Jag passar på att tack för alla svar... Det känns bra att ni inte ser mig som en rabiat pensionär med förföljelsemani :)!

Alltså, hans dränering har ingen effekt på mig eller mitt hus (som absolut inte är mitt hus utan bankens) öht mer än att det retar gallfeber på mig att kräket anslöt sig utan att fråga! Sinnes-slö som jag är har detta börjat gnaga först nu....
 
Redigerat:
Dräneringen är ju anpassad för ditt hus och när han kopplar på sig så belastar ju han din dränering. Kanske inget händer, men blir det skyfall eller massor av nederbörd kan ju dräneringen mättas och skapa problem.
Just att han grävt på kommunal mark gör inte saken bättre. Kontaktar du kommunen har de säkert synpunkter på att grannen lagt ner rör på deras mark utan att informera eller söka tillstånd.
Eftersom grannen verkar vara lite egen så kanske det inte hjälper om du går rakt på och kräver att han skall ta bort sin anslutning, men grannsämjan verkar inte kunna bli sämre om jag fattar dig rätt ?
 
Kanske ska kolla med kommunen så de inte trott att brunnen är kommunal och gett tillstånd. Om inte kan du ju plugga hans anslutning, låsa brunnen och vänta på att han hör av sig. Då tar du diskussionen om ersättning.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag skulle definitivt kolla med kommunen. Vid ny anslutning kan kommun välja denna typ av lösning om brunnen ligger i tomtgränsen. Vi har en sådan lösning när en äldre tomt styckades och det byggdes ett nytt hus.
Om det är kommunen som beslutat at anslutning ska göras på detta sättet så flyttas ansvaret för din dagvattenbrunn till kommunen. I vårt fall så hamnade kommunen ansvar 0,5m in på ledningen efter den "nya" förgreningsbrunnen.
Så kontakta kommunen vad som nu gäller och då specifikt för ditt dagvattenavlopp där grannen nu finns ansluten.
 
Jag kan tänka mig att hans gamla dränering låg på avloppet. När man dränerar om får man inte lägga dräneringen dit. Antingen kopplar man in sig på kommunens system mot en avgift på ett antal tusen, eller tar hand om dagvattnet själv på egen tomt. (ex stenkista) Han har nog valt alernativ 2 och sen kopplat på sig via din brunn. Det är min gissning.
 
Jag hade börjat med att prata vänligt med någon på kommunen som har hand om anslutningen till deras nät. Och se vad de säger. Kan ge mig den på att de vill att han skall betala en avgift ÄVEN om han går via din brunn. ;)

Så kan de ge lite tips kanske kring det legala, vems brunn och vems ansvar och om det är något som de känner till, etc, etc.
 
Hade det varit jag så hade jag förmodligen pluggat hans rör vid det här laget.

(Jo, jag vet hur otroligt dumt det är, men ändå.)
 
Så hade jag gjort också och inte sagt nått.
 
Det enklaste måste vara att prata med grannen och att se till att det inte blir något servitut.
Skittrist ja men ännu värre att bo bredvid en fiende.

/Kent
 
peternicklas
Kolla vem som äger brunnen, har han fått tillstånd. Finns det inget som pekar mot att han har rätt att ansluta sig så plugga röret och försök att låsa locket.
 
Problemet, om någon inte skulle inse det, med att plugga röret är att det förmodligen är egenmäktigt förfarande. För att inte tala om de skadestånd man riskerar när grannens hus blir fuktskadat.
 
peternicklas
Men om han kopplar på sig på en brunn och den är för dagvatten, det regnar mycket och brunnen blir överfull. Vattnet fyllar husets dränering, vad är detta då??
 
D09
Jag hade resonerat så att grannen valde metodik genom att inte prata med dig, plugga hans rör med något och sen är det bara o le o hälsa som vanligt ;) Skyll på att du trodde det var ditt rör, för grannen har väl inte varit så fräck så han grävde upp o kopplade på sig på dina grejor utan lov ;)
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Bäst vore om du kunde lyfta på locket och börja jobba med att plugga igen brunnen när grannen är ute. Förhoppningsvis kommer han och frågar vad du håller på med. I så fall svarar du: "Kan du tänka dig så fräckt, kommunen har varit här och kopplat in sig på min brunn utan att be om lov! Nu håller jag på att plugga igen deras rör."
 
  • Gilla
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte problemet? Du har alltså en brunn i tomtgränsen som i sin tur ansluter till kommunens dagvatten. Så grannens dräneringsvatten rinner via "din"(*) brunn till kommunens dagvatten. Ditt problem är alltså enbart att han inte frågade dig om lov först? Trots att kommunen sannorlikt kräver att hans dränering ansluts till deras dagvattensystem.

*) Det framgår inte med full tydlighet om du byggt brunnen själv och därmed säkert vet at tden är din, eller om den fanns där när du flyttade dit och att det då kan vara så att den faktiskt är anlagd av ellertillhör kommmunen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.