Hej!

När grannen lade marksten så lade han de överblivna jordmassorna i en vall mot staketet som skiljer våra tomter åt. Staketet bågnar nu betänkligt och kommer förmodligen att rasa om ingenting görs.

Snötäckt gångväg med en jordvall mot ett staket, staketet ser ut att bågna under vikt av jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag påtalade detta så tyckte han att jag kan ta bort mitt staket och han sade att han inte tänker ta bort vallen.

Jag tycker att han bör se till att jordvallen inte ligger emot mitt staket.

Jag har frågat kommunen om inte en sån här höjning av markytan är något som kräver marklov och som de skulle kunna tvinga honom att ta bort ifall de anser att det är olämpligt. De tycker dock inte att det är något för dem och tycker att jag borde göra en plisanmälan om skadegörelse istället.

Vad tänker ni om detta? Vad har jag för möjligheter att rädda mitt staket?
 
Han kanske tyckte att ditt staket var fult?
Eftersom grannen och kommunen inte vill göra något finns väl inte så många alternativ: Ta bort staketet, flytta upp det på toppen av vallen eller polisanmäl?
 
Är höjningen mer än 50cm, då skall kommunen agera. Skriv en formell anmälan, om de avslår så överklaga beslutet.

Polisanmälan kommer troligen också att resultera i en nedlagd utredning inom 5 minuter efter anmälan, även det beslutet går att överklaga.

Här finns två fel som grannen gör, dels höjning som kräver marklov, dels så skall grannen säkra att massor inte rasar in på din tomt, dvs. vill han ha massorma där och får bygglov, så får han bygga en stödmur, vilket iofs gör det svårt att underhålla ditt staket.

Det ser ut som det inte var i år detta utfördes?

Kan vara så att förseelsen har preskriberats.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Det ser ut som det inte var i år detta utfördes?
Kan vara så att förseelsen har preskriberats.
Nej, det stämmer. Det var några år sedan.
 
Då ligger det nog på dig att åtgärda på din sida, när du dröjt så länge, om nu inte grannen är resonabel.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vad är det för stor vit "boll" på din tomt? Nyfiken 😉
 
  • Gilla
Varg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Skriv ett mail till bygglovsansvarig i kommunen och begär och få ett skriftligt uttalande av ärendet. Avsluta med att få diarienumret på ärendet. Dom måste enligt kommunallagen följa upp ärendet och ge ett svar. Lata tjänstemän svarar alltid att dom inte kan göra något via telefon!

//Calle
 
  • Gilla
EvertL och 8 till
  • Laddar…
Hej,
Se till att tala med kommunen om rätt sak, marklov för att ändra höjden på mark vid tomtgräns. Det kräver tillstånd. Gamla reglerna har 8-10 års preskription.

Kommunen bryr sig inte om ditt staket. Däremot har du det som argument mot ett marklov.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
En tillfällig hög med jord kräver inte marklov...
 
Driv det civilrättsligt. Miljöbalken 32 Kap 5 § reglerar skadestånd skador som orsakas av grävning eller liknande arbete.
 
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Jordhög som varit där ett par år är inte tillfällig.
 
Redigerat av moderator:
Jag undrar med vad det är för stort vitt inne på din tomt . Jag tycker man ska försöka undvika bråk och ställa till krångel för varandra med myndigheter och så . I detta fall om grannen varit så där ohövlig med jordhög mot staket så kanske jag varit så pass storsint så jag gjort som grannen sagt och tagit bort staketet och satt upp en tuja häck där istället .
 
Bör det inte vara så att:

"den som gör en nivåförändring är skyldig att se till att den inte påverkar grannen"
 
Jo, så är det. Man ansvarar för sina egna massor/högar så dessa inte förstör grannars egendom. Prata med grannen och be honom komma med ett förslag på lösning.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Fast grannen har ju iofs kommit med förslaget om att riva staketet. Så jag tycker nog att en formell anmälan till kommunen är rätt nästa steg. Har högen varit där i mer än 10 år så blir det besvärligare, men den får ändå inte rasa in på din tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
annerborn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.