Norrhyttan skrev:
Jag har sagt det förr och säger det igen: fan så skönt det är att bo på landet och slippa det här tjafset. :)
De jag känner som bor på landet tjafsar nog mer med och om sina grannar än de som bor i villaområden. Det är åkrar som inte tas hand om, saker som gjorts på fyllan, femton år gamla oförrätter, dåligt skötta diken och sly som skymmer sikten i kurvorna.

Tror folk behöver tjafsa oavsett var de bor :)
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 2 till
  • Laddar…
Självklart blir det för entreprenören att göra om ...lättast att sätta dit L stöd eller gambioner
 
Skysodan skrev:
Fast hans bygglov lär ju inte ge lov att anlägga något utanför sin tomt...

TS skrev:
Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm...
Eftersom de båda förlitat sig på de ursprungliga gränserna så ser jag inte att grannen har gjort något fel alls. Det är inte hans fel att det efter en ny mätning har uppdagats att exempelvis kommunen har mätt fel vid en tidigare mätning.
Det kunde lika gärna varit du som placerat ditt hus 4.5 meter från tomtgränsen och att det i efterhand visat sig att det ligger 4.1 meter från tomtgränsen. Om grannen då hade klagat efter att nya mätningar gjorts, skulle du då vara tvungen att flytta det en halvmeter för att komma upp till 4.5 meter?

TS skrev:
...Jag fullständigt hatar trappen, känns konstigt att ha den där.
Spelar ingen roll vad TS tycker, det är inte din trappa. För att överdriva så kanske din granne tycker att ditt hus är skitfult och för honom känns konstigt att ha där. Ska han då gå och klaga på dig?
Klaga på kommunen istället som har mätt fel och be dem medla! Sen tar du och säljer huset och flyttar till landet så du slipper grannarna.

TS skrev:
...Har försökt prata med grannen men han anser att han får göra vad han vill på sin tomt/slänt...
Din granne har rätt, det är väl inte så konstigt. Du valde att smälla upp ett hus på sin tomt, han valde att smälla upp en trappa på sin. Vad är problemet? Sen att det i efterhand har uppdagats att det han gjort hamnar på din tomt är ju inte hans fel eller hur?
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
De jag känner som bor på landet tjafsar nog mer med och om sina grannar än de som bor i villaområden.
Då bor jag helt enkelt på rätt ställe. Har bott här i tio år och alla är bara glada och trevliga. :)
 
  • Gilla
andyv och 4 till
  • Laddar…
henkop skrev:
Sen att det i efterhand har uppdagats att det han gjort hamnar på din tomt är ju inte hans fel eller hur?
Hur tänker du nu?
 
-RB- skrev:
Hur tänker du nu?
TS skrev:
Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm...
...
 
Alltså, vänta nu. Jag har skummat i tråden tidigare, men först nu såg jag. Det är alltså 40 CENTIMETER av tomten som man tjafsar om?
 
henkop skrev:
Eftersom de båda förlitat sig på de ursprungliga gränserna så ser jag inte att grannen har gjort något fel alls. Det är inte hans fel att det efter en ny mätning har uppdagats att exempelvis kommunen har mätt fel vid en tidigare mätning.
Det kunde lika gärna varit du som placerat ditt hus 4.5 meter från tomtgränsen och att det i efterhand visat sig att det ligger 4.1 meter från tomtgränsen. Om grannen då hade klagat efter att nya mätningar gjorts, skulle du då vara tvungen att flytta det en halvmeter för att komma upp till 4.5 meter?


Spelar ingen roll vad TS tycker, det är inte din trappa. För att överdriva så kanske din granne tycker att ditt hus är skitfult och för honom känns konstigt att ha där. Ska han då gå och klaga på dig?
Klaga på kommunen istället som har mätt fel och be dem medla! Sen tar du och säljer huset och flyttar till landet så du slipper grannarna.


Din granne har rätt, det är väl inte så konstigt. Du valde att smälla upp ett hus på sin tomt, han valde att smälla upp en trappa på sin. Vad är problemet? Sen att det i efterhand har uppdagats att det han gjort hamnar på din tomt är ju inte hans fel eller hur?
Så henkop, du menar att det är TS fel att grannen lagt sin slänt en bit in på fel tomt? Det är givetvis grannen som måste ta konsekvenserna av detta, antingen får han flytta slänten in på sin tomt eller så får han betala ett rimligt pris för att köpa loss den delen av tomten från TS. Hade TS byggt sitt hus på grannens tomt av misstag hade samma sak gällt, han kan då inte bara säga "shit happens" och låta grannen bli lidande för misstaget, utan han får antingen flytta huset eller ersätta grannen för intrånget.

Jag förstår inte att detta kan vara så komplicerat att förstå att det måste diskuteras i flera hundra inlägg. Det kan finnas fler möjliga lösningar, men att TS ska bita ihop och gilla läget är INTE en lösning (om det inte är så att TS skiter i vilket och inte vill lägga energi på det).
 
  • Gilla
ladyhawk
  • Laddar…
Skulle jag bygga något i tomtgräns så skulle jag se till att vara 100% säker på var gränsen går. Att TS granne inte brytt sig om det är beklagligt men något grannen bör ta ansvar för att rätta till.

