Alko skrev:
Med den inställningen till fastigheters renovering och underhåll kan förmodas att det snart kommer att vara relativt lätt att hitta ett hus under 6 miljoner i området. :rolleyes:

/A
Ingen risk, bara tomterna går på minst 5 miljoner. Då de skall vara av skogskaraktär är de oftast relativt stora, minst 3000 kvm.
De som bor där har råd att anlita hantverkare under höst/vår.
 
timmelstad skrev:
Sen är det långt ifrån klarlagt vad som avses med byggnadsarbete. Nybyggnationer? Ombyggnationer? Något annat?
Det känns ju som om reglerna är skrivna för den tid det var mycket nybyggen i området och renoveringar och små tillbyggen inte var aktuella.
 
Aldrig funderat på att skruva i stället för spik?
Det har föreslagits spikpistol, vilket inte är så dumt, det kommer ett plupp i stället för bank bank bank bank bank bank (ja hur många slag det nu behövs för en fyrtum). Kompressorn kan man ställa på "rätt" sida, dvs från grannen.

Protte
 
Redigerat:
Mikael_L
prototypen skrev:
det kommer ett plupp i stället för bank bank bank bank bank bank (ja hur många slag det nu behövs för en fyrtum).
När jag spikar 4" låter det.
dot dot bank bank "men helveteeee" iiiiiaaooo, dot dot bank bank bank bank, "men vad nu då" bank bank bank ... :p :D
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Mikael_L
För att gå ontopic.
Jag tar väl i princip inga ljudmässiga hänsyn alls till 17-18 något.
En fin sommardag och jag märker att folk håller på och grillar och äter utomhus så kan jag försöka dämpa mig lite redan vid 4-5 tiden, om det inte stör mitt arbete i någon större grad.

Sen försöker jag sänka ljudvolymen och intensiteten alltefter kvällen lider och försöker verkligen att hålla en rätt låg ljudprofil efter ca 20.00.
Men jag jobbar på när jag kan och måste, råspontstaket spikade vi långt in på kvällen, nära midnatt. :blushing:
Men ofta kan jag byta lite mellan olika arbetsuppgifter så jag inte blir så väldigt störande sent på kvällarna.

Bygget är viktigt att få klart och lite hänsyn bör väl tas, så någon slags avvägning gäller. Det är ett nybyggnadsområde så jag är övertygad att alla grannar är rätt tåliga och vet vad som gäller. :)
 
Känner bara att det är skönt att bo på landet med 200 meter till närmsta granne :) När vi bodde i lägenhet skulle jag sätta upp en hylla och slagborra i betong. Jag började en kväll vid 19-tiden, och tanten intill började bankade frenetiskt i väggen. Jag slutade borra, och fortsatte istället nästa morgon, men tanten bankade ändå. Försökte sedan istället mitt på dagen, men tanten bankade. Men då hade jag fått nog och borrade vidare :)

Annars håller jag med, låt honom ringa polisen. De lär inte göra något, och när han kommer tillbaks till dig får du väl försöka prata med honom lite mer sansat.
 
Visa hänsyn. Jag tycker att hans tillrättavisning är osmidig men helt okej. Klockan 2020 behöver man inte föra oväsen, speciellt inte om det är fint väder och andra grannar är ute och njuter av kvällen. Jobba på helgerna och se till att relationerna med dina grannar är goda.
 
Styrman skrev:
Visa hänsyn. Jag tycker att hans tillrättavisning är osmidig men helt okej. Klockan 2020 behöver man inte föra oväsen, speciellt inte om det är fint väder och andra grannar är ute och njuter av kvällen. Jobba på helgerna och se till att relationerna med dina grannar är goda.
Kan bara säga att jag inte håller med. Tycker det är fullkomligt OK att bygga balkong 20:20. Det är väl en sak om man alltid lever om vid den tiden men här handlar det ju om ett fåtal tillfällen i samband med byggnation. Grannarna får tåla sånt!
 
