T ToRy skrev:
Finns det möjligen någon GPS-frälst moderator som med enastående precision kan maska ut alla GPS-relaterade inlägg och lägga de i en egen tråd? ;)
Det vore bättre att ta bort dem helt eftersom så gott som alla är rena killgissningar, med undantag av Fummel nu på slutet. Jag försökte kort styra in tråden på koordinatkvalitet istället för mätnoggrannhet eftersom det är det som avgör frågan från TS. Att ta reda på vilken koordinatkvalitet aktuell gräns har är en enkel manöver. Tack Fummel!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det mesta är nog redan sagt men mina korta åsikter.
S senap skrev:
- grannens rätta att ta bort staketet utan att ge skälig tid för oss att flytta det
Nej, jag anser att grannen gjort fel. Tror dock du har väldigt svårt, och att det inte är värt "besväret", att få någon kompensation.

S senap skrev:
- att staketet stod olagligt (?) mellan 7 cm och 35 cm i på hans tomtmark och vilka konskvenser detta kan innebära för oss
Inga som helst konsekvenser mer än de som redan skett, det vill säga att grannen tog bort det.

S senap skrev:
- grannens rätta att ta bort staketet utan att ge skälig tid för oss att flytta det
Nej han har ingen rätt till det, men som sagt, kanske inte värt att strida om detta.

S senap skrev:
- förslag på lösningar
Lös ditt staketbehov på din sida gränsen och glöm det som varit.
 
  • Gilla
Nils Terminus och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Mycket bra och informativt svar!

Jag var själv inne på samma linje i min kommentar om differentiell GPS ovan. Det blev tyvärr lite konstig debatt ovan där man diskuterar helt andra GPS-applikationer än vad lantmäteri och professionella mätkonsulter använder.

Med tanke på
a) Man kan utgå från att mätkonsulten har professionell utrustning för att kunna utföra en "gränsutvisning"
b) Det är i sammanhanget orimliga kostnader för en "särskild gränsutmärkning" eller "fastighetsbestämning" som sker genom en "lantmäteriförrättning".
så kommer vi inte att strida för att gränsutvisningen är fel utan kommer att acceptera mätkonsultens träkäppar (som jag har dokumenterat med foto/tumstock mot fasta punkter omedelbart efter att de blev utsatta).

Med detta som bakgrund skulle jag vara tacksam om vi kan lägga hela GPS-diskussionen bakom oss i och med detta klargörande inlägg.

Man bör då komma ihåg att grannen inför två vittnen (varav ett "riktigt externt" som var representant för staketfirman som mätte upp och gav offert på nytt staket) hävdar att det är vårt staket, dvs ägandefrågan till staketet är rätt klar. Jag skulle därför vara tacksam om vi kan lägga diskussionen bakom oss, huruvida staketet ingick i köpet då min särbo köpte fastigheten för flera år sedan. Eftersom grannen hävdar att det är vårt staket och att det olagligt står på hans tomt så är det ju inte så mycket att diskutera i ägandefrågan.

Jag önskar att kommande kommentarer fokuserar på
- grannens rätta att ta bort staketet utan att ge skälig tid för oss att flytta det
- att staketet stod olagligt (?) mellan 7 cm och 35 cm i på hans tomtmark och vilka konskvenser detta kan innebära för oss
- grannens rätt att förstöra staketet när han tog bort det.
- förslag på lösningar

Tack för alla synpunkter.
Om den som monterade stängslet gjorde det med fastighetsägarens tillåtelse, så är det fullt lagligt. Om placeringen har stått "tillräckligt" länge borde placeringen ha vunnit hävdrätt. Egenmäktigt förfarande är det i vilket fall.
 
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
S senap skrev:
Jag önskar att kommande kommentarer fokuserar på
- grannens rätta att ta bort staketet utan att ge skälig tid för oss att flytta det
- att staketet stod olagligt (?) mellan 7 cm och 35 cm i på hans tomtmark och vilka konskvenser detta kan innebära för oss
- grannens rätt att förstöra staketet när han tog bort det.
- förslag på lösningar
Jag har lite svårt för premissen, då jag inte håller med om att det är ert staket, men om båda parter är (och fortsätter vara) överens om det så är det ju sak samma.

