F
Nissens Nissens skrev:
Ja, jag är säker på att ca 15 meter är ”worst case”, men vanligtvis visar de väl fel på någon meter. Laptimer har jag aldrig sett, men det måste vare en dyr navigator. Lantmäteriet betalar mycket pengar för sina GPS:er.
inte överdrivet dyr. Runt 4-5000kr för en IP-65 skyddad låda med en ljusstark display, lite knappar och ett par givare. Är minst två olika sattelitsystem på dom med en frekvens på minst 10Hz men det antar jag att det är på billigaste 500kr navigatorn med?
 
Nissens
F fsn skrev:
inte överdrivet dyr. Runt 4-5000kr för en IP-65 skyddad låda med en ljusstark display, lite knappar och ett par givare. Är minst två olika sattelitsystem på dom med en frekvens på minst 10Hz men det antar jag att det är på billigaste 500kr navigatorn med?
Men det kan inte vara någon differential GPS (DGPS)... de brukar kosta betydligt mer.

https://techdifferences.com/difference-between-gps-and-dgps.html
 
Nissens Nissens skrev:
Men det kan inte vara någon differential GPS (DGPS)... de brukar kosta betydligt mer.

[länk]
P picbpa skrev:
Jadå, vi använder den vid navigation i luften
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, det finns *massor* med felkällor, så jag håller helt med.
De enklare GPS'erna *kan* visa rätt bra precision, speciellt över tid om de kompletteras med accelerations-sensorer, kompass etc. som i en telefon/klocka.
Men det är absolut ingen garanti och inget man kan använda som enskilt verktyg vid gränsanvisning.
F fsn skrev:
är du helt säker på det? Jag har en GPS-baserad laptimer. Det är långt ifrån några 15m på den, det är verifierat mot magnetslinga samt flera andra liknande system många gånger och det är väldigt bra precision.
Hej FGLIN, fsn, Dowser4711, picbpa och Nissens

Jag ser att GPS-diskussionen har vaknat till liv igen.

Jag vill poängtera att det är en mätkonsult (underleverantör till lantmäteriverket) med professionell utrustning som har har gjort en "gränsutvisning". Er diskussion om olika satellitsystem och att differentiell GPS skulle vara dyrt saknar relevans i detta sammanhang. Ett mätkonsultföretag kan ha utrustning för hundratusentals kronor så detta är inte problemet. Ett mätkonsultföretag har många kunder och har stora intäkter så de tjänar snabbt in dessa proffsinstrument.

Jag vill också poängtera att det är (i sammanhanget) orimliga kostnader för en "särskild gränsutmärkning" eller "fastighetsbestämning" som sker genom en "lantmäteriförrättning".
Därmed kommer vi inte att strida för att gränsutvisningen är fel utan kommer att acceptera mätkonsultens träkäppar (som jag har dokumenterat med foto/tumstock mot fasta punkter omedelbart efter att de blev utsatta).

Med dessa slutord så tycker jag att man kan lägga GPS-diskussionen åt sidan.

Vår strategi är kompromissa även om vi vi skulle kunna trycka till grannen, se mitt inlägg:
S senap skrev:
Hej Appendix

Det har stannat av, Vi har inte sett grannen på flera månader och i det här pissevädret så vill man inte vara ute, knappt kattorna heller :) . Själva staketnätet ligger isönderklippt och ihoprullat på grannens tomt medan de ingjutna metallstolparna står kvar i marken.

Vi hade tänkt att satsa på en kompromiss enligt följande:
1. På den delsträcka där vi inte har tujor finns ett litet skärmtak (6-7 m2) som går fram till gränsen. Om vi sätter ett plank där fram tills tujorna startar så får vi lite väderskydd och kan använda platsen under skärmtaket som förråd.
2. Originalstaketet (som då hamnar bakom vårt nya plank samt bakom tujorna) skiter vi i och grannen får pyssla med detta på egen hand. (Det är ju förenat med ett visst jobb att plocka upp dessa gjutna stolpar.)

Kommentar: Planket (höjd 1,8 m och ca 5 meter långt) har jag tänkt att bygga som 1 m moduler som går att lossa från stolparna. Därmed kan man montera bort modulerna då det det blir tid för underhåll så man slipper beträda grannens tomt.

Även om grannen har gjort fel och vi skulle kunna kräva pengar (eftersom vi inte fick skälig tid att flytta staketet 7 cm ena ändan och 35 i andra ändan) så inser vi att det är en alltför jobbig och slitsam process att bråka om kanske 10 000 - 20 000 kr. Genom att logiskt förklara för grannen att det dock är möjligt att bråka men att vi avstår, så hoppas vi att denne går med på vårt förslag med planket och då är vi nöjda och förhoppningsvis grannen också nöjd eftersom han fick bort staketet. I grannens ögon var det egentligen inte det faktum att staketet stod några cm in på hans tomt som var problemet utan det var att grannen tyckte att det var snyggare utan staket.
 
