Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har många hushåll i tätbebyggt område har ved som primär värmekälla?
Jag skulle tro att det är få som har ved som primär värmekälla i städer med utbyggd fjärrvärme, men ganska många fastighetsägare i tätorter på landsbyggden värmer sig nog med ved.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Epsilon och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har ny kamin installerad men så länge som elpriset inte ligger över femman kWh så har jag inte råd att elda när folk slåss om veden och elen är bara en billig faktura bort
Säljer du hellre veden och värmer med el eller spekulerar du i att regeringen ska komma med nya elsubventioner?

Jag kan absolut förstå vedförsäljning men att vara tvungen att värma med el (värmepump?) när man har egen ved och ny eldstad kan inte vara kul.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har många hushåll i tätbebyggt område har ved som primär värmekälla?
Min käre far är en av dessa iaf. Han bor i ett villakvarter utanför en mindre svensk stad. Jag har aldrig hört att han har fått något klagomål på sin vedeldning av sina grannar iaf. Sen har han en modern panna kopplat till ackumulatortank +att han vet hur man eldar och eldar inget annat än ved som har torkats i minst 1 år.

Han har alla möjligheter att byta uppvärmningssystem men han vill prompt hålla på med sin älskade ved. Kapa och klyva på våren, stapla och bära in under sensommar/höst.

Gubben får ju motion av det iaf. Men han tillhör nog en begränsad skara. Det känns som att de flesta som bor i tätbebyggda områden har andra uppvärmningssystem.
 
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
E Einh skrev:
Min käre far är en av dessa iaf. Han bor i ett villakvarter utanför en mindre svensk stad. Jag har aldrig hört att han har fått något klagomål på sin vedeldning av sina grannar iaf. Sen har han en modern panna kopplat till ackumulatortank +att han vet hur man eldar och eldar inget annat än ved som har torkats i minst 1 år.

Han har alla möjligheter att byta uppvärmningssystem men han vill prompt hålla på med sin älskade ved. Kapa och klyva på våren, stapla och bära in under sensommar/höst.

Gubben får ju motion av det iaf. Men han tillhör nog en begränsad skara. Det känns som att de flesta som bor i tätbebyggda områden har andra uppvärmningssystem.
Fadern är duktig och det stör ingen, det leder säkert till att han lever längre med bättre hälsa än svennebanan;)
 
  • Gilla
Jakob Roos och 5 till
  • Laddar…
Ta reda på vad det står i grannens bygglov för kaminen.
Hos oss är byggloven villkorade.
*Trivseleldning 4 timmar 2 ggr per vecka.
*Inte elda vid "lågt väder"
*Använda torr ved.
 
  • Gilla
Nickesågen och 6 till
  • Laddar…
Visste inte att man kunde villkora bygglov på det sättet. Blir det ett svartbygge om man eldar mer? 🤔
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visste inte att man kunde villkora bygglov på det sättet. Blir det ett svartbygge om man eldar mer? 🤔
Nej men smisk på stjärten
 
  • Haha
TechChad och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Ta reda på vad det står i grannens bygglov för kaminen.
Hos oss är byggloven villkorade.
*Trivseleldning 4 timmar 2 ggr per vecka.
*Inte elda vid "lågt väder"
*Använda torr ved.
Men om man nu inte har bygglov för eldstaden utan har bygganmälat sin eldstad i vanlig ordning och eldar för bostadsuppvärmning kan väl knappast lokala regler om trivseleldning hindra eldning?
 
  • Gilla
Klargplutte och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men om man nu inte har bygglov för eldstaden utan har bygganmälat sin eldstad i vanlig ordning och eldar för bostadsuppvärmning kan väl knappast lokala regler om trivseleldning hindra eldning?
Säg inte det, en eldstad är inte gjord för huvudsaklig värmekälla.
 
  • Gilla
Pelleplutt78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Visste inte att man kunde villkora bygglov på det sättet. Blir det ett svartbygge om man eldar mer? 🤔
Nej det går inte att ställa ett sådant villkor i ett bygglov. Villkor i bygglov kan ställas med utgångspunkt av det som regleras i PBL, alltså för på själva åtgärden som det söks bygglov för som utformnings- eller funktionsvillkor. T ex att en gammal skorsten ska rivas som villkor för att en ny ska få uppföras.

Bygglov kan inte reglera bruk av eldstaden senare, det är ju inget som den bygglovssökande ens kan ansvara för. Kanske säljer den som installerat eldstaden huset och då går det ju inte att ställa krav på den sökanden när de nya ägarna brukar det som har sökts bygglov för på ett annat sätt. Tanken är alltså att bygglovsärendet ska vara helt avslutat efter att slutbesked har getts, utgångspunkten är inom fem år efter att lovet gavs.

Till detta kommer att installation av eldstad inte ens kräver bygglov utan enbart en bygganmälan. Även om en eldstad kan vara en del av ett bygglov, t ex om man uppför ett nytt hus.

På samma sätt kan man inte reglera eldning i en detaljplan.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej det går inte att ställa ett sådant villkor i ett bygglov.
Då hoppas jag @Isakare kan förtydliga för jag får inte ihop detta.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, en eldstad är inte gjord för huvudsaklig värmekälla.
Hur vet du det?
 
  • Gilla
Stegväxellåda och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur vet du det?
Nej det jag kan ju inte veta. Kanske någon enstaka eremit eller smålänning enbart eldar med ved i sin kamin och gör åkarbrasor för att hålla värmen i övrigt. Men idag är det förbjudet att bygga hus med enbart en eldstad.
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Då hoppas jag @Isakare kan förtydliga för jag får inte ihop detta.
Gissningsvis är det upplysningar som har formulerats lite otydligt för att se ut som villkor. Det är många som gör så. Allt från företag till bostadsrättsföreningar, samfällighetsföreningar och kommuner. Man skriver vad man tycker är lämpligt eller vad som gäller enligt annan lagstiftning som om det vore regler som utfärdades av skribenten. Mycket vanligt i vår kultur.

"Mörka plagg utsorteras vid tvätt av ljusa plagg." Lex Claes
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej det jag kan ju inte veta. Kanske något enbart eldar med ved i sin kamin och gör åkarbrasor för att hålla värmen i övrigt. Men idag är det förbjudet att bygga en hus med enbart en eldstad.
Men det är det ju inte frågan om här, hade inte grannen värmepump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.