Grannen har ingen rätt att ge sig på er egendom, och att förstöra densamma är både brottsligt och skadeståndsgrundande.

Att ert staket stod på hans mark gav honom rätt att kräva att ni tog bort det. Hade ni inte hörsammat det kravet hade han med Kronofogdens hjälp rätt att få det borttaget på er bekostnad. Men det hade aldrig gått till att han självsvåldigt fått ta bort och förstöra det som han gjort.

Han har spelat alla sina kort fel och den som har möjlighet att kräva någon ersättning är din sambo. Men bevisläget är i bästa fall tunt för att bevisa att det är hennes staket, så grannen skulle i det läget mycket väl kunna byta fot och säga att det var hans staket som han fick göra vad han ville med, och så skulle frågan dö rättsligt.

Därmed är handlingsalternativen begränsade. Jag tror att de någonstans slutar med att du borde skälla ut grannen efter noter och säga åt fanskapet att lära sig skilja på mitt och ditt och att han förstört er egendom och att du är jävligt nära att polisanmäla honom men inte tänker göra det för ett 25 år gammalt staket även om det var i gott skick.

Och undantaget att du kan få skrika av dig får man väl se det som att grannen vann då.
 
F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lite svårt för premissen, då jag inte håller med om att det är ert staket, men om båda parter är (och fortsätter vara) överens om det så är det ju sak samma.

Grannen har ingen rätt att ge sig på er egendom, och att förstöra densamma är både brottsligt och skadeståndsgrundande.

Att ert staket stod på hans mark gav honom rätt att kräva att ni tog bort det. Hade ni inte hörsammat det kravet hade han med Kronofogdens hjälp rätt att få det borttaget på er bekostnad. Men det hade aldrig gått till att han självsvåldigt fått ta bort och förstöra det som han gjort.

Han har spelat alla sina kort fel och den som har möjlighet att kräva någon ersättning är din sambo. Men bevisläget är i bästa fall tunt för att bevisa att det är hennes staket, så grannen skulle i det läget mycket väl kunna byta fot och säga att det var hans staket som han fick göra vad han ville med, och så skulle frågan dö rättsligt.

Därmed är handlingsalternativen begränsade. Jag tror att de någonstans slutar med att du borde skälla ut grannen efter noter och säga åt fanskapet att lära sig skilja på mitt och ditt och att han förstört er egendom och att du är jävligt nära att polisanmäla honom men inte tänker göra det för ett 25 år gammalt staket även om det var i gott skick.

Och undantaget att du kan få skrika av dig får man väl se det som att grannen vann då.
Eller så skickar man honom en räkning tillsammans med offerten på det nya staketets delar eller säg 50% av det med vetskapen att han ändå aldrig kommer att betala men kanske hålla lite passivare attityd.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mickef skrev:
Om den som monterade stängslet gjorde det med fastighetsägarens tillåtelse, så är det fullt lagligt. Om placeringen har stått "tillräckligt" länge borde placeringen ha vunnit hävdrätt. Egenmäktigt förfarande är det i vilket fall.
Stämmer inte staketet kan inte stå inne på grannens tomt om grannen inte vill det!
Det spelar ingen roll vad tidigare grannar bestämt om staketet står inne på grannfastigheten
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lite svårt för premissen, då jag inte håller med om att det är ert staket, men om båda parter är (och fortsätter vara) överens om det så är det ju sak samma.

Grannen har ingen rätt att ge sig på er egendom, och att förstöra densamma är både brottsligt och skadeståndsgrundande.

Att ert staket stod på hans mark gav honom rätt att kräva att ni tog bort det. Hade ni inte hörsammat det kravet hade han med Kronofogdens hjälp rätt att få det borttaget på er bekostnad. Men det hade aldrig gått till att han självsvåldigt fått ta bort och förstöra det som han gjort.

Han har spelat alla sina kort fel och den som har möjlighet att kräva någon ersättning är din sambo. Men bevisläget är i bästa fall tunt för att bevisa att det är hennes staket, så grannen skulle i det läget mycket väl kunna byta fot och säga att det var hans staket som han fick göra vad han ville med, och så skulle frågan dö rättsligt.

