Mod får givetvis flytta tråden om den ligger fel...

Grannen dränerade om sitt hus i somras och drog då sin dränering till en samlingsbrunn som ligger i utkanten på min tomt. Brunnen tillhör oss och vi har inga lastservitut på den. Det fanns ingen tidigare dränering ansluten till denna brunn från hans tomt. Grannen bemödade sig inte med att fråga om det var OK att ansluta sig utan passade på när vi inte var hemma....

Vad gäller om jag skulle vilja driva frågan?
Jag har inga bevis för någonting mer än att det sitter ett rör i min brunn från hans tomt.
Kan han ha förmånsservitut på brunnen utan att vi vet om det?
Behöver han tillstånd från mig innan han ansluter om ett sådant servitut finns?

Tacksam för svar
 
  • Gilla
laidback
  • Laddar…
Egenmäktigt förfarande är brottsrubriceringen. Hade själv ett problem när kommunens fjärrvärme lades på min tomt utan ledningsrätt. Förhandlade till mig gratis fiber pga det. Så försök du med förhandla dig till nåt istället för att polisanmäla. Alla servitut som belastar er fastighet finns i ett register hos lantmäteriet så ring och kolla det först.
Lantmäteriet kan gå förbi dig om beslutet men du ska ändå informeras och kompenseras.
 
Rent teoretiskt så kan det ju tänkas att han har något gammalt servitut att luta sig emot. men var hamnar vattnet sedan efter brunnen? Går det till någon form av stenkista som kanske ligger på grannens tomt?

OM han mot förmodan har något servitut så behöver han nog inte diskutera saken med er, men det är ju ett märkligt beteende.
 
drik skrev:
Mod får givetvis flytta tråden om den ligger fel...

Grannen dränerade om sitt hus i somras och drog då sin dränering till en samlingsbrunn som ligger i utkanten på min tomt. Brunnen tillhör oss och vi har inga lastservitut på den. Det fanns ingen tidigare dränering ansluten till denna brunn från hans tomt. Grannen bemödade sig inte med att fråga om det var OK att ansluta sig utan passade på när vi inte var hemma....

Vad gäller om jag skulle vilja driva frågan?
Jag har inga bevis för någonting mer än att det sitter ett rör i min brunn från hans tomt.
Kan han ha förmånsservitut på brunnen utan att vi vet om det?
Behöver han tillstånd från mig innan han ansluter om ett sådant servitut finns?

Tacksam för svar
Det är ju inte bara att "sticka in" ett rör i brunnen väl?
Han hade alltså den dåliga smaken att gå in på er tomt, gräva upp ett ledningsdike, lägga rör och ansluta till brunnen och sedan fylla igen utan att låtsas om något?

Jösses vad oförskämt :thumbdown:

Kanske läge att skicka en faktura för utnyttjande av dräneringanläggning?

Börjar han bråka skulle i alla fall jag överväga att kapa ledningen i tomtgränsen.
 
Kan det vara en gammal brunn för dränering av åkermark? Eller du bor inte ute på landet?
 
Hur länge var ni bortresta?!

(Inte för att det egentligen har någon betydelse...)
 
Klart som xxx att man ska fråga innan man kopplar på sig på någon annans brunn. Spelar ingen roll om den ligger utanför din tomt, man frågar ändå.
Man slutar aldrig att förvånas över hur fräcka folk är.
 
Men ni måste väl ha sett spåren efter att han kopplade in sitt rör? Grävningen är väl inte helt lätt att göra så att det inte syns efteråt?
 
hempularen skrev:
Rent teoretiskt så kan det ju tänkas att han har något gammalt servitut att luta sig emot. men var hamnar vattnet sedan efter brunnen? Går det till någon form av stenkista som kanske ligger på grannens tomt?

OM han mot förmodan har något servitut så behöver han nog inte diskutera saken med er, men det är ju ett märkligt beteende.

Vad kan jag tänkas vilja förhandla mig till? Ska jag ta betalt menar du?
 
aedwall skrev:
Kan det vara en gammal brunn för dränering av åkermark? Eller du bor inte ute på landet?

Grejjer är såhär;
Mellan mig och grannen har kommun en remsa på 3 meter som dom inte använder. Denna nyttjas av grannen. Jag tror han var fullt medveten om detta när han grävde men skitsamma. Min brunn ligger på tomtgränsen. Så om jag kapar röret vid min tomtgräns tror jag knappt jag sabbar hans dränering. DÄREMOT, om han ska hålla sig på sin tomt får han stå till svars för 3 m på kommunens mark.....
 
Nyfniken skrev:
Hur länge var ni bortresta?!

(Inte för att det egentligen har någon betydelse...)
Jag förstår din poäng.. Den uppmärksamme hade givetvis frågat kräket var han skulle ansluta sig men godtrogen och upptagen med sitt brydde man sig inte.... Det är jävligt jobbigt att springa runt och va misstänksam mot allt och alla också.... Losec är inte gratis ;)
 
MB77 skrev:
Klart som xxx att man ska fråga innan man kopplar på sig på någon annans brunn. Spelar ingen roll om den ligger utanför din tomt, man frågar ändå.
Man slutar aldrig att förvånas över hur fräcka folk är.
Precis, han tog en rövare och hoppas på att det ska gå obemärkt förbi, just därför vill jag ge fanskapet en näsbränna! Frågan är bara hur utan att detta ska sluta med att Aschberg kommer å slår ner nån jävla medlar-flagga i backen :)?
 
hempularen skrev:
Rent teoretiskt så kan det ju tänkas att han har något gammalt servitut att luta sig emot. men var hamnar vattnet sedan efter brunnen? Går det till någon form av stenkista som kanske ligger på grannens tomt?

OM han mot förmodan har något servitut så behöver han nog inte diskutera saken med er, men det är ju ett märkligt beteende.
Kollade precis lantmäteriet "min fastighet" å där fanns inget lastservitut. Brunnen går till kommunalt dagvattenavlopp.
 
aedwall skrev:
Kan det vara en gammal brunn för dränering av åkermark? Eller du bor inte ute på landet?
Allt är ju relativt men nej, den här brunnen är en samlingspunkt från mina hängrännor....
 
BiFuel skrev:
Men ni måste väl ha sett spåren efter att han kopplade in sitt rör? Grävningen är väl inte helt lätt att göra så att det inte syns efteråt?
Återigen, jag tänkte inte så mycket på det... mer att han va en idiot som inte hyrde en minigrävare.... Jag är inte han som står i fönstret när det kör förbi en traktor och säger "Jaha, inget dubbelmontage... fastän de e så vått i backen"..... Ja har nog med alla egna problem (som bara tycks bli fler å fler).... som sagt; Losec är inte gratis ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.