigheter utgör en slags gräns är inget jag kan verifiera i nuläget, om tid gives och jag finner svaret kan jag posta det.
Jag jobbar på ett elbolag - det är mycket vanligt att anslutning och mätare sitter på en annan fastighet, däremot ska det vara en anslutning till varje fastighet och inte till flera fastigheter - det är nog i de fall det finns ett undantag.
 
  • Gilla
mattoys och 3 till
  • Laddar…
Och jag har jobbat som elinstallatör i ett helt liv och jag påstår i motsats att det förekommer MEN att det är långt ifrån vanligt. Det tveklöst vanligaste är att varje fastighet har sin egen servis.
 
E El-Löken66 skrev:
Inte i ditt exempel, nej. Hur förklarar du detta?
Zappade du bara runt på Google Earth tills du såg en skugga eller?
Kan du visa hur du har fått fram att fastigheterna i mitt exempel har sina mätare på respektive fastighet?
 
E El-Löken66 skrev:
Det här blir märkligare och märkligare. Och dessa skåp står alltså inte i tomtgräns utan kablarna går kors och tvärs genom olika fastigheter i kundägda kablar?
Och innan var det lägenheter men nu villor.

Du har inte något exempel på en sådan adress?
Grått gatuskåp till vänster på ett bostadsområde med enfamiljshus och parkerade bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skåpet till vänster i bilden innehåller mätaren till flera av husen på gatan
 
E
M marieed2 skrev:
Jag jobbar på ett elbolag - det är mycket vanligt att anslutning och mätare sitter på en annan fastighet, däremot ska det vara en anslutning till varje fastighet och inte till flera fastigheter - det är nog i de fall det finns ett undantag.
Jo, jättevanligt.. :rofl:

Men ingen lyckas presentera något exempel.

Vi kan väl enas om att det är extremt ovanligt, men förekommande.

Men posta gärna ett exempel då det är så vanligt.
 
Redigerat:
Jonas Persson
P polaris78 skrev:
Nej att som privatperson leda ström från sin fastighet och ge bort eller sälja den till en annan fastighet är helt klart en helt annan fråga än det tråden handlar om. Det finns det tydliga lagar mot
Nu blir jag nyfiken. Det är olagligt att en fastighet med ett skåp även försörjer granntomten med el. Gör det någon skillnad om det är samma ägare?

Känner till ett fall där det ser ut så. Lite av "siamesiska fastigheter" då den ena har el och vatten och den andra avloppet. Besöker du platsen finns det inget som indikerar att det är två tomter då fastigheterna alltid ägts av samma familj och de disponerat tomten som om det är en fastighet. Jag har aldrig förstått varför det är två fastigheter.
 
E
T tpsoft skrev:
[bild]
skåpet till vänster i bilden innehåller mätaren till flera av husen på gatan
Ja, denna lösningen känner jag till. Två mätare i varje skåp i tomtgräns. Gärna oisolerade skenor. Vad gör kund när skåpet brinner upp eller kabeln grävs av i den kommunala gatan. Då får det kommunala bolaget vackert pynta då de vet att de gjort fel från början.

Nu ser detta skåpet ut att stå någon meter från nästa tomt, men okej, det var ett godkänt exempel.
 
Jonas Persson
E El-Löken66 skrev:
Men ingen lyckas presentera något exempel.
Kanske beror på att ingen vill peka ut var man bor.

Jag kan bekräfta det tpsoft skriver om luftledningsnät. Det är helt uppenbart att stolparna är placerade för att på ett praktiskt sätt leverera el till de olika fastigheterna. Elskåpen sitter alltid på stolparna och det är sällan en ledning slutar vid ett skåp utan den fortsätter vidare till nästa punkt där det är lämpligt med nya avlämningspunkter med resultatet att det ibland blir två skåp på en stolpe.

Du får ta en tur norrut till skogarna där det är vanligt med luftledningsnät för att studera hur det kan se ut, var diskret bara:geek:
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
P
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu blir jag nyfiken. Det är olagligt att en fastighet med ett skåp även försörjer granntomten med el. Gör det någon skillnad om det är samma ägare?

