Willevästerås Willevästerås skrev:
Jag vill minnas att det är 16-18 tillfällen /år som man kan hyra ut, innan det räknas som näringsverksamhet.
Har du möjligtvis en källa till detta?
 
  • Gilla
fäboden
  • Laddar…
N norfre skrev:
Eftersom detta är ett juridikforum så kan jag tycka att det torde vara mer intressant att röna ut vad som faktiskt gäller, snarare än att diskutera moral, avundsjuka
Här är vi helt ense.
 
N norfre skrev:
Har du möjligtvis en källa till detta?
Jag hyr själv ut i Sälen och kollade med Skattemyndigheten inför deklaration.
 
TS har inte varit inloggad sedan i onsdagskväll vid 22:24, hans senaste inlägg var 22:21 å det var inlägg 13 i tråden, tråden startade i onsdags vid 21:57.
 
  • Haha
  • Gilla
Slottsbäcksväktarn och 2 till
  • Laddar…
N norfre skrev:
Har du möjligtvis en källa till detta?
Skattemyndigheten
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Är inte hela meningen och idén med Attefallhus att det ska var rum, bad och kök och att på så sätt bereda en bostad. Den kan givetvis hyras ut. Varför skulle den stå tom? Den som äger tomten och Attefallshuset måste ju fritt kunna förfoga över sin ägda egendom.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
N Närkemannen skrev:
Ändra andelstal kräver lantmäteriförrättning. Kostar skjortan!
Det sker enligt fast kostnad. Under tusen kronor blev det per fastighet när jag och de andra ändrade andelarna i min vägsamfällighet för några år sedan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Varför ska TS bekymra sig om hur grannen ska deklarera sin inkomst och hur grannen sköter sin eventuella momsredovisning? Missförstår jag dig helt, missförstår du ämnet i tråden eller driver du med oss?
För uthyrning av Attefallshus finns ett schablonavdrag som är på 40 000 kronor. Därutöver medges avdrag med 20 procent av bruttohyran. Det är billigt att göra bygganmälan också och ansluta till det kommunala VA-nätet, ca 3 500 vardera i min hemkommun. Det kan bli en bra affär för ägaren, men trist för grannarna med mycket spring i området och okända besökare.
 
N norfre skrev:
Lagstiftarens syfte var främst att Attefallare skulle kunna hyras ut som bostäder.

Det är nog mer tveksamt om syftet även var att Attefallare skulle kunna hyras ut per dygn, genom till exempel AirBnB, i annat än ringa omfattning. Gällande skatte-, hotell-, samt bygglagar talar emot detta.

Eftersom detta är ett juridikforum vore det intressant att belysa just denna frågeställning, snarare än att diskutera moral och vägslitage.
säg att par flyttar in en Atterfallare båda har egen bil spelar ju ingen roll om den är uthyrd till fastboende eller bara turister
 
M maria01 skrev:
säg att par flyttar in en Atterfallare båda har egen bil spelar ju ingen roll om den är uthyrd till fastboende eller bara turister
Jag skulle inte bygga en Attefallare och hyra ut. Hyresgästerna kan bli för jobbiga med sina krav och klagomål.

Däremot kan jag tänka mig att bygga ett 30 kvm garage. Inga jobbiga hyresgäster där!
 
D Bubblebubb skrev:
Grannen längre upp på vägen hyr ut sin attefallare, de har inte meddelat vägföreningen samt att det inte är en tillsvidareuthyrning utan snarare ett hus man kan boka för enstaka dagar eller veckor. Alltså likvärdigt som man bokar hotell eller vandrarhem.

Vi övriga på vägen är inte förtjusta i detta. Får man verkligen bedriva sådan verksamhet utan tillstånd?

Det är en mindre grusväg så den ökade trafiken känns både olustig eftersom okända kommer trafikera vägen, och det sliter även mer på vägen som vi gemensamt sköter.
Okända på vägen! Och så Attefallsgänget, huvva. De är väl ngt slags klan va? Snart dags för handgranat och automatkarbiner
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Nonsenskommentarer beaktas ej.
Om du inte vill ha nonsenskommentarer ska du kanske inte göra xxxensinlägg...
 
M maria01 skrev:
säg att par flyttar in en Atterfallare båda har egen bil spelar ju ingen roll om den är uthyrd till fastboende eller bara turister
Jo, jag vågar nog påstå att lagstiftaren gör skillnad på om Attefallaren nyttjas som varaktig bostad eller om den stadigvarande nyttjas till tillfällig vistelse av turister.

Huruvida paret eller turisterna har tillgång till bil tror inte jag heller spelar så stor roll för lagstiftaren.
 
E Exkroken skrev:
Okända på vägen! Och så Attefallsgänget, huvva. De är väl ngt slags klan va? Snart dags för handgranat och automatkarbiner
Airbnb? Kodlås utanför dörren? Prostitution?

En gång för länge sedan hyrde jag ut ett rum till en ung kvinna och det hela spårade ur rejält. Fast jag bodde där själv samtidigt. Jag hade kollat hennes referenser och allt.

Om jag skulle hyra ut till någon konstig typ (icke-svensk), skulle mina grannar bli rasande. Det är väldig koll på folk här och grannen nedanför är extremt nyfiken på vilka som kommer och går. Skulle jag t ex hyra ut en plats för en husvagn, skulle de bli helt galna.
 
H Harrison skrev:
Airbnb? Kodlås utanför dörren? Prostitution?

En gång för länge sedan hyrde jag ut ett rum till en ung kvinna och det hela spårade ur rejält. Fast jag bodde där själv samtidigt. Jag hade kollat hennes referenser och allt.

Om jag skulle hyra ut till någon konstig typ (icke-svensk), skulle mina grannar bli rasande. Det är väldig koll på folk här och grannen nedanför är extremt nyfiken på vilka som kommer och går. Skulle jag t ex hyra ut en plats för en husvagn, skulle de bli helt galna.
Är just ickesvenskar konstiga? Tja, kanske det. Men om påståendet om dina grannar stämmer skulle jag föredra ett par familjer från till exempel Syrien....
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.