E El-Löken66 skrev:
Huset står på tre olika fastigheter?
Ja, detta kallas 3D-fastighet, du har troligen garage under huset, detta är inte samma sak.
Nej, helt vanliga 2D-fastigheter och inget garage vad jag vet fast jag har tagit upp alla golv och grävt i krypgrunden.

Kartutdrag som visar fastigheter längs en väg, utan indikation på garage eller dylika byggnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
useless useless skrev:
Ja, du skrev att det inte stämmer, men har inte visat på vilket sätt. Det du skriver stämmer inte över huvud taget på en enda punkt.
Det stämmer inte då det är ett kablat nät och eventuella stolpar du sett således inte har någonting med denna tråd att göra.

Dessa kablar har legat där sen 90-talet och mätarna är på rätt fastigheter så jag vet inte vad du försöker åstadkomma.

Du, eller vem som helst i tråden, kan begära ut kabel kartor från EON om du tvivlar, jag behöver inte bevisa mer, förstår inte varför du skulle komma dragandes med ett exempel som inte alls är relaterat till denna tråd.
 
P
E El-Löken66 skrev:
Måste säga att jag tror du hittar på ganska mycket. Jag är ofta inne i ledningskollen och det fungerar väldigt bra i min mening. Mindre aktörer kan meddela att de eventuellt kan ha ledningar inom ett visst område och då får kontakt tas med dessa, vilket inte alltid är det lättaste.

Skulle inte drömma om att betala ifall någon okänd ledning borras av, det är ju just därför ett omfattande arbete görs med att ta reda på vilka ledningar som finns.

En av anledningarna till att nätkoncession finns, som jag skrev för att hindra privatpersoner skapa Vilda västern genom att dra kablar kors och tvärs genom andras fastigheter.

Mindre ekonomiska föreningar förekommer på fibersidan och dessa har givetvis ett ansvar att tala om var deras ledningar är.
Ledningskollen är bra men är på inget vis en helt komplett bild av varenda kabel i marken i sverige. Som jag redan försökt förklarat så finns det stora mängder kablar som troligen aldrig kommer att läggas in där. Den är som sagt ett bra hjälpmedel men kan finnas lagliga kablar i marken som inte kommer upp hos ledningskollen. Även försvaret och vissa delar av infrastruktur som är av betydelse där kan saknas helt eller delvis hos ledningskollen av olika anledningar.

Om du tror att allt du inte sett eller hört är "hitta på" så kan jag bara önska lycka till men nästa gång du åker ut i lite äldre glesbyggd i gävleborg /norra västmanland , dalarna så kan man se dessa dragningar ibland utan att ens kliva ur bilen. Det kan naturligtvis bero på olika elnätsägare som haft olika sätt att bygga nät. troligen ofta äldre delar av näten när det inte var lika reglerat som idag. så man lär ofta av dom större vägarna och leta på äldre vägar och bebyggelse.
 
  • Älska
faf
  • Laddar…
E
P polaris78 skrev:
Ledningskollen är bra men är på inget vis en helt komplett bild av varenda kabel i marken i sverige. Som jag redan försökt förklarat så finns det stora mängder kablar som troligen aldrig kommer att läggas in där. Den är som sagt ett bra hjälpmedel men kan finnas lagliga kablar i marken som inte kommer upp hos ledningskollen. Även försvaret och vissa delar av infrastruktur som är av betydelse där kan saknas helt eller delvis hos ledningskollen av olika anledningar.

Om du tror att allt du inte sett eller hört är "hitta på" så kan jag bara önska lycka till men nästa gång du åker ut i lite äldre glesbyggd i gävleborg /norra västmanland , dalarna så kan man se dessa dragningar ibland utan att ens kliva ur bilen. Det kan naturligtvis bero på olika elnätsägare som haft olika sätt att bygga nät. troligen ofta äldre delar av näten när det inte var lika reglerat som idag. så man lär ofta av dom större vägarna och leta på äldre vägar och bebyggelse.
Det är som så att gräver du av en militär kabel. Så kan jag garantera dig att det inte kommer komma någon faktura. Utan kabeln kommer bara magiskt lagas.
 
E
useless useless skrev:
Nej, helt vanliga 2D-fastigheter och inget garage vad jag vet fast jag har tagit upp alla golv och grävt i krypgrunden.

[bild]
Jaså, bor du där vid Olsbacka. Ser ut som att ditt hus sticker över lite på 9:7.

