Jag tror att det finns ett värde i att förklara för TS varför det (antagligen) är helt i sin ordning för grannen att bygga som denne gör. Det är ju inte ovanligt att man känner sig irriterad på någon för att man tycker att denna tar sig friheter som den inte har rätt till, inser man då att den är i sin fulla rätt så är ju allt ok och man går inte längre och surar över grannens fula knep. Man kanske inte älskar det som byggs men det är ju lättare att se det från grannens perspektiv när man vet att han inte gör något fel.
 
  • Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att det har inte framkommit någon tveksamhet i det som TS har redovisat i frågan. Så visst kan servicelinjen på kommunen svara på frågan och ge samma svar som här. Det som servicelinjen kan titta på direkt är ju gällande detaljplan.

Finns det minsta tveksamhet är det enda svaret servicelinjen kan ge: "sök bygglov så prövar byggnadsnämnden frågan och återkommer till dig". En enskild tjänsteman som sitter i telefonen hos kommunen får således inte gissa och har heller ingen befogenhet att utfästa något för kommunens räkning, tjänstemannen ger endast råd.
Jag tycker hela tråden är full av tveksamheter, gissningar och motsägande svar. Om TS vägrar ta det med grannen mellan 4 ögon så är det ju bara att maila byggnadsnämnden anonymt och påpeka att det förekommer bygglovskrävande åtgärder på fastigheten. Då måste kommunen upprätta ett ärende och göra ett kontrollbesök. Blir deras bedömning att det är en bygglovsbefriad åtgärd så läggs det ned. Om inte, så blir det ett föreläggande.
 
Claes Sörmland
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker hela tråden är full av tveksamheter, gissningar och motsägande svar. Om TS vägrar ta det med grannen mellan 4 ögon så är det ju bara att maila byggnadsnämnden anonymt och påpeka att det förekommer bygglovskrävande åtgärder på fastigheten. Då måste kommunen upprätta ett ärende och göra ett kontrollbesök. Blir deras bedömning att det är en bygglovsbefriad åtgärd så läggs det ned. Om inte, så blir det ett föreläggande.
Onödigt att belasta kommunen med okynnesanmälningar tänker jag. Det framgår i tråden vad som gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tycker hela tråden är full av tveksamheter, gissningar och motsägande svar. Om TS vägrar ta det med grannen mellan 4 ögon så är det ju bara att maila byggnadsnämnden anonymt och påpeka att det förekommer bygglovskrävande åtgärder på fastigheten. Då måste kommunen upprätta ett ärende och göra ett kontrollbesök. Blir deras bedömning att det är en bygglovsbefriad åtgärd så läggs det ned. Om inte, så blir det ett föreläggande.
Som du säger , mycket gissningar och tyckande i tråden. Anmälan kanske är steg nr2. Tag första hand kontakt med byggnadsnämnden i hemkommunen, de ger besked/riktlinje vad som gäller. Kanske är altanen sannolikt byghlovsbefriad, då är det bara att gilla läget och som tidigare råd: njut av sommaren gärna med en öl med grannens sällskap på den nybyggda altanen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Bygglovshandläggarna är positiva och är behjälpliga i bygglovsfrågor. Det undviker framtida missförstånd och merarbete. Det är ingen belastning. Den servicen är en del kommunens arbete.
I TS fall är bilderna något otydliga, trallen verkar ligga något över marken pga att marken är ojämn och huset har en "viss" höjd över marken.
Därför rådet: rådfråga byggnadsnämnden I kommunen, eller bättre, släpp detta som ett varande problem. Odla grannsämjan i stället.
Jag tolkade TS fråga som en vilja att stoppa altanbygget, då blir det merarbete för byggnadsnämnden.
Tyvärr är många bygglovshandläggare totalt värdelösa, dom flesta vågar eller kan ej fatta beslut själva utan gör det i grupp och det gör att besluten drar ut på tiden.
Vissa kan ej sitt jobb och vet noll om hus, de vi hade ute en som räknade om antal fönster stämde med ritning mer kunde hon inte.
Senaste bygglovshandläggaren ville ha en plan hur man skulle åka med en rullstol runt en attefallare i sutteräng.
 
  • Gilla
Freddedan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T twoody skrev:
Tyvärr är många bygglovshandläggare totalt värdelösa, dom flesta vågar eller kan ej fatta beslut själva utan gör det i grupp och det gör att besluten drar ut på tiden.
Vissa kan ej sitt jobb och vet noll om hus, de vi hade ute en som räknade om antal fönster stämde med ritning mer kunde hon inte.
Senaste bygglovshandläggaren ville ha en plan hur man skulle åka med en rullstol runt en attefallare i sutteräng.
Att det finns bygglovshandläggare av alla de sorter håller jag med om, det är som med alla yrkesgrupper. Just den kommunala sektorn med sina ofta sämre arbetsförhållanden och lägre löner har ju haft det kämpigt med rekryteringen ganska länge.

Till bygglovshandläggarnas försvar så får vi inte glömma PBLs komplexitet. Vi hade kunnat haft en enkel bygglovslagstiftning där ansvaret till större del las på byggherren men istället har vi PBL som är enormt komplex och ger utrymme för en massa tolkning, inte minst för byggnadsnämnden som ju bygglovshandläggaren arbetar för, ofta på delegation. Klart att det blir lite som ett lotteri då.
 
  • Gilla
eemeliie och 2 till
  • Laddar…
P
Det är ganska vanligt att grannar tror man har nåt slags veto och blandar ihop olika delar av reglerna hej vilt i nåt pateteiskt försök att tro att man måste ge tillstånd.. Sen går det i vissa fall enklare med grannens medgivande men även med nekande granne kan man gå emot det och göra sin åtgärd. har grannen som i det här fallet med nån nivåskillnad och buskage och skit så lär ingen på bygglovsavdelningen tro att det finns nån verklig giltig orsak till att grannen inte ska få bygga sitt trädäck till tomtgräns.. det ska ju finnas nån verklig orsak av betydelse som går att bevisa och inte "jag vill inte"

i dom flesta fall finns det vägar runt och man kan göra flera olika bygglovsbefriade åtgärder ända till tomtgräns så länge man kan underhålla sitt från sin sida tomtgräns.. men det är ju också mer en rekommendation inte ett krav egentligen, finns ju staket som man kan lyfta på plats och montera helt från egen sida

bygglovsbefriade trädäck utan rum under och även med räcken med hälften ljusgenomsläpp kan egentligen byggas ända till tomtgräns om inte lokala regler säger nåt annat utan att man kan göra ett skit som granne mer än gnälla. man får som sagt i dom flesta fall klä hela tomten med trädäck om man är stollig nog..

Sen finns det tillfällen då man inte får men låga trädäck nära marknivå är normalt sett inte bygglovspliktiga
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.