Kempa_swe
A Annislay skrev:
Grannen bygger ut sin altan mot vår gräns. Får han göra det? [bild][bild][bild]
Ett soldäck får byggas utan bygglov, men sätter man ett tak över så blir de bygglov
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
A Annislay skrev:
Varför får han det? Borde det inte vara 1,5 meters avstånd till grannen?
Varför skulle han inte få det. Hans tomt. Ser inte ut som han kan se in till er. Så skit du i han och skaffa ett liv.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
[bild]
Grymt schema Claes! Men vad innebär "är en del av huset"??? Om jag tex skulle vilja anlägga ett "trädäck" (altan?) runt en lekstuga 10 meter från bostaden med 4 max meters avstånd till grannen och där marken är ojämn, men max 0.8 meter upp?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Annislay skrev:
Varför får han det? Borde det inte vara 1,5 meters avstånd till grannen?
Varför?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Ulf2121 skrev:
Grymt schema Claes! Men vad innebär "är en del av huset"??? Om jag tex skulle vilja anlägga ett "trädäck" (altan?) runt en lekstuga 10 meter från bostaden med 4 max meters avstånd till grannen och där marken är ojämn, men max 0.8 meter upp?
Det är mer om det man vill anlägga är en ny byggnadsdel som har en byggnadsvolym, t ex en pensionärskuvös eller om det t ex är en veranda som sitter ihop med huset så att verandan innebär en bygglovspliktig fasadändring. Alltså inte de typiska trädäcken som utgår från marken/grunden vid huset.

Detta är rätt svårbedömt så man får kolla från fall till fall. Boverket har bra sidor för detta. Man kan också konsultera sin kommuns tjänstemän även om de ofta inte vill ge tydliga svar förrän man inkommer med en bygglovsansökan. Svårt att få svar över t ex telefon och utan ritningar.

Sen får nog schemat ses som en enkel introduktion till hur PBL är upplagt men det finns ju många juridiska delar att gräva i när man väl själv ska konkretisera sitt eget projekt.
 
  • Gilla
Ulf2121 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
E eemeliie skrev:
Rättsläget är väl ungefär så att upp till 60 cm krävs inget bygglov. Mellan 60 och 180 cm kan det vara em bygglovspliktig fasadändring (ändring av byggnadens yttre utseende). 180 och uppåt bygglovspliktig tillbyggnad.
Men det kan också vara en bygglovsbefriad altan (upp till 180 cm, 3,6 m från fasad).

Har ni detaljplan i området? Den kan reglera markanvändningen. Minns det sk. Malmö-fallet där ett 10 cm trädäck placerades på mark där man endast fick uppföra förråd. Trädäcket krävde inget bygglov men måste ändå följa planen så det fick rivas. Hade det varit "vanlig" prickad mark hade det fått ligga kvar.
Jag gjorde om schemat till en ny version som tar upp även dessa aspekter:

Flödesschema för bygglov av altan, med beslutspunkter; grönt indikerar godkännande utan bygglov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
A Annislay skrev:
Jag har inte godkänt det.
I Gävle säger man att du får bygga fram mot tomtgräns. Den får inte vara så hög att du kan ha förråd under.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Grymt schema Claes! Men vad innebär "är en del av huset"??? Om jag tex skulle vilja anlägga ett "trädäck" (altan?) runt en lekstuga 10 meter från bostaden med 4 max meters avstånd till grannen och där marken är ojämn, men max 0.8 meter upp?
Bara att bygga!
 
M
Nyfiken på anledningen till frågeställningen? Av fotot att döma så ligger din fastighet avsevärt högre, vad för problem ser du, insyn? Är det en principsak för att du inte gillar grannen som du ställer frågan? Ingen kritik, mest av nyfikenhet!

Mina grannar har byggt höga plank, altaner precis vid tomtgräns osv. När vi pratat så har jag sagt att vad du gör på din tomt skiter jag fullständigt i, så länge det omvända gäller. Vi umgås inte, hälsar på varandra varannan månad i snitt, aldrig haft nån dispyt öht. Ibland får jag uppfattningen att folk på forumet (inte nödvändigtvis i denna tråden;)) köper hus och sedan ska man genom nån form av paragrafrytteri hävda sig. För att få vatten på sin kvarn så vill man ha uppbackning av anonyma människor på ett forum. Är det inte bättre att prata med sina grannar, OM man upplever att det blir något negativt av det som grannen gör. Detta INNAN man ska koppla in kommunens byggnadsnämnd, anmäla och få till en grannsämja som blir allt annat än bra.
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Stör det dej väldigt mycket? med tanke på att dom redan har en altan där sedan innan.
Låt grannen Bygga på sin fastighet bäst han vill.
Det finns så många små påvar, poliser, miljönissar och paragraf nissar, är evinnerligt glad att jag oftast bara stöter på dom i forum och inte i verkligheten.
Om det finns regler bör man iaf fråga grannen om det är okej att göra det. Inte bara tro att man kan skita i regler och bara göra vad man vill.
Vad tror ni händer om grannen (som skrivit inlägget) vill bygga en terrass mot hans hus? Hans hus ligger mycket högre upp tror ni verkligen grannen under kommer att tillåta det? Fundera på det innan ni håller med någon.
 
  • Gilla
Bambi2 och 1 till
  • Laddar…
M
P PEmde skrev:
Vad tror ni händer om grannen (som skrivit inlägget) vill bygga en terrass mot hans hus? Hans hus ligger mycket högre upp tror ni verkligen grannen under kommer att tillåta det? Fundera på det innan ni håller med någon.
Precis och då har man ett helt annat läge med insyn osv., dvs, en helt annan situation. Det är därför jag ifrågasätter TS motiv, finns det ingen negativ påverkan så varför motiveras frågan?
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P PEmde skrev:
Om det finns regler bör man iaf fråga grannen om det är okej att göra det. Inte bara tro att man kan skita i regler och bara göra vad man vill.
Vad tror ni händer om grannen (som skrivit inlägget) vill bygga en terrass mot hans hus? Hans hus ligger mycket högre upp tror ni verkligen grannen under kommer att tillåta det? Fundera på det innan ni håller med någon.
Fast nu är väl alla här ganska överens om att grannen i tråden får bygga alldeles oavsett vad grannen tycker.
Och på samma sätt får TS sannolikt också bygga en uteplats hela vägen fram till tomtgränsen utan grannens medgivande, så det är väl en ickefråga.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Håller man sig på marknivå (vilket 20 cm bör räknas som) så får man göra i princip vad som helst ända till tomtgräns; lägga trall, bygga staket, asfaltera, plantera granar, odla kirskål, etc...
Enligt Boverket och min kommun får trallen max gå 3 meter ifrån huset, oavsett höjd.
 
  • Gilla
Bambi2
  • Laddar…
Claes Sörmland
B byggahus1 skrev:
Enligt Boverket och min kommun får trallen max gå 3 meter ifrån huset, oavsett höjd.
Då har du nog helt enkelt missförstått vad du har läst. Eller så gäller det en tomt med en detaljplan som förbjuder övriga anläggningar på kvartersmarken längre ut än