Därmed är handlingsalternativen begränsade. Jag tror att de någonstans slutar med att du borde skälla ut grannen efter noter och säga åt fanskapet att lära sig skilja på mitt och ditt och att han förstört er egendom och att du är jävligt nära att polisanmäla honom men inte tänker göra det för ett 25 år gammalt staket även om det var i gott skick.

Och undantaget att du kan få skrika av dig får man väl se det som att grannen vann då.
Jag vet ju inte hur det aktuella staketet ser eller såg ut - men de staket som finns i min omgivning vilar som regel på en stolpe som står på ena sidan av staketet - och den stolpens placering bör ge fingervisning om vem som "äger" staketet - eller i varje fall satt upp det - om det nu är en av tomtägarna.

Det är nog rätt ovanligt att den som bygger ett staket - sätter stolparna på utsidan - stolparna brukar sättas på egen mark samtidigt som att staketet inte skall begränsa den egna tomtytan. Men det hjälper ju inte om stolparna sitter mitt i staketet.
 
Nej, det vet du förstås inte eftersom du inte besvärat dig med att läsa tråden. Gör du det så kommer du se både vad det är för staket, hur det står och argumenten för att det tillhör den ena, andra – eller tredje.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det vet du förstås inte eftersom du inte besvärat dig med att läsa tråden. Gör du det så kommer du se både vad det är för staket, hur det står och argumenten för att det tillhör den ena, andra – eller tredje.
Ber om ursäkt. Läste ursprungligen det initiala inlägget och kommenterade egentligen mot det. Är ju lite ny på sidan.
 
B Boggi skrev:
Ber om ursäkt. Läste ursprungligen det initiala inlägget och kommenterade egentligen mot det. Är ju lite ny på sidan.
Det är helt ok att vara ny eller av andra skäl missa något. Men i en tråd med över 200 inlägg är ofta de enklaste sakerna redan nämnda och tar man upp dem igen tar tråden lätt ett extra varv i redan avhandlade frågor. Irriterande för dem som följer den som du säkert förstår, därav det avsnäsande svaret.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Stämmer inte staketet kan inte stå inne på grannens tomt om grannen inte vill det!
Det spelar ingen roll vad tidigare grannar bestämt om staketet står inne på grannfastigheten
Stängslet har stått lagligt på grannens tomt i bortåt 40 år. Att det fortsättningsvis skulle stått lagligt kanske en vunnen hävdrätt hade avgjort.
 
M mickef skrev:
Stängslet har stått lagligt på grannens tomt i bortåt 40 år. Att det fortsättningsvis skulle stått lagligt kanske en vunnen hävdrätt hade avgjort.
Nej hävd är minst 90 år
Äganderätt och förfoganderätt har ingen till byggnad på annans mark utan styrkt ägande och servitut
 
B byggarätt skrev:
Nej hävd är minst 90 år
Äganderätt och förfoganderätt har ingen till byggnad på annans mark utan styrkt ägande och servitut
Är det så, är det uträtt.
 
N
M mickef skrev:
Är det så, är det uträtt.
Det är nog uråldring hävd han syftar på och då är det 90 år eller 2 mansåldrar som gäller fast det måste vart innan 1972 för att gälla.
 
Redigerat:
N
B byggarätt skrev:
Stämmer inte staketet kan inte stå inne på grannens tomt om grannen inte vill det!
Det spelar ingen roll vad tidigare grannar bestämt om staketet står inne på grannfastigheten
Självklart spelar det roll vad tidigare grannar kommit överens om. Har man fått tillåtelse att sätta staketet på någon annans fastighet så får man ha den där. Men för att de ska gälla även för nästa ägare måste den nya ägaren ha blivit informerad om det. Annars faller rätten och säljaren som inte informerat om det kan behöva betala skadestånd till den som blir av med sin rättighet.
Men oavsett får man ju inte bara plocka bort någon annans egendom bara så där och i detta fallet verkar det tydligt att alla är överens om vem staketet är så det är en icke fråga anser jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.