Känner till ett fall där det ser ut så. Lite av "siamesiska fastigheter" då den ena har el och vatten och den andra avloppet. Besöker du platsen finns det inget som indikerar att det är två tomter då fastigheterna alltid ägts av samma familj och de disponerat tomten som om det är en fastighet. Jag har aldrig förstått varför det är två fastigheter.
Jag väljer att tolka som att du menar ett skåp med en elmätare i.. Det finns ju skåp med flera mätare i och en kabel till varje hus vilket också är en variant man ser ibland i gamla delar av elnäten.,

Det beror väl på en hel driva av lagar och föreskrifter och omständigheter om det är olagligt..Det finns en massa undantag och beror på när det blev kopplat så om det är olagligt i en gammal anläggning

Men att du idag mitt i villaområdet säger upp dit elabonnemang och drar en sladd över till grannen och börjar köpa ström av honom istället kommer snabbt att bryta mot lagarna. Den här kabelns syfte är ju att skicka ström från grannen till din fastighet. här faller man direkt under dom lagar och föreskrifter som det länkades till högre upp.
Självklart har elbolagen försett sig med ensamrätt att bygga nät och sälja ström till folk.

Kabelns syfte har betydelse och när den är installerad vilka regler som gällde då det gjordes..
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kanske beror på att ingen vill peka ut var man bor.

Jag kan bekräfta det tpsoft skriver om luftledningsnät. Det är helt uppenbart att stolparna är placerade för att på ett praktiskt sätt leverera el till de olika fastigheterna. Elskåpen sitter alltid på stolparna och det är sällan en ledning slutar vid ett skåp utan den fortsätter vidare till nästa punkt där det är lämpligt med nya avlämningspunkter med resultatet att det ibland blir två skåp på en stolpe.

Du får ta en tur norrut till skogarna där det är vanligt med luftledningsnät för att studera hur det kan se ut, var diskret bara:geek:
Finns även kartprogram, som i ledningskollen, så det går att resa ganska diskret ja. :D

Problem med att frångå koncession blir flera som jag ser det och på kundens bekostnad. Dels behövs denne informeras varje gång mätaren ska besökas, om en propp går på julafton eller mätarställningen ska kontrolleras exempelvis men än värre om det skulle bli kabel fel.

Då antar jag ditt nätbolag ställer upp med sina resurser då du inte gärna kan börja gräva på grannens tomt?
 
E
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu blir jag nyfiken. Det är olagligt att en fastighet med ett skåp även försörjer granntomten med el. Gör det någon skillnad om det är samma ägare?

Känner till ett fall där det ser ut så. Lite av "siamesiska fastigheter" då den ena har el och vatten och den andra avloppet. Besöker du platsen finns det inget som indikerar att det är två tomter då fastigheterna alltid ägts av samma familj och de disponerat tomten som om det är en fastighet. Jag har aldrig förstått varför det är två fastigheter.
Det spelar ingen roll om det är en annan fastighet eller samma, är det två elabonnemang som förser två byggnader som kan anses vara permanentboende är det inte tillåtet, läs gärna min länk och saxade text.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Kanske beror på att ingen vill peka ut var man bor.

Jag kan bekräfta det tpsoft skriver om luftledningsnät. Det är helt uppenbart att stolparna är placerade för att på ett praktiskt sätt leverera el till de olika fastigheterna. Elskåpen sitter alltid på stolparna och det är sällan en ledning slutar vid ett skåp utan den fortsätter vidare till nästa punkt där det är lämpligt med nya avlämningspunkter med resultatet att det ibland blir två skåp på en stolpe.

Du får ta en tur norrut till skogarna där det är vanligt med luftledningsnät för att studera hur det kan se ut, var diskret bara:geek:
Jag kan bara hålla med. Sommarstugans elskåp och mätare sitter tillsammans med mätarna för två andra fastigheter på en stolpe som vad jag kan se står på en fjärde fastighet. Anledningen till detta är antagligen att samtliga fastigheter är avstyckade från en femte fastighet, ett gammalt bruk. Tidigare lär det ha varit luftledning, men nu har man grävt ned kablarna. Dock lät nätägaren (Eon) skåp och mätare vara kvar där de är.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
E
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag kan bara hålla med. Sommarstugans elskåp och mätare sitter tillsammans med mätarna för två andra fastigheter på en stolpe som vad jag kan se står på en fjärde fastighet. Anledningen till detta är antagligen att samtliga fastigheter är avstyckade från en femte fastighet, ett gammalt bruk. Tidigare lär det ha varit luftledning, men nu har man grävt ned kablarna. Dock lät nätägaren (Eon) skåp och mätare vara kvar där de är.
Aha spännande.. Och var är detta?
Är det verkligen olika fastigheter om det är ett sommarstugeområde?

Nu kanske vi äntligen kan hitta något så vi slipper gå på hörsägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.