Hej.
När jag beställde ut kartor från lantmäteriet över min fastighet så upptäckte jag att grannens infart från landsvägen går över min tomt.
De rör sig om cirka 5m och finns inget skrivet servitut på användning av marken.
Nu är de ju så att de stör mig inte att grannen använder denna mark plätt till infart men jag är nyfiken på om de får gå till på detta sätt. Å vad händer om jag en dag beslutar mig att jag inte tillåta grannen att använda min mark som infart?
 
Claes Sörmland
Första frågan är om du är helt säker på att grannen kör på din mark. Ett vanligt misstag är att man kollar på den digitala kartan som Lantmäteriet har och där markeras ofta gränserna flera meter fel i förhållande till verkligheten. Särskilt illa är det med dessa digitala gränser i områden där fastigheterna är äldre och är bildade genom avsöndring, en sorts privatavtalsmässig fastighetsbildning från förr.

Om nu grannen verkligen kör på din mark så är det inget som hindrar detta. Tydligen har någon tidigare ägare av din och kanske grannens fastighet kommit överens om denna lösning och sen har det rullat på. Du har s a s ett rullande avtal med grannen kring denna användning. Eller så finns det ett gammalt officialservitut kring detta i avstyckningshandlingarna för din eller grannens fastighet, man får läsa direkt i orginalhandlingen. Återigen kan fastighetsregistrets digitaliserade del vara inkomplett eller felaktig, alltså den man kan läsa direkt på webben.

I princip kan du säga upp grannen från att köra på din mark om grannen saknar servitutsrätt att göra det. Eftersom ni har haft ett avtal om att grannen får köra där under lång tid så ska du ge grannen skälig tid vid uppsägning av detta avtal. I praktiken krävs troligen mer tid om grannen t ex måste ordna en egen ny infart än om grannen redan har en annan infart. Ge grannen ett halvår så torde det ingen diskussion om skäligheten uppstå. Förutsatt att grannen verkligen kan ordna med en egen ny utfart. Om terrängen hindrar det kan nog grannen svara med att ansöka om ett servitut för utfarten och har goda möjligheter att få ett sådant.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Första frågan är om du är helt säker på att grannen kör på din mark. Ett vanligt misstag är att man kollar på den digitala kartan som Lantmäteriet har och där markeras ofta gränserna flera meter fel i förhållande till verkligheten. Särskilt illa är det med dessa digitala gränser i områden där fastigheterna är äldre och är bildade genom avsöndring, en sorts privatavtalsmässig fastighetsbildning från förr.

Om nu grannen verkligen kör på din mark så är det inget som hindrar detta. Tydligen har någon tidigare ägare av din och kanske grannens fastighet kommit överens om denna lösning och sen har det rullat på. Du har s a s ett rullande avtal med grannen kring denna användning. Eller så finns det ett gammalt officialservitut kring detta i avstyckningshandlingarna för din eller grannens fastighet, man får läsa direkt i orginalhandlingen. Återigen kan fastighetsregistrets digitaliserade del vara inkomplett eller felaktig, alltså den man kan läsa direkt på webben.

I princip kan du säga upp grannen från att köra på din mark om grannen saknar servitutsrätt att göra det. Eftersom ni har haft ett avtal om att grannen får köra där under lång tid så ska du ge grannen skälig tid vid uppsägning av detta avtal. I praktiken krävs troligen mer tid om grannen t ex måste ordna en egen ny infart än om grannen redan har en annan infart. Ge grannen ett halvår så torde det ingen diskussion om skäligheten uppstå. Förutsatt att grannen verkligen kan ordna med en egen ny utfart. Om terrängen hindrar det kan nog grannen svara med att ansöka om ett servitut för utfarten och har goda möjligheter att få ett sådant.
Jag har beställt ut kartor från lantmäteriet. Kartorna jag har fått är från när dom styckade av grannens tomt från fastigheten jag äger så jag är rätt så säker att dom stämmer (men inte 100%).
Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus. Betyder de att jag är tvingad att ge dom ett servitut om dom skulle begära de?
 
  • Gilla
Tjea
  • Laddar…
Förstår jag det rätt att grannen inte kan komma till sin fastighet utan att passera över din?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Förstår jag det rätt att grannen inte kan komma till sin fastighet utan att passera över din
M MetteKson skrev:
Förstår jag det rätt att grannen inte kan komma till sin fastighet utan att passera över din?
Ja så är fallet
 
  • Gilla
Silvertass
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
Jag har beställt ut kartor från lantmäteriet. Kartorna jag har fått är från när dom styckade av grannens tomt från fastigheten jag äger så jag är rätt så säker att dom stämmer (men inte 100%).
Nu är de så att jag äger marken runt grannens hus. Betyder de att jag är tvingad att ge dom ett servitut om dom skulle begära de?
Ja, om ingen annan möjlighet ges blir du tvingad av Lantmäteriet. Om avstyckningen gjorts i modern tid så har grannen redan ett servitut inskrivet på sin fastighet för man gör inte avstyckningar med mindre än att infart kan ske.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Förstår jag det rätt att grannen inte kan komma till sin fastighet utan att passera över din?
Ja så är fallet
 
P Pettson24 skrev:
Hej.
När jag beställde ut kartor från lantmäteriet över min fastighet så upptäckte jag att grannens infart från landsvägen går över min tomt.
De rör sig om cirka 5m och finns inget skrivet servitut på användning av marken.
Nu är de ju så att de stör mig inte att grannen använder denna mark plätt till infart men jag är nyfiken på om de får gå till på detta sätt. Å vad händer om jag en dag beslutar mig att jag inte tillåta grannen att använda min mark som infart?
Se till att få det löst omgående är mitt tips.

