Varför skulle det vara ok att föra oväsen vid tidpunkter det annars inte är ok bara för att det rör sig om nybyggnation?

Arel skriver:
"Förstår inte hur man kan gnälla om det spikas vid nybyggnation, en engångshändelse."

Vet inte hur du resonerar när du säger att nybyggnation är en engångshändelse? Naturligtvis bygger man bara ett hus, nytt från grunden, en gång, men en nybyggnation kan ju pågå i många månader.
 
Redigerat:
A
Mr rättstvist skrev:
Varför skulle det vara ok att föra oväsen vid tidpunkter det annars inte är ok bara för att det rör sig om nybyggnation?

Arel skriver:
"Förstår inte hur man kan gnälla om det spikas vid nybyggnation, en engångshändelse."

Vet inte hur du resonerar när du säger att nybyggnation är en engångshändelse? Naturligtvis bygger man bara ett hus, nytt från grunden, en gång, men en nybyggnation kan ju pågå i många månader.
Om man bygger en ny villa så måste man väl få spika på, vintern är ju snart här och då tar allting så mycket längre tid. Kan man inte ta det utan börjar gnälla redan vid 19- tiden så är det för mig mycket märkligt. Speciellt om man bor i ett nyproducerat villaområde.
 
Lite märkligt resonemang, dvs att vissa saker är ok att föra väsen på tidpunkter när det borde visas hänsyn. En sak är väl om man, som nämndes tidigare i tråden, måste jobba sent för att få lagt taket så att det inte regnar in etc.

Jag vet inte om jag skulle förvänta mig att det skall jobbas på husen sent på kvällarna bara för att jag flyttar in i ett nyproducerat villaområde. Nybyggnationer är väl i regel något som sköts av hantverkare som måste föväntas jobba under normala arbetstider.
 
arel skrev:
Om man bygger en ny villa så måste man väl få spika på, vintern är ju snart här och då tar allting så mycket längre tid. Kan man inte ta det utan börjar gnälla redan vid 19- tiden så är det för mig mycket märkligt. Speciellt om man bor i ett nyproducerat villaområde.
Och du pratar om märkliga resonemang?

Vårt hus blev klart snabbt. Det stomrestes 1 februari och var klart för inflyttning i juni. Det jobbades för övrigt enbart 7-16 förutom i undantagsfall på det.

Vi blev klara tidigt i området och har som sagt ett hus som byggs på granntomten, som vi för övrigt känner väl. De byggjobbarna som håller på där bygger ungefär mellan 8-20 varje dag, ibland lite kortare, ibland lite längre. Vi har inga problem med det rent generellt. Utöver det så byggs det för närvarande tre hus till på andra sidan gatan från oss där det också är trafik och allehanda "ljudkuliss". Inget av detta är något vi är varken förvånade eller besvärade av.

Nu är det dock så att jobb och dagis och vardag har börjat, och då behöver små barn komma i säng och sova. Vilket innebär att om man som byggjobbare jobbar på ett hus 10 timmar om dagen, då är det i min värld rimligt att kunna önska att de ägnar sig åt de allra mest högljudda aktiviteterna innan kl 19.30 på kvällen. De ska för övrigt hålla på till november.

Jag pratade med vår granne (som också har småbarn) och de skulle säga till sina byggjobbare att hålla till med inomhusjobb efter 18. Så uppenbarligen delar de inte din uppfattning arel... :rolleyes:

För övrigt spikas det överallt fram till mörkrets inbrott, det är aldrig någon som haft synpunkt på detta. Ska man beklaga sig över gnälliga inlägg kanske man skulle öva upp läsförmågan och läsförståelsen lite först.
 
A
Mr rättstvist skrev:
Lite märkligt resonemang, dvs att vissa saker är ok att föra väsen på tidpunkter när det borde visas hänsyn. En sak är väl om man, som nämndes tidigare i tråden, måste jobba sent för att få lagt taket så att det inte regnar in etc.

Jag vet inte om jag skulle förvänta mig att det skall jobbas på husen sent på kvällarna bara för att jag flyttar in i ett nyproducerat villaområde. Nybyggnationer är väl i regel något som sköts av hantverkare som måste föväntas jobba under normala arbetstider.
Som det nämndes tidigare i tråden så finns det villaägare som väljer att jobba lite själva på sina nybyggda hus för att trycka ner totalkostnaden. Då är det väl rimligt att man gör det efter sina ordinarie arbetsuppgifter.

Självklart bör man förvänta sig att i nyexploaterade villaområden det kan hamras lite på kvällskvisten.
 
arel skrev:
Som det nämndes tidigare i tråden så finns det villaägare som väljer att jobba lite själva på sina nybyggda hus för att trycka ner totalkostnaden. Då är det väl rimligt att man gör det efter sina ordinarie arbetsuppgifter.

Självklart bör man förvänta sig att i nyexploaterade villaområden det kan hamras lite på kvällskvisten.
För det första var det jag själv som påpekade det i samma veva som jag påpekade att jag inte hade några synpunkter på det.

För det andra får du gärna plocka fram var det har sagts något om att någon INTE tycker det är okej att det hamras/spikas på kvällskvisten i ett nyexploaterat villaområde.
 
A
timmelstad skrev:
Och du pratar om märkliga resonemang?

Utöver det så byggs det för närvarande tre hus till på andra sidan gatan från oss där det också är trafik och allehanda "ljudkuliss". Inget av detta är något vi är varken förvånade eller besvärade av.

Nu är det dock så att jobb och dagis och vardag har börjat, och då behöver små barn komma i säng och sova. Vilket innebär att om man som byggjobbare jobbar på ett hus 10 timmar om dagen, då är det i min värld rimligt att kunna önska att de ägnar sig åt de allra mest högljudda aktiviteterna innan kl 19.30 på kvällen. De ska för övrigt hålla på till november.