Jag håller med om att grannar bör tåla sådant men om grannarna inte gör det så bör man respektera detta.

Hur brådis kan det vara att få färdigt en balkong? Så brådis att man "måste" bygga klockan 2020 en vardag?
Jag tror inte det.
Den extra timmen kan man med fördel lägga en annan tid på dygnet eller på helgen. Och därmed slippa all risk av osämja. :)
 
Trams kör på och visa att du inte bryr dej.
 
W
Själv skulle jag fullständigt strunta i honom och alla andra grannar också. Har man bara kvällar och veckoslut på sig så finns det inget att göra åt den saken. Skulle det dyka upp en granne och vänligen be mig sluta väsnas för att man har gäster eller annan rimlig orsak så självklart skulle jag respektera det, och fortsätta någon annan dag.Skitstövlar till grannar som man inte ens delar tomtgräns med kan man bara be att fara åt helvete om de uppför sig så som du beskriver. Ringa Polisen och han tror att de skulle komma då, Hahaha eller varför inte föreslå samma sak för hans påhopp och hot. Det är ju inte fråga om att yrkesmässigt bedriva kvälls arbete utan en begränsad tid.
 
Spikning är ju ingenting som kommer att pågå under någon mer kontinuerlig tid. Det är tillfälligt störande momentant, men det är ju grannens fest också, om man inte själv blir bjuden. Lite måste grannarna tåla om de flyttar in i ett tätt bebott område. Annars skall de bo på landet, långt från ära och redlighet. Till klockan 22 tycker jag att det är helt OK spika enstaka dagar och egentligen om det bara sker typ 1 gång per år till och med lite senare också. Man får väl ha en fest mindre!
 
Styrman skrev:
Jag håller med om att grannar bör tåla sådant men om grannarna inte gör det så bör man respektera detta.

Hur brådis kan det vara att få färdigt en balkong? Så brådis att man "måste" bygga klockan 2020 en vardag?
Jag tror inte det.
Den extra timmen kan man med fördel lägga en annan tid på dygnet eller på helgen. Och därmed slippa all risk av osämja. :)
När då? TS har kanske som många andra jobb + barn och familj. Mina lediga stunder jag har är i princip max 1 dag på helgen samt mellan 20-22 vardagar, då barnen gått och lagt sig. Självklart skall ett bygge vara OK att jobba med till kl 22. Det är under en väldigt begränsad tid. Det är en väldig skillnad på alla som klipper gräset kl 21-22, 3 dagar i veckan på MAX gaspådrag, de kan jag störa mig på. Inget annat, låt folk jobba och stå i eller flytta ut på landet!

Jag hade faktiskt bett din granne dra någonstans! Snickra på!
 
hahalj
De som klagar på att nån snickrar tillfälligt på kvällen är oftast samma människor som klagar på oset från din kolgrill, att du inte skottar snö tillräckligt bra/ofta på gemensamma ytor, att du inte rensar ogräset tillräckligt ofta i gemensamma planteringar, att din häck vid tomtgränsen har några få grenar som sticker in på hans sida... osv... det finns alltid människor som gör allt för att förpesta för sina grannar oavsett vad det handlar om och vad som är rätt eller fel. Klarar man inte av att ha grannar som inte gör som man själv vill då får man bo i skogen.

Jag hade snickrat så länge som jag hade behövt och visat rimlig hänsyn beroende på min omgivning. Jag försöker sluta föra för mycket oväsen efter kl 20 (ingen maskinsågning eller spikning) eftersom en granne har småbarn som sover då (men vad hjälper det när glassbilen drar igång sin "melodi" vid 21.30). Med vuxna grannar hade jag fortsatt ett par timmar till och lagt av när jag ansåg mig klar för dagen.
 
På kvällen är det rejält störande med motordrivna maskiner. Jag har en granne som kör cirkelsågen 22:30 då och då.

Det vore skönt med tydligare gränser och regler så slipper man dra igång en diskussion om vad som är rimligt att stå ut med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.