harry73
M maria01 skrev:
Går det på nåt sätt att föra över ägandet till Komunen vägföreningen verkar vara ett stort problem för många hade själv en vägförening där det var flera sommar hus på som vägrade att betala för dom tyckte att 3 veckor i sommarhuset inte gjorde att dom skulle betala nåt
Det är bara för vägföreningen att knacka på hos kronofogden, skulder hos samfällighetsföreningar är prioriterade där.
Detta gäller då om vägföreningen är en samfällighetsförening, om inte kan det vara dags att begära en förrättning för att få en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Går det på nåt sätt att föra över ägandet till Komunen vägföreningen verkar vara ett stort problem för många hade själv en vägförening där det var flera sommar hus på som vägrade att betala för dom tyckte att 3 veckor i sommarhuset inte gjorde att dom skulle betala nåt
SOm sagt, under förutsättning att det är en "riktig" samfällighetsförening. Så driver kronofogden in summan mned högsta prioritet.

En kollega blev kassör i den lokala samfälligheten. Där hade varit en konflikt i många år, några medlemmar vägrade av princip att betala. De ogillade en detalj i föreningens verksamhet (verksamheten är beslutad av lantmäteriet).

Kollegan gick direkt till kronofogden, de berörda medlemmarna skrattade "lycka till, fogden kommer inte att bry sig på åratal". Två veckor senare hade alla betalat, och det blev slut på konflikten. Det skall tilläggas att beloppen det handlade om låg på under 1000kr/hus. Och villorna i det området säljs för 15 - 20 milj.

Men det gäller att föreningen är korrekt skött, så den håller sig inom gällande anläggningsbeslut, och gör sin uttaxering strikt efter regelverket. Det kan räcka att en vägförening ordnar en midsommarstång, så blir det en "oren" samfällighet. Om nu inte midsommarfirande är nämnt i anläggningsbeslutet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
F
M maria01 skrev:
Går det på nåt sätt att föra över ägandet till Komunen vägföreningen verkar vara ett stort problem för många hade själv en vägförening där det var flera sommar hus på som vägrade att betala för dom tyckte att 3 veckor i sommarhuset inte gjorde att dom skulle betala nåt
Det finns troligtvis ingen kommun som vill driva fler vägar i egen regi än nödvändigt.
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det är bara för vägföreningen att knacka på hos kronofogden, skulder hos samfällighetsföreningar är prioriterade där.
Detta gäller då om vägföreningen är en samfällighetsförening, om inte kan det vara dags att begära en förrättning för att få en gemensamhetsanläggning med samfällighetsförening.
Håller helt med om att det är så enkelt i teorin. Men jag är nu inne på tredje året i vår vägförening för att få alla involverade vad det är som gäller. Jag har gjort det från revisorsposten. Jag vet inte hur många gånger jag har fått förklara anläggningslagen, lagen om förvaltning av samfälligheter, andelstal, debiteringslängder och kraven på stämmans genomförande och protokoll. I slutändan har jag fått hjälpa styrelsen med att skriva dessa dokument och det slutar ändå med en velig kassör som inte vågar följa lagen och driva in skulderna. Så här ser det nog ut ute bland allmogens vägföreningar. Men i år ska det banne mig ske!
 
  • Gilla
Ankmamma och 4 till
  • Laddar…
Min kollega lade upp det: "jag förstår varför du inte vill betala, men nu ser lagen och lantmäteriets beslut ut så här. Jag är skyldig att låta driva in skulden".
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Min kollega lade upp det: "jag förstår varför du inte vill betala, men nu ser lagen och lantmäteriets beslut ut så här. Jag är skyldig att låta driva in skulden".
Ja den svenska konflikträdslan gör sånt här knepigt för många. Instinkten är ju att lämna sin nästa ifred.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag, som icke svenskfödd, läser denna komiska tråd och är förundrad över alla seriösa svar på denna udda fråga... Mina råd till TS lyder;

1. Prata med grannen om eventuella orosmoln.
2. Skaffa dig en hobby
3. Ha sex oftare (obs, råd nr 2 och 3 går att kombinera, men bör dock ej kombineras med råd nr 1.)