Redigerat:
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
F
S senap skrev:
Hej FGLIN, fsn, Dowser4711, picbpa och Nissens

Jag ser att GPS-diskussionen har vaknat till liv igen.

Jag vill poängtera att det är en mätkonsult (underleverantör till lantmäteriverket) med professionell utrustning som har har gjort en "gränsutvisning". Er diskussion om olika satellitsystem och att differentiell GPS skulle vara dyrt saknar relevans i detta sammanhang. Ett mätkonsultföretag kan ha utrustning för hundratusentals kronor så detta är inte problemet. Ett mätkonsultföretag har många kunder och har stora intäkter så de tjänar snabbt in dessa proffsinstrument.

Jag vill också poängtera att det är (i sammanhanget) orimliga kostnader för en "särskild gränsutmärkning" eller "fastighetsbestämning" som sker genom en "lantmäteriförrättning".
Därmed kommer vi inte att strida för att gränsutvisningen är fel utan kommer att acceptera mätkonsultens träkäppar (som jag har dokumenterat med foto/tumstock mot fasta punkter omedelbart efter att de blev utsatta).

Med dessa slutord så tycker jag att man kan lägga GPS-diskussionen åt sidan.

Vår strategi är kompromissa även om vi vi skulle kunna trycka till grannen, se mitt inlägg:
vi vet det, det gör inte diskussionen om precisionen i GPS mindre intressant. Då du anser ditt ärende avslutat så har jag svårt att se att det är nåt större bekymmer att det pågår parallella diskussioner i tråden. Eller anser du dig ha nån form av äganderätt på vad som skrivs i en tråd du en gång har startat?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Men det kan inte vara någon differential GPS (DGPS)... de brukar kosta betydligt mer.

[länk]
nej, det är absolut ingen DGPS. Men likväl så är tidsangivelser mot fasta objekt med en precision på mindre än 5cm mycket bra. Vet inte om det är nån slug algoritm som aproximerar på nåt sätt då det bygger på flera repetitioner eller nåt. Men det fungerar väldigt bra.
 
F fsn skrev:
vi vet det, det gör inte diskussionen om precisionen i GPS mindre intressant. Då du anser ditt ärende avslutat så har jag svårt att se att det är nåt större bekymmer att det pågår parallella diskussioner i tråden. Eller anser du dig ha nån form av äganderätt på vad som skrivs i en tråd du en gång har startat?
Jag har absolut ingen "äganderätt" till denna tråd. Däremot är det brukligt att man i olika diskussionsforum inte "kapar" tråden och helt går ifrån den ursprungliga frågan. Denna tradition är av främst två skäl.
1) Det är lättare för de som är intresserad av själva sakfrågan om man inte skräpar ned tråden med sidofrågor.
2) Det är bättre att skapa ett nytt inlägg där man diskuterar olika GPS-system så kan andra medlemmar på Byggahus.se hitta denna diskussion. Nu ligger den gömd under min fråga och få hittar den.

Min kommentar var skriven i välmening och jag ursäktar att jag försökte strukturera tråden för att hjälpa de som är intresserade av staketfrågan.

Ha en bra dag
 
  • Gilla
ToRy och 5 till
  • Laddar…
F
S senap skrev:
Jag har absolut ingen "äganderätt" till denna tråd. Däremot är det brukligt att man i olika diskussionsforum inte "kapar" tråden och helt går ifrån den ursprungliga frågan. Denna tradition är av främst två skäl.
1) Det är lättare för de som är intresserad av själva sakfrågan om man inte skräpar ned tråden med sidofrågor.
2) Det är bättre att skapa ett nytt inlägg där man diskuterar olika GPS-system så kan andra medlemmar på Byggahus.se hitta denna diskussion. Nu ligger den gömd under min fråga och få hittar den.

Min kommentar var skriven i välmening och jag ursäktar att jag försökte strukturera tråden för att hjälpa de som är intresserade av staketfrågan.

Ha en bra dag
Fast nu är den duskussionen just i denna tråden på ett forum.

söker nån på din sakfråga så kommer dom troligtvis att hitta både din tråd OCH nån av de 5-10 andra trådar som tar upp ungefär samma fråga om GPS utsättning, de 150-200 trådar som handlar om en granne som olovligen tar ner eller förstör nån annans egendom (tex ett staket) eller de 80-100 trådar som handlar om var en fastighetsgräns går.

Redan det faktum att det pratades nån form av GPS i din tråd kan lätt ses som ett avsteg från kärn-frågan. Låt forum ha sitt liv med minsta möjliga motstånd. Det finns ingen som tjänat på nazist-modererde forum i längden.
 