Jag pratade med vår granne (som också har småbarn) och de skulle säga till sina byggjobbare att hålla till med inomhusjobb efter 18. Så uppenbarligen delar de inte din uppfattning arel... :rolleyes:

För övrigt spikas det överallt fram till mörkrets inbrott, det är aldrig någon som haft synpunkt på detta. Ska man beklaga sig över gnälliga inlägg kanske man skulle öva upp läsförmågan och läsförståelsen lite först.
Men snälla rara nån, det är väl byggherren och dennes tidsplan du ska gå på om du har problem med högljudda aktiviteter i första hand.

Lite märkligt resonemang måste man väl ändå tycka att det är då du tycker att det är varken förvånande eller besvärande att det byggs och spikas över allt till mörkrets inbrott i området samtidigt som du bett din grannes anlitade jobbare tagga ner långt innan mörkrets inbrott.
 
arel skrev:
Men snälla rara nån, det är väl byggherren och dennes tidsplan du ska gå på om du har problem med högljudda aktiviteter i första hand.

Lite märkligt resonemang måste man väl ändå tycka att det är då du tycker att det är varken förvånande eller besvärande att det byggs och spikas över allt till mörkrets inbrott i området samtidigt som du bett din grannes anlitade jobbare tagga ner långt innan mörkrets inbrott.
Nu får övriga ursäkta tonläget, men har du allvarliga problem med läsförståelsen arel?

Jag redogjorde klart och tydligt för det faktum att riva en hel byggnadsställning och allt slamrande det innebär med t ex stålrör som släpps på varandra från 2-3 meters håll och rejäla kraftiga dunsar precis utanför sovrumsfönster runt 20-tiden på kvällen, och ett högljutt fräsande från en cirkelsåg vid ungefär samma tid var själva issuen, INTE att det byggdes, spikades och fixades i största allmänhet. Det finns grader av ljud, liksom.

Jag har för övrigt varit i kontakt med byggherren och de var betydligt mer förstående än dig. Go figure minsann...
 
A
timmelstad skrev:
Nu får övriga ursäkta tonläget, men har du allvarliga problem med läsförståelsen arel?

Jag redogjorde klart och tydligt för det faktum att riva en hel byggnadsställning och allt slamrande det innebär med t ex stålrör som släpps på varandra från 2-3 meters håll och rejäla kraftiga dunsar precis utanför sovrumsfönster runt 20-tiden på kvällen, och ett högljutt fräsande från en cirkelsåg vid ungefär samma tid var själva issuen, INTE att det byggdes, spikades och fixades i största allmänhet. Det finns grader av ljud, liksom.

Jag har för övrigt varit i kontakt med byggherren och de var betydligt mer förstående än dig. Go figure minsann...
Cirkelsåg är ju sällan man använder vid byggande i största allmänhet, så visst har du rätt.
Klart och tydligt och med trevlig ton.
 
Redigerat:
:) Våra stackars barn (från spädbarn och uppåt) hade svårt att sova när pappan deras slutade bygga på huset på nätterna (det var när vi bodde i det förra huset som låg lite lantligt till, utan ilskna granna). Skruvdragaren var som vaggviseljud. När den och borrmaskinen var i gång sov barnen i trygghet, för ingen borrade som deras far!
Fortfarande somnar de gott om vi tar fram såg, skruvdragare eller borrmaskin och renoverar på sommarstugan på kvällar. 3-åringen får ju lägga sig i tid trots sommarkvällarnas förtrollning och pappa får tid efter bad och stoj och lek med ungarna att renovera upp delar som sett sina bästa dagar på torpet!
 
Man märker att man har tur med grannar....renoverar dagligen (nästan) fram till 22.55 (då börjar NCIS)
Dock varierar arbetsuppgifterna inte alltid de låter så mycket....

Men när vi köpte huset pratade jag med grannarna och ingen hade några problem, ser jag att de har besök etc så brukar jag köra på med tystare uppgifter....iof hjälper det att känna sina grannar väl...
 
Nu har jag inte läst tråden men kompressorkärran till bergvärmeborren startades exakt 8:30 104 dBa :)
Själva borren kör de in i trädgården kvällen innan oavsett tid.
Antar att de stött på dehär problemen flera gånger.
Undra om man skiljer på hemmarbete och yrkesarbete?
 
JanneT5 skrev:
Nu har jag inte läst tråden men kompressorkärran till bergvärmeborren startades exakt 8:30 104 dBa :)
Själva borren kör de in i trädgården kvällen innan oavsett tid.
Antar att de stött på dehär problemen flera gånger.
Undra om man skiljer på hemmarbete och yrkesarbete?
Granne med alldeles för stora balls... Måste ha fått betala för det med mkt liten hjärna...
Låter som ett klockrent fall för kommunens miljökontor. Där finns dB-regler, klockslag osv. Plus handläggare som älskar att få ärenden att driva nitiskt.
 
Oj formulerade mej lite otydligt. Borr operatörerna gör i ordning allt kvällen innan och kör i gång 8:30 varje dag. Antar att de fått sig en utskällning ett antal gånger innan...
För min del handlade det om en engångsföreteelse.
 
Vardagar är 8.30 helt ok. Man kan till och med börja föra oväsen lite tidigare än så och hålla på till framåt 18 om det är vardag.
Men helger är det inte ok, varken lördag eller söndag.
Och det borde vara självklart att vårda grannsämjan med diverse smörmedel av typen bra årgångar och lass med hembakat. Innan helvetet brakar loss, inklusive info om när det ska låta och hur länge. Och oavsett om det är "lagligt" oväsen eller inte. Det blir mycket trevligare för alla då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.