Jag råkade nyligen ut för något väldigt liknande. Ingen hade tänkt på eller visste om. Detta orsakade massor av besvär vid försäljningen, dubbelt värre efter som det var en förening som jag är med i som jag sålde för. Som tur gav de mig fria händer att reda ut allt med försäljningen, vilket också var mitt villkor för att hålla i det hela. Annars hade jag skippat det hela.

Upprätta servitut + avtal med grannen om årligt underhåll+ kostnader eller be grannen att göra en egen infart. Rekommenderar varmt det senare. En dag kommer du att sälja ditt hus och då är det essentiellt att ha detta löst en gång för alla. Du kanske blir sjuk och måste sälja snabbt eller annat. Bara se till att lösa detta nu, rekommenderas varmt.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Älska
Jofo50 och 13 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Se till att få det löst omgående är mitt tips.

Jag råkade nyligen ut för något väldigt liknande. Ingen hade tänkt på eller visste om. Detta orsakade massor av besvär vid försäljningen, dubbelt värre efter som det var en förening som jag är med i som jag sålde för. Som tur gav de mig fria händer att reda ut allt med försäljningen, vilket också var mitt villkor för att hålla i det hela. Annars hade jag skippat det hela.

Upprätta servitut + avtal med grannen om årligt underhåll+ kostnader eller be grannen att göra en egen infart. Rekommenderar varmt det senare. En dag kommer du att sälja ditt hus och då är det essentiellt att ha detta löst en gång för alla. Du kanske blir sjuk och måste sälja snabbt eller annat. Bara se till att lösa detta nu, rekommenderas varmt.
Inte skitenkelt för grannen att ”göra egen infart” när hans fastighet ligger omringad av TS. Bra att ge tips, men även här är det bra att ta reda på detaljerna innan man säger hur något ska fixas.
 
  • Gilla
nissenhj och 14 till
  • Laddar…
Är det bara grannen som använder sin utfart?
Hur sköts den idag?
Vem byggde den?

Låter nästan som grannen redan äger en utfart som råkar ligga på TS mark.

Det är väl inte omöjligt att TS kan tvinga fram en flytt mha nåt års strider.

Men om enda anledningen är att den går över TS fastighet och att alla andra alternativ skulle göra samma sak så tror jag TS har en rejäl uppförsbacke.

En skiss/bild på hur det är idag och hur TS villa att det skulle vara vore ju kul att se.

/ATW
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
Nu är de ju så att de stör mig inte att grannen använder denna mark plätt till infart
Vad är då problemet?
Kvista över till grannen, förklara läget, och att du vill ha ett servitut utfärdat och underskrivet för undvikande av bekymmer i framtiden.

Om det "får gå till så" är väl en oväsentlig fråga i detta sammanhanget. Faktum är att det i praktiken ibland går till så. Att du nu uppmärksammat det är bra, men gör ingen skillnad annat än att du har möjlighet att låta grannen få sin infart "på pränt", vilket är bra.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P Pettson24 skrev:
Ja så är fallet
Då är det ju helt självklart att du måste stå ut med att grannen använder din mark som infart. Hur skulle han annars göra? Naivt att tro att grannens tomt avstyckats och sålts utan löfte om att få använda ursprungsfastighetens mark för att komma till tomten.

Själv skulle jag bara låta det vara. Kostar bara en massa pengar att blanda in lantmäteriet och effekten lär ju ändå bli att det funkar som det gör idag.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Nu är ju detta inget problem eller något som jag tänk göra något åt när jag ser detta som ett icke problem.
Var mest bara nyfiken om någon kunde svara på mina funderingar.
Så jag tackar för alla seriösa svar som jag fått
 
  • Gilla
Stevie123 och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Inte skitenkelt för grannen att ”göra egen infart” när hans fastighet ligger omringad av TS. Bra att ge tips, men även här är det bra att ta reda på detaljerna innan man säger hur något ska fixas.
Lös det! Så det finns papper på allt. Mitt tips.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
stenolof och 5 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Lös det! Så det finns papper på allt. Mitt tips.
Ditt tips är alltså att betala en massa pengar till LMV för något som inte kommer att ha någon praktisk effekt för TS. Tycker det låter som ett riktigt dåligt tips.
Den ende som skulle ha motiv av att få det på pränt är väl ägaren av den inneslutna tomten. I en försäljningssituation skulle en köpare som inte har koll på läget kunna vara lite nervös för att det inte finns något servitut för vägen. Men TS har absolut ingen fördel av att servitutet registreras hos LMV för dyra pengar.
 
  • Gilla
GlennB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.