F fribygg skrev:
Men det är det ju inte frågan om här, hade inte grannen värmepump?
Som du läst och kan ta redan själv kan kommunen ge föreläggande och böter om du eldar för mycket och ofta och stör dina grannar.
 
  • Gilla
  • Arg
jkdsfsuoh och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, en eldstad är inte gjord för huvudsaklig värmekälla.
Min vattenmantlade kamin, min gjutjärnskamin med katalysator och en gammal kombipanna jag är ägare till är iaf alla gjorda för att eldas som huvudsaklig värmekälla.

Skulle jag välja eldstad i dag till ett skapligt nybygg hus likt TS grannfastighet skulle jag förmodligen välja en kakelugn, det är en eldstad gjord för bostadsuppvärmning som typiskt bör eldas en eller kanske två ggr dagligen under uppvärmningssäsongen, bör inte vara några problem att bygganmäla en sådan och elda den dagligen med torrt bränsle för bostadens huvudsakliga uppvärmning.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men idag är det förbjudet att bygga hus med enbart en eldstad.
Menar du att det krävs flera eldstäder eller att Boverket inte godkänner biobränsleeldade pannor?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Min vattenmantlade kamin, min gjutjärnskamin med katalysator och en gammal kombipanna jag är ägare till är iaf alla gjorda för att eldas som huvudsaklig värmekälla.

Skulle jag välja eldstad i dag till ett skapligt nybygg hus likt TS grannfastighet skulle jag förmodligen välja en kakelugn, det är en eldstad gjord för bostadsuppvärmning som typiskt bör eldas en eller kanske två ggr dagligen under uppvärmningssäsongen, bör inte vara några problem att bygganmäla en sådan och elda den dagligen med torrt bränsle för bostadens huvudsakliga uppvärmning.
I det fall du inte stör dina närboende utgör du inte något problem.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att det krävs flera eldstäder eller att Boverket inte godkänner biobränsleeldade pannor?
Sluta spela dum.
 
  • Gilla
FruNilsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sluta spela dum.
Jag ger mig, du är dumast
 
  • Gilla
  • Haha
HEM2121 och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag ger mig, du är dumast
Puss!
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Hur ser det ut från skorstenen när grannen eldar? Är det gråaktigt rök? Det känns som att grannen inte eldar helt rätt. Vid optimal förbränning ska röken vara vit om det är kallt ute annars ska den vara helt genomskinlig. Det skulle också förklara lukten ni känner. Det luktar mer ju sämre man eldar.
Kanske skicka granen på eldingskurs känns de som
 
  • Gilla
Denimhead och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Säljer du hellre veden och värmer med el eller spekulerar du i att regeringen ska komma med nya elsubventioner?

Jag kan absolut förstå vedförsäljning men att vara tvungen att värma med el (värmepump?) när man har egen ved och ny eldstad kan inte vara kul.
Oja.

Nybyggt med FLVP och 2xLLVP.

370 kWh tillför jag extra i oktober. Då är det ökad belysning och lite motorvärmare mm.
Skulle tro att 300 kWh är värme. Inte mer.

Kostar mig 363kr mer på fakturan med allt inkluderat av elhandel, elnät och elskatt. Har 16A huvudsäkring så eluppvärmning ökar ej fasta avgiften
42+30+49=121 öre.

363 kr rätt in i gemensamma ekonomin.

Tittar man bara på idag kommer jag hamna på 13kwh i värme och då är 1,1kwh motorvärmare med i det. Snitt på 0c hela dygnet.

Kostar 15 kr idag att ha 21-22 grader i hela villan.
Ska jag ersätta någon kWh av dessa kommer jag ha onödigt varmt i halva huset och den långsamma värmen i plattan störs utan handpåläggning. Plus hantering och jobb.

Dyrast månaden på 2240 kWh (jag vet att jag har 950-1000 kWh i hushållsel med flera frysar, några servrar och lite leksaker som drar.)
(Har denna förbrukning i maj och september när ingen kyla eller värme körs)

Alltså tillägg på 1240 kWh som är nästan uteslutande värme. Troligen runt 50kwh motorvärmare.

Strax under 1500kr kostade det att värma hela kåken kallaste månaden. Dec 2022.
Ska man kunna ersätta ens 500kr kräver det att kunna jobba hemifrån och elda kamin.