Är där något problem med kablar eller mätare?
 
E El-Löken66 skrev:
Är där något problem med kablar eller mätare?
Nejdå. Varken jag eller elbolaget har några problem, men du hävdar att det inte är möjligt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
E El-Löken66 skrev:
Det är som så att gräver du av en militär kabel. Så kan jag garantera dig att det inte kommer komma någon faktura. Utan kabeln kommer bara magiskt lagas.
i just det fallet är vi helt överens.. :) ibland står det millitärbilar där och lagar innan man ens hunnit ringa chefen.. och plötsligt så kan dom berätta vart deras jäkla kabel ligger nånstans trots man tagit ut från ledningskollen och där kom det inte upp nånting :)
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nejdå. Varken jag eller elbolaget har några problem, men du hävdar att det inte är möjligt.
Att vad inte är möjligt?
 
E El-Löken66 skrev:
Att vad inte är möjligt?

Du skrev:

E El-Löken66 skrev:
Att detta skulle vara något vanligt är helt otänkbart för mig men skulle jag bli överbevisad så kommer jag ändra inställning givetvis men av alla mätare jag sprungit runt bland samt jobbat med i kartprogram är det inget jag stött på vad jag kan minnas.
Jag tolkar det som att du tror att inte förekommer.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
I denna tråd behöver vi göra en tydlig skillnad mellan sådant som från start har suttit på fel fastighet där ingen förändring gjorts och sådana fall där förändringar av fastigheterna skett.

Det är som många skriver inte alls ovanligt att mätarskåp sitter utanför fastigheten och har gjort så sedan fastigheten elektrifierades, i många fall gjorde man så här då det dels var billigare för nätägaren men även för den som anslöt. I dag är detta som vi redan varit inne på inte tillåtet utan mätarskåpet ska stå på respektive fastighet. Är det då ett problem att det är som det är, nja skulle jag säga utifrån min erfarenhet i frågan. Dels är det inte ovanligt att grannar blir ovänner och man vägras åtkomst till sitt mätarskåp vilket är lite problematiskt om en mätarsäkring går. Det kan även bli väldigt besvärligt om det är så att det uppstår skador på kabeln mellan mätarskåpet och fastigheten som kanske tom går under asfalterade ytor. Men så länge alla är nöjda och mätarskåpet inte ska bytas kan det fortsätta vara även om det är fel fram tills den dagen ombyggnation i elnätet görs för då kommer elnätsägaren sannolikt vilja göra det på rätt sätt. Men om mätarskåpet ska bytas av olika skäl eller om det sker förändringar av fastigheten (avstyckning, förändrade fastighetsgränser etc) så ska detta rättas till, man borde ha tagit hänsyn till det vid avstyckningen men som jag skrev längre upp så är det inte ovanligt att det missas.

Men då kommer vi till den gyllene frågan. Vem ska stå för ändringen? Det finns inget rätt eller fel här och jag kan väl personligen tycka att båda har en del i det, den som sålde fastigheten som borde ha gjort förändringen i samband med avstyckningen samt den som köpt fastigheten då denna får ett nytt mätarskåp på sin fastighet (förutsätter att befintligt mätarskåp inte uppfyller gällande standard).

Som någon ovan skrev så jobbar jag med bl.a. denna typ av frågor och har ställt frågan till Energimarknadsinspektionen tidigare kring vad som gäller kring placering av mätarskåp samt ledningar på annans mark i ett fall som ser ut precis som detta. Svaret jag fick var följande "mätaren behöver sitta på rätt fastighet eller i vart fall vara placerad på ett sådant sätt att kundens ledningar inte går över annans mark".
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
E
T tpsoft skrev:
I denna tråd behöver vi göra en tydlig skillnad mellan sådant som från start har suttit på fel fastighet där ingen förändring gjorts och sådana fall där förändringar av fastigheterna skett.