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 36 till
  • Laddar…
Som boende i en av Sveriges största turistregioner där detta hör mer till regel än undantag så är svaret ja, klart du får hyra ut ditt boende som det passar dig. Klart det finns regler men det handlar snarare om antal bäddar (klassas som hotell vandrarhem etc) och sedan antal nätter/år när det gäller att kunna lyfta intäkterna skattefritt eller ej. Dom reglerna är mycket generösa för övrigt. Att det skulle slita mer på er väg om det handlar om ETT atterfallshus är ju bara ”bull”. För att EN mer bil om tex om dagen skulle.. Nä, det luktar lite svensk missunnsamhet här.. Ta en funderare till och kanske skaffa ett eget atterfallshus istället. Kan ge ett fint litet inkomsttick.
 
  • Gilla
Jakob.elmlund och 5 till
  • Laddar…
Som boende i en av Sveriges största turistregioner där detta hör mer till regel än undantag så är svaret ja, klart du får hyra ut ditt boende som det passar dig. Klart det finns regler men det handlar snarare om antal bäddar (klassas som hotell vandrarhem etc) och sedan antal nätter/år när det gäller att kunna lyfta intäkterna skattefritt eller ej. Dom reglerna är mycket generösa för övrigt. Att det skulle slita mer på er väg om det handlar om ETT atterfallshus är ju bara ”bull”. För att EN mer bil om tex om dagen skulle.. Nä, det luktar lite svensk missunnsamhet här.. Ta en funderare till och kanske skaffa ett eget atterfallshus istället. Kan ge ett fint litet inkomsttick.
 
  • Gilla
JOSER och 3 till
  • Laddar…
Vart i lagboken hittar du att man inte får hyra ut attefallshuset ?? Svaret på frågan från början är... prata med grannen och se om ni inte kan lösa, framförallt oros biten. Man har rätt att hyra ut attefallaren allt annat är fel information.

Silver78 Silver78 skrev:
Det man kan kontrollera är om attefallshuset är en komplementsbyggnad eller komplementsbostad. Skillnaden ligger i att man endast kan hyra ut komplementsbostad. Den andra typen får man inte hyra ut. Att hänvisa till ökat slitage på vägen känns mer som avundsjuka. När det gäller okända människor som är på området så gäller det att prata med den som hyr ut. Fråga annars förblir okunskapen en odygd där man målar upp något som blir en vedertagen sanning. Personer som sköter sig innebär ett uppsving lokalt av ekonomin. Det är alltså inte bara husägaren som hyr ut som tjänar på det.
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Nej det är det som är frågan, kan inte säga att ordet verksamhet är exakt det som står
D Bubblebubb skrev:
Nej det är det som är frågan, kan inte säga att ordet verksamhet är exakt det som står men något liknande.
Hyr hans attefall hela året:cool:
 
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
EN anledning till att attefallshus ÄR att hyra ut dem, typisk svensk avundsjuka att leta fel, sätta dit usch och fy för den typen av människa du representerar!! BoB är generellt ingen hotellverksamhet!!! skaffa dig ett eget attefall OCH HYR UT!!!
 
  • Gilla
Johan 81 och 6 till
  • Laddar…
J JonnieX skrev:
Vart i lagboken hittar du att man inte får hyra ut attefallshuset ?? Svaret på frågan från början är... prata med grannen och se om ni inte kan lösa, framförallt oros biten. Man har rätt att hyra ut attefallaren allt annat är fel information.
du har rätten att hyra ut vilken del du vill i den fastighet och tillhörande byggnader du vill!!! för hur mycket du vill och vad skulle det ha med vägföreningen att göra?? eller grannar?? inget alls!!!
 
Han kan hyra hans attefall hela året :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
turnipfaldt och 2 till
  • Laddar…
Daniel Sadeghi Daniel Sadeghi skrev:
Jag, som icke svenskfödd, läser denna komiska tråd och är förundrad över alla seriösa svar på denna udda fråga... Mina råd till TS lyder;

1. Prata med grannen om eventuella orosmoln.
2. Skaffa dig en hobby
3. Ha sex oftare (obs, råd nr 2 och 3 går att kombinera, men bör dock ej kombineras med råd nr 1.)

Lycka till!
:) ja tyvärr en typisk svensk kommentar "hur sätta dit dem?" och folk som ger "goda råd" hur man ska göra?? näe !! härligt inlägg av dig du gjorde min dag :)
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.