2710kr med Alla kostnader och all el för dec -22.
Elbidrag på 1597 kr för dec -22
(80% av 90 öre på 2218kwh för dec 2021 års förbrukning. )

Kan ju omöjligt räkna med elbidrag men lite kul var det.

Hur än man räknar kommer aldrig det löna sig att elda säljbar ved när man har energisnåla hus och effektiva pumpar.
 
  • Gilla
Fideliox och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej det jag kan ju inte veta. Kanske någon enstaka eremit eller smålänning enbart eldar med ved i sin kamin och gör åkarbrasor för att hålla värmen i övrigt. Men idag är det förbjudet att bygga hus med enbart en eldstad.
Farsan har braskamin som enda värmekälla. Och en lagom stor varmvattenberedare för vatten. Utan kaminen är det direktverkande.
Men vi har inga sådana restriktioner heller, man får elda rätt helt enkelt.
Sotaren har inget att klaga på heller hos honom. =)
Men han snacka om att fixa värmepump.
 
  • Gilla
fiskarn87 och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Hur än man räknar kommer aldrig det löna sig att elda säljbar ved när man har energisnåla hus och effektiva pumpar.
Trist men det är nog så, när man sen säljer veden går det ju åt ytterligare energi till att transportera den så att få lönsamhet i eldningen för vedköparen är ännu svårare.
 
T Trollskidan skrev:
Kanske skicka granen på eldingskurs känns de som
Elda rätt ska sänka utsläppen med ca 50-80%. Det är en betydande förbättring, men det är inte omöjligt att det fortfarande kommer lukta väldigt ofta så länge inte grannen drar ner på sitt eldande eller slutar.
Elda rätt jämt blir fortfarande värre utsläpp än fel sällan eller aldrig..
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
P
Det har ju under många årtionden minskat och minskat och antalet vedeldare innan ukraina kriget och 5 kr kw elkostnader som plötsligt gjort att ved priser och mängden vedeldare plötsligt ökar lavinartat..
innan var det ju bergvärme som var det alla skulle ha men när elen blivit dyr under dom kallaste månaderna när alla bergvärmepumpar värmer med elpatron för dom inte räcker till så är det många som eldar för att spara pengar..

Vissa av dessa är säker hus där vedpanna var den ursprungliga uppvärmningen innan bergvärme installerades och där kan man ju alltid gnälla men där kan gamla vedpannor från 50-60-70 tal vara kvar och det är först när man byter panna som man får nya kraven på sin panna. självklart gäller att visa viss hänsyn för sina grannar ändå men där känns rättigheten att elda i gammal panna större än huset som byggdes i höstas..

men nu har folk vant sig och tror att man inte får elda i stan och alla möjliga tokiga påhitt och vissa regler har skrivits om av miljömuppar som försökt reglera det mera men det finns en stark vilja att elda med ved i sverige när annan uppvärmning är för dyr

Så länge elpriserna är helt urflippade i kallaste vintern så kommer vi troligen ha dessa vedeldare så vill man få bort mer eldning så bör man ta och göra nåt åt elpriserna i det här landet

Även om det går att efter mycket bråk och få till krav på vedeldare så tror jag personligen att den civila olydnaden i dom här fallen är stor och innan man har överklagat färdigt och får man gnäll så eldar man efter mörkrets inbrott osv istället. när iaf polis har annat för sig och när kommunens folk har gått hem för dagen..😄

gå dit och köp veden av honom för över marknadspriset så kanske vedeldningen upphör 😄

Annars är det nog som jag var inne på i tidigare inlägg att fundera på om flytt av egna luftintagen osv kan göra att man får in betydligt mindre rök
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Lär grannen elda, kolla om veden grannen eldat är torr. Kan elda en hel helg utan att varken grannar eller fru säger att det luktar illa ute eller inne. Det är ingen konst att få ved att brinna luktfritt. Endast under upptändning så syns lite rök, kör man uppochnervänd start så minimeras rökutveckling även vid tändning.
 
  • Gilla
triada och 9 till
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den juridiska lösningen är att man kommer överens. Gör man inte det så kan man gå till domstol och ta det där med grannen. Det är alltså en civilrättslig fråga.

Sen kan man ju hoppas på att kommunens miljönämnd kliver in vid en tlllsyn och förelägger grannen att inte elda vid viss vindriktning. Man det är en myndighet som gör sina egna bedömningar och är ingen företrädare för den som gör en anmälan.
Hur eldar man i en viss vindriktning?
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.