F fsn skrev:
Fast nu är den duskussionen just i denna tråden på ett forum.

söker nån på din sakfråga så kommer dom troligtvis att hitta både din tråd OCH nån av de 5-10 andra trådar som tar upp ungefär samma fråga om GPS utsättning, de 150-200 trådar som handlar om en granne som olovligen tar ner eller förstör nån annans egendom (tex ett staket) eller de 80-100 trådar som handlar om var en fastighetsgräns går.

Redan det faktum att det pratades nån form av GPS i din tråd kan lätt ses som ett avsteg från kärn-frågan. Låt forum ha sitt liv med minsta möjliga motstånd. Det finns ingen som tjänat på nazist-modererde forum i längden.
Jag gillar inte att du skriver att jag ”nazist-modererade” när jag konstaterade att GPS-frågan inte längre var aktuell för att lösa vår staketfråga. Jag hoppas att vi kan skippa den typen av tråkiga ord i framtida inlägg.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Lägg av, senap har helt rätt. Vill ni diskutera vidare om något som är utanför trådens ämne så starta en ny tråd, det är så diskussionsforum fungerar.
 
  • Gilla
Stibbadrill och 9 till
  • Laddar…
F
M MartinP666 skrev:
Lägg av, senap har helt rätt. Vill ni diskutera vidare om något som är utanför trådens ämne så starta en ny tråd, det är så diskussionsforum fungerar.
Det är inte så det fungerar på forum generellt. Det är inte heller så det har fungerat på Byggahus. Frågan är avslutad och TS har fått det svar han behöver, acceptera det.
 
F
S senap skrev:
Jag gillar inte att du skriver att jag ”nazist-modererade” när jag konstaterade att GPS-frågan inte längre var aktuell för att lösa vår staketfråga. Jag hoppas att vi kan skippa den typen av tråkiga ord i framtida inlägg.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.
Är du moderator? Jasså inte, då kan det väl knappast ha varit dig jag syftade på heller eller? Jag skrev att det är en metodik som sällan fungerar på forum och då det mesta tenderar att självdö, byggahus är inte sådant. Var inte så analt känslig och släpp offerkoftan och känslan att allt som skrivs skrivs om- och till dig.
 
F fsn skrev:
Är du moderator? Jasså inte, då kan det väl knappast ha varit dig jag syftade på heller eller? Jag skrev att det är en metodik som sällan fungerar på forum och då det mesta tenderar att självdö, byggahus är inte sådant. Var inte så analt känslig och släpp offerkoftan och känslan att allt som skrivs skrivs om- och till dig.
Jag gillar heller inte att du kallar mig ”analt känslig”.
Man måste kunna diskutera på ett vuxet sätt utan att kalla folk för sådan här tråkiga ord.

Ha en bra dag.
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
F
S senap skrev:
Jag gillar heller inte att du kallar mig ”analt känslig”.
Man måste kunna diskutera på ett vuxet sätt utan att kalla folk för sådan här tråkiga ord.

Ha en bra dag.
Inte för att jag alls bryr mig men som sagt...då vet jag. Jag tyckte det var ytterst passande men har du nån lämpligare benämning när nån som inte är moderator personligen tar åt sig när moderering på forum generellt kommenteras? Observera, inga kommentarer om moderering på Byggahus, det är ju som bekant inte tillåtet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Låter bra. Tänk bara på att plank är bygglovspliktigt och att det krävs grannmedgivande för att ställa det närmare tomtgräns än 4,5 meter.
I min kommun är plank bygglovspliktigt, men många har satt upp två meter höga plank, De har antagligen inte känt till det eller struntar i det. Om någon klagar hos kommunen, blir de tvungna att riva ner planket med hot om vite. Min granne krävde att vi finansierar och bygger ett plank längs vår gemensamma tomtgräns som är 90 m lång. De sa att de blev störda av att se oss gå omkring på vår tomt och därför ska planket upp. Varje gång vi sågs sa de att planket ska upp. De var 8 personer och vi endast två. De erbjöd oss lite pengar, oklart hur mycket, som delfinansiering. Det låter som upp- och nervänd logik. De kommer ofta till oss och klagar på allt möjligt.

Grannen påstod att det inte skulle vara något problem med att gjuta stolparna ner i marken. Men då behöver man gjuta stolparna djupt och det finns inte tillräckligt markdjup någonstans längs gränsen. Berget är nära ytan längs hela sträckan, så det hade blivit väldigt dyrt med borrning av många 30 cm djupa hål för bergdubbar för varje stolpe samt snedstöttor, pga att planket är ett stort vindfång.

Till sist sa vi att grannen fick finansiera och resa upp planket själv och att vi inte skulle klaga hos kommunen. Vi började istället plantera en häck med ungerska syrener, som skyddar bra mot insyn under sommarmånaderna. Vi planterar bara fem plantor/år, fast grannen kräver att vi planterar snabbt hela häcken på en gång. Det är en utmaning att vattna häcken under långa torrperioder. Dessutom behövs stora mängder jord till häcken för att täcka berget, skapa en tillräcklig jordmån och en jämn nivå längs hela tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.