Jag ser fram emot fler uppdatering om hur det går för TS.
 
  • Gilla
ladyhawk och 3 till
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Så henkop, du menar att det är TS fel att grannen lagt sin slänt en bit in på fel tomt? Det är givetvis grannen som måste ta konsekvenserna av detta, antingen får han flytta slänten in på sin tomt eller så får han betala ett rimligt pris för att köpa loss den delen av tomten från TS. Hade TS byggt sitt hus på grannens tomt av misstag hade samma sak gällt, han kan då inte bara säga "shit happens" och låta grannen bli lidande för misstaget, utan han får antingen flytta huset eller ersätta grannen för intrånget.

Jag förstår inte att detta kan vara så komplicerat att förstå att det måste diskuteras i flera hundra inlägg. Det kan finnas fler möjliga lösningar, men att TS ska bita ihop och gilla läget är INTE en lösning (om det inte är så att TS skiter i vilket och inte vill lägga energi på det).
Skall börja med att säga att självklart är det enda rimliga att grannen tar bort intrånget.

Nej, ingen påstår att det är TS fel om grannen "råkat" lägga sin slänt fel, men det är inte säkert att det är grannens fel heller. Det är fullt möjligt att alla normalt erforderliga kontroller gjordes innan slänten anlades felaktigt.

Och skall man då vara formell så får man hålla sig till vad lagen säger. Och då framgår det att iallafall om det gäller en byggnad som av misstag gör intrång på en annan fastighet, så är husägaren bara skyldig att flytta bort huset om det kan ske utan väsentliga kostnader. Däremot så skall han betala för intrånget, han kan tom. via en fastighetsreglering tvångsannektera marken som huset ligger på.

Om samma ska kan gälla en slänt vet jag inte.
 
Norrhyttan skrev:
Alltså, vänta nu. Jag har skummat i tråden tidigare, men först nu såg jag. Det är alltså 40 CENTIMETER av tomten som man tjafsar om?
Problemet är att moderna tomter är så pyttesmå så att det handlar om en andel av tomten som säkert är värd flera 10 000 kronor.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Skulle vara intressant att veta hur stor ts tomt är? Och var på tomten slänten ligger. Är det 2 m från ts uteplats eller i ett undanskymt läge där ingen ändå kommer att vistas?

Jag bor själv i ett nybyggt område, visserligen i en mindre stad, men med rejält tilltagna tomter.
 
Sl22en skrev:
Slänten fanns inte där men eftersom att hans gata ligger högre än min har han varit tvungen enligt detaljplan att fylla upp till gatunivå
Är det helt klarlagt att slänten till fullo ska belasta granntomten?
Om han byggt före dig, hade då slänten varit ditt problem?

Om fallet är att han ska ha höjdändringen på sin tomt är det ju inget snack om att den ska flyttas en bit in på hans tomt eller ersättas med L-stöd eller liknande.
 
MartinP666 skrev:
Så henkop, du menar att det är TS fel att grannen lagt sin slänt en bit in på fel tomt? Det är givetvis grannen som måste ta konsekvenserna av detta, antingen får han flytta slänten in på sin tomt eller så får han betala ett rimligt pris för att köpa loss den delen av tomten från TS. Hade TS byggt sitt hus på grannens tomt av misstag hade samma sak gällt, han kan då inte bara säga "shit happens" och låta grannen bli lidande för misstaget, utan han får antingen flytta huset eller ersätta grannen för intrånget.

Jag förstår inte att detta kan vara så komplicerat att förstå att det måste diskuteras i flera hundra inlägg. Det kan finnas fler möjliga lösningar, men att TS ska bita ihop och gilla läget är INTE en lösning (om det inte är så att TS skiter i vilket och inte vill lägga energi på det).
Har jag skrivit att det är TS fel?
Nog har alla inblandade varit 100% säkra var tomtgränsen låg när de byggde huset, det är ju nybygge så tomtpinnar finns att gå efter. Jag vet inte hur det ligger till juridiskt men husägaren kan knappast vara ansvarig om det visar sig att, vad som ligger till grund för problemet, var ett mätfel som begåtts av en annan part.

Grannen har defacto handlat i god tro och vid en rättslig process borde ansvaret ligger hos dem som mätte tomtgränsen. I det fall det inte går att hävda att mätningen var felgjord skulle det rent hypotetiskt kunna gå till så att både TS och grannen är lika ansvariga för att tomtgränsen är felmätt. Det är således bådas ansvar. Vem det är som ska göra jobbet låter jag vara osagt, personligen tycker jag givetvis, i en perfekt värld, att grannen ska flytta in det som sticker ut, men på bekostnad av de som mätte.
 
  • Gilla
Hanmehatten
  • Laddar…
Ja ansvaret kanske kan flyttas till den som mätte fel från början (om det nu var så) men om det juridiska ansvaret måste likafullt falla tillbaka på TS granne om det fastställs att hans initiativ lett till byggnation på annans egendom. Att driva kompensation från annan part är nåt som TS granne måste göra själv isf.

Kom igen nu Henkop och var inte en rättshaverist, fallet är ju tämligen solklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.