Det är som många skriver inte alls ovanligt att mätarskåp sitter utanför fastigheten och har gjort så sedan fastigheten elektrifierades, i många fall gjorde man så här då det dels var billigare för nätägaren men även för den som anslöt. I dag är detta som vi redan varit inne på inte tillåtet utan mätarskåpet ska stå på respektive fastighet. Är det då ett problem att det är som det är, nja skulle jag säga utifrån min erfarenhet i frågan. Dels är det inte ovanligt att grannar blir ovänner och man vägras åtkomst till sitt mätarskåp vilket är lite problematiskt om en mätarsäkring går. Det kan även bli väldigt besvärligt om det är så att det uppstår skador på kabeln mellan mätarskåpet och fastigheten som kanske tom går under asfalterade ytor. Men så länge alla är nöjda och mätarskåpet inte ska bytas kan det fortsätta vara även om det är fel fram tills den dagen ombyggnation i elnätet görs för då kommer elnätsägaren sannolikt vilja göra det på rätt sätt. Men om mätarskåpet ska bytas av olika skäl eller om det sker förändringar av fastigheten (avstyckning, förändrade fastighetsgränser etc) så ska detta rättas till, man borde ha tagit hänsyn till det vid avstyckningen men som jag skrev längre upp så är det inte ovanligt att det missas.

Men då kommer vi till den gyllene frågan. Vem ska stå för ändringen? Det finns inget rätt eller fel här och jag kan väl personligen tycka att båda har en del i det, den som sålde fastigheten som borde ha gjort förändringen i samband med avstyckningen samt den som köpt fastigheten då denna får ett nytt mätarskåp på sin fastighet (förutsätter att befintligt mätarskåp inte uppfyller gällande standard).

Som någon ovan skrev så jobbar jag med bl.a. denna typ av frågor och har ställt frågan till Energimarknadsinspektionen tidigare kring vad som gäller kring placering av mätarskåp samt ledningar på annans mark i ett fall som ser ut precis som detta. Svaret jag fick var följande "mätaren behöver sitta på rätt fastighet eller i vart fall vara placerad på ett sådant sätt att kundens ledningar inte går över annans mark".
Hej @tpstoff. Ser att du håller till i Skåne.
Du skriver att det inte är ovanligt med mätare på Annans fastighet. Jag har kört runt i decennier i Skåne och aldrig stött på en bostaddmätare som inte legat på rätt fastighet eller i tomtgräns. Kan tänka mig att det förekommer någonstans i landet, men du skriver att det inte är ovanligt.

Har du några exempel?

Är ärligt sagt bara nyfiken.

Och som motfråga till sista stycket i ditt inlägg.: och vad händer annars?
 
I Skåne är det inte jättevanligt enligt min uppfattning men längre norrut och då framförallt där det är luftledningsnät så är det inte ovanligt att mätarskåpet sitter på eller i direkt närhet till stolpen och att detta inte är på fastigheten. Det finns även exempel i stadsmiljö där man av olika skäl valt att placera mätarna utanför respektive fastighet tex i ett kabelmätarskåp där flera fastigheters mätare sitter.

Vad som händer annars är en intressant fråga, vem vinner på att strida liksom. I den bästa av alla världar kommer man överens med varandra och med nätägaren om en lösning. Har tyvärr aldrig varit med om att man inte lyckats komma överens som tur är men ska jag gissa vad som händer så beror det nog på hur upptrappad situationen är samt vem som trappor upp det. Elnätsägaren skulle kunna anmäla kunden som gör intrång på deras områdeskoncession till Energimarknadsinspektionen som efter bedömning skulle kunna förelägga den som har sin kabel utanför sin fastighet, gissar att även motparten skulle kunna göra denna anmälan men jag ser det som osannolikt. Troligen skulle det landa i att man stämmer varandra i domstol eller liknande.
 
E
Att flerfamiljshus har skåp med sina boendes mätare samlade utomhus är ju en ganska vanlig lösning men har denna anslutningspunkt hamnat på fel fastighet låter det som ett misstag. Var i landet står dessa lösningar att finna?
 
Det handlar om vanliga villakvarter där mätarna sitter i ett gemensamt kabelmätarskåp. Finns på flertalet ställen runt om i landet och hos flera elnätsbolag.

men det tillhör inte det normala och i de allra flesta fall sitter mätarskåpet på fastigheten som den betjänar.
 
E
T tpsoft skrev:
Det handlar om vanliga villakvarter där mätarna sitter i ett gemensamt kabelmätarskåp. Finns på flertalet ställen runt om i landet och hos flera elnätsbolag.

men det tillhör inte det normala och i de allra flesta fall sitter mätarskåpet på fastigheten som den betjänar.
Det här blir märkligare och märkligare. Och dessa skåp står alltså inte i tomtgräns utan kablarna går kors och tvärs genom olika fastigheter i kundägda kablar?
Och innan var det lägenheter men nu villor.

Du har inte något exempel på en sådan adress?
 
  • Arg
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.