Hej, har lite problem med en granne som vi sedan tidigare inte kommit så bra överens med...

Vi höll på o fylla upp tomten och märkte då att hans dagvatten kom in på vår tomt, han har kopplat och grävt ner rör från stuprännan som gick ut 0.5m in på vår tomt och bara slutade där, inga servitut finns.

Vi bad honom då ändra på det då vi skulle fylla upp där och han kopplade loss sista biten på sturöret sålänge för att sedan gräva om röret och rikta det...mot en annan granne...dock ska han hålla sig på sin egna tomt...

Efter några dagar så märkte jag att han satt på en förlängning på stuprännans sista del och riktat denna mot....OSS!

Vi har dessutom krypgrund och tomten sluttar, dessutom sluttar den lite in mot grunden (ett problem vi ska ta tag i också) men förstår inte hur han har tänkt eller om han bara jävlas, för om jag inte vill ha hans dagvatten in på min tomt i en skog/fyllnadsmassa 20m från huset...varför skulle jag då tycka det är Ok att få vattnet närmare huset och grunden?..

Vad kan man liksom "kräva", jag tycker inte heller det skulle kännas helt 100 att låta honom gräva om röret mot en annan granne och inte säga något till denne då dom har sitt gäst/poolhus nära tomtgränsen..

Någon som vart med om liknande och som sagt vad gör man? Ska självklart prata med honom även om jag drar mig för det så vill vara lite förbered med vad som "gäller"

bif bild så kan ni se hur det ser ut,

hus.png
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Är er tomt avstyckad från grannens?

Hur länge sedan är markröret nedgrävt?

När köpte ni tomten?

Vad ska ni använda den utfyllda marken till där det gamla markröret dyker fram?

Jag skulle antagligen bara grävt ett hål precis vid tomtgräns där markröret dyker fram, eventuellt in under grannens tomt och sedan fyllt på med stenar.


Med det du gjort och det du skriver så låter det som om du har startat en grannfejd i onödan.
 
  • Gilla
aaanton
  • Laddar…
Ditt problem verkar vara att din mark sluttar mot ditt hus. Inte var grannen gör av sitt takvatten.

Man får förvisso inte hantera dagvatten så att det medför olägenhet för grannarna, men i detta fall verkar han ju släppa ut sitt vatten på sin gräsmatta vilket ju är en helt rimlig åtgärd. Jag gissar att det är väldigt lite vatten som rinner ovanpå marken till dig, det mesta dräneras på hans gräsmatta. Vilket håll förlängningen på röret pekar spelar faktiskt ingen avgörande roll i detta fall.
 
Röret grävdes ner på mitten av 90-talet av tidigare ägare. Då var vår tomt inte köpt ännu. Vår tomt köptes 2000 av tidigare ägare.

Vi ska bygga lekstuga, sandlåda, Rutschkana osv där nästa år.

Det som oroar mig är att närmast vår grund har det alltid vart snustorrt även om det regnar mycket dagen innan, nu är det jätteblött och även hela gräsmattan mellan tomtgränsen och vårt hus..

Vill verkligen inte dra igång någon grannfejd men vill inte heller oroa mig för grunden.. Vi har låtit det se ut såhär i 3veckor nu och med sista tidens ihärdiga regnande känns det inte så kul..
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Det verkar vara en sund inställning till läget, men så länge du har marklutning mot huset så kommer du vara i riskzonen oavsett vad grannen hittar på.

Jag tror att ditt problem är ur världen när du planerar om så du får ett dike en bit från huset eller i tomtgräns.
 
  • Gilla
Sågat
  • Laddar…
Om du hade grävt en stenkista på 1-2 kubikmeter som börjar minst en meter under nya marknivån så hade ni antagligen inte märkt av något vatten.

Ibland är det bättre att ta lite kostnad/arbete, som grannen egentligen skulle stått för, för att hålla bra grannsamverkan.

Att hyra en minigrävare bara för det jobbet hade kostat ca 1000kr, stenarna hade kanske kostat ca 500kr.
 
  • Gilla
Jocker75
  • Laddar…
Verkar märkligt att anlägga en stenkista för grannens dagvatten? Det får ju grannen fixa på sin mark.
 
  • Gilla
Jesschri och 4 till
  • Laddar…
Mm var inne på det först men kommer inte in med minigrävare förbi entrén Om jag inte river verandan..

Så att ta den kostnaden, arbetstimmar och grävandet var inte aktuellt. (Är trött på med skottkärra o spade planera ut 70ton fyllnadsmassa så varje minut utan dessa är värt guld)

Skulle det sedan bli stopp, gå sönder eller så i framtiden så vill jag inte behöva riva upp min tomt och förhoppningsvis då planterade växter.

Hade läget vart annorlunda och vi inte tänkt använda ytan där så hade det vart ett bra alternativ dock :)
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Dagvatten får inte drabba en annans fastighet. Punkt. Grannen är skyldig att säkerställa att hans dagvatten inte drabbar din fastighet oavsett lutningar hit eller dit. Din kommun kan t.ex. kräva att han ställer dit tunnor som stuprören leds ner i. Sedan får han tömma dem i sina rabatter eller hur han nu vill göra. Prata med samhällsbyggnadskontoret eller miljö- och hälsa i din kommun.
 
  • Gilla
Missad och 8 till
  • Laddar…
Jag tror det är svårt att ha synpunkter på vatten som kommer nere i marken från granntomten.
 
Tack för tipset, ska kolla upp det. :)
Grejen är ju att lutningen klarat av allt tidigare vatten men nu när det är hans dagvatten också så har vi märkt att det inte torkar undan lika bra..
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Tillägger lite bara;

Hans tomt sluttar alltså ner mot våran,(framgick inte i bilden) och vår sluttar vidare. Så vattnet rinner direkt mot oss, man ser blandannat på jorden jag lagt ut att den är mycket mörkare där då den alltid är fuktig och inte torkar upp..
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Jag hade i princip liknande problem och fick inget gehör från grannen. Ringde stadsbyggnadskontoret som tillställde grannen brev med uppmaning att åtgärda problemet. Du kan göra detsamma - speciellt när man har granne som inte fattar.
 
  • Gilla
Missad och 3 till
  • Laddar…
Okej tack, ska prova prata med honom innan dock... Måste bara samla mod innan :p usch vill inte dra igång nått men vill inte heller stå med en skadad grund så är väll bara gå över och hoppas han är på bra humör :p
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta vägen med kommunen istället..
Man ska inte ha med såna att göra!!!
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.