Hej.
Följt detta forum genom åren med problem jag haft men nu idag så måste jag söka lite råd.

Denna granne har spenderat år på att hindra mig ifrån att använda mitt garage och göra sin altan legitim. För några år sedan köpte han 2 tomter med naturmark av SCA och tog in Lantmäteriet för att hindra mig ifrån att köra in bilar och fordon i mitt garage i källaren samt hindra andra att använda denna gräsmatta på baksidan.

Så jag fick betala 35k till Lantmäteriet och efter överenskommelse att jag inte ska anmäla saker dom gör till kommunen så fick jag ett staket 4,5m ifrån garaget så har endast använt det till skotrar sista åren.

Nu idag så har han flyttat det till tomtgräns vilket är 2,7m ifrån garageporten så fordon där inne kommer inte ut längre.

Grannen går inte att resonera med då han skrattar när jag påpekar att jag inte kan använda mitt garage och säger att det inte är hans bekymmer och utrycker tydligt till andra att ingen får gå på den allmänna platsen på baksida som är instängslad.

Är det bara att gilla läget och bygga ett annat garage?

Kan nämnas att detta ärende har varit uppe till kommunchefen för några år sedan men dom la ned det till slut p.g.a. att det är bygglovs befriatstaket.
 
  • Staket med två träbalkar över en grön gräsmatta, omgiven av träd, som hindrar tillgång till ett garage i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähus med altan och en ingärdad gräsmatta framför; ett staket har flyttats närmare garageporten, vilket nu hindrar användningen av garaget för fordon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Karta som visar tomter och fastighetsgränser, där grannens staket markerat med en röd linje är flyttat närmare garageinfarten, vilket blockerar tillträde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Omp och 4 till
  • Laddar…
Har du inget servitut på att få använda det du kallar naturmark för att ta dig till garaget? Verkar ju konstigt att ha ett garage utan tillfartsväg.
 
  • Gilla
Solrosa och 42 till
  • Laddar…
Utifrån placering och utformning så ser det mer ut som ett förråd i källarplan på huset.

Det är på baksidan av huset, vilket dessutom gör att det aldrig kan ha varit menat att vara garage.

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och acceptera detta.
 
  • Gilla
pdov och 28 till
  • Laddar…
Vad är det du ha betalad 35 000 kr till Lantmäteriet för? Att få ett servitut? Har grannen köpt marken för att kunna legalisera den altan som han byggt över sin fastighetsgräns in på SCAs fastighet? Hur har du gjort innan staketet kom upp? Har du använt dig av SCAs fastighet för att komma in?
 
  • Gilla
deetee och 15 till
  • Laddar…
Hur kan grannen fått mark som gränsar närmare än 4.5 meter till huset? än mindre uppföra något alls i den zonen.
Tjänstefel hos lantmäteriet eller kommunens byggnadskontor?
 
  • Gilla
makarickiri och 16 till
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
Har du inget servitut på att få använda det du kallar naturmark för att ta dig till garaget? Verkar ju konstigt att ha ett garage utan tillfartsväg.
I 70år har man använt tomten nedan för att köra in. Finns en ramp ifrån vägen på baksidan för att ta sig dit.

Sökte servitut när Lantmäteriet va på plats för möte men muntlig överenskommelse blev istället. För jag blev hotad med att man skulle placera staketet där staketet står idag istället och det skulle kosta mycket pengar och tid att få till det.

Jag behövde tillgång till garaget för mina skotrar. Kunde klara mig att inte köra in bilar dit.
 
  • Gilla
Lazzeman och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Utifrån placering och utformning så ser det mer ut som ett förråd i källarplan på huset.

Det är på baksidan av huset, vilket dessutom gör att det aldrig kan ha varit menat att vara garage.

Det är nog bara att bita i det sura äpplet och acceptera detta.
Garaget är en dubbelport och 25kvm stort. Ramp har funnits för att ta sig dit ifrån bakre vägen. Garaget är brandklassat och godkänt då grannen anmält mig till kommunen för att jag har fordon där.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Vad är det du ha betalad 35 000 kr till Lantmäteriet för? Att få ett servitut? Har grannen köpt marken för att kunna legalisera den altan som han byggt över sin fastighetsgräns in på SCAs fastighet? Hur har du gjort innan staketet kom upp? Har du använt dig av SCAs fastighet för att komma in?
35k va för att grannen inte hittade tomtpinnarna. Så Lantmäteriet fick mäta in dom igen.

Precis dom lyckades övertala SCA till att sälja fast alla andra grannar fått nobben i alla år då han byggt altan vid min tomtgräns och över på SCAs naturtomt. Kommunen har varit och kollat och altanen kräver bygglov 1,9m hög så om han skotta dit jord så är den bygglovsbefriad. Men det är inte gjort.

Nu i år är den utbyggd så man kan se in i mitt sovrum också.

Ja man har gjort så sedan 1945.
Sedan 2020 har jag fått köra runt huset med skotrarna istället för allmänningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Croonquist och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Hur kan grannen fått mark som gränsar närmare än 4.5 meter till huset? än mindre uppföra något alls i den zonen.
Tjänstefel hos lantmäteriet eller kommunens byggnadskontor?
Avstyckningen va 1929 och detaljplanen kom 1959. SCA äger all mark runt om inkl dessa tomter som är belastade med multipla servitut. SCA fattade inte varför grannen va så intresserad.

Kommunen rycker på axlarna och säger att dom vet inte vad dom ska göra. Dom vill inte lösa in tomterna vilket va tal om att dom skulle göra 1989 enligt andra grannar som bor angränsade till dessa tomter längre bort och införliva dessa till närmaste fastigheter efter en avstyckning som stämde bättre överens med detaljplanen.
 
  • Gilla
Odjak och 1 till
  • Laddar…
Bara för att klargöra så att vi inte missuppfattar.

Utsikt från ditt hus 1:17 till "elaka" grannens hus i 1:18 nord-österut ?

Vy mot ditt gråmålade hus 1:17 och grannens röda 1:18 i bakgrunden och som visar det uppsatta staketet utanför ditt garage ?

Fastighetskarta ditt hus 1:17, grannens 1:18, inköpt från SCA framför dig 1:23, inköpt från SCA framför grannen 1:22 ?
 
  • Gilla
Klippdassen
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Bara för att klargöra så att vi inte missuppfattar.

Utsikt från ditt hus 1:17 till "elaka" grannens hus i 1:18 nord-österut ?

Vy mot ditt gråmålade hus 1:17 och grannens röda 1:18 i bakgrunden och som visar det uppsatta staketet utanför ditt garage ?

Fastighetskarta ditt hus 1:17, grannens 1:18, inköpt från SCA framför dig 1:23, inköpt från SCA framför grannen 1:22 ?
Precis. Och byns förening har även skötsel på dessa tomter och får betalt av kommunen för det.
 
  • Gilla
buddy 6
  • Laddar…
Kanske går att föra en expropiationstalan mot grannen då han knappast kan hävda naturlig rätt till marken inom 4.5 meter från ditt hus (om det är så nära?). I vilket fall som helst borde det gå att hävda förträdesrätt till de närmaste 10 metrarna.

Du får nog bestämma dig för hur mycket tid och pengar detta är värt.

Ett alternativ kanske är att bygga om inomhus så att du kan nå garaget från andra hållet.
 
  • Gilla
Thomas Styre och 4 till
  • Laddar…
namnbyte
E EvoP skrev:
35k va för att grannen inte hittade tomtpinnarna. Så Lantmäteriet fick mäta in dom igen.

Kommunen har varit och kollat och altanen kräver bygglov 1,9m hög så om han skotta dit jord så är den bygglovsbefriad. Men det är inte gjort.
Förstår inte varför du betalade för att han ville veta var gränserna gick, är väl grannens problem och bara för han inte vet var gränsen är får han inte bygga på annans mark.

Även det funkar inte så, man kan inte höja upp marken på det sättet för att få det bygglovsbefriat. Vid större förändringar av marknivå behöver även detta tillstånd.

Skulle vilja säga att din granne har valt krig, av oklar anledning, men du väljer själv om du möter honom med smörkniv eller bomber.
 
  • Gilla
  • Wow
Dros och 18 till
  • Laddar…
"Vedförrådet" är iaf nära. Värmer säkert gott också ;)
 
  • Gilla
Storskarven och 2 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Kanske går att föra en expropiationstalan mot grannen då han knappast kan hävda naturlig rätt till marken inom 4.5 meter från ditt hus (om det är så nära?). I vilket fall som helst borde det gå att hävda förträdesrätt till de närmaste 10 metrarna.

Du får nog bestämma dig för hur mycket tid och pengar detta är värt.

Ett alternativ kanske är att bygga om inomhus så att du kan nå garaget från andra hållet.
Kan lägga en del tid och pengar på det för jag vet att det irriterar dom.

Går inte. Alternativet är att kopiera andra grannens garage som är 7m högt och bygga ett sånt och då tappar röda huset all sol då jag ligger i söder.
 
  • Gilla
  • Haha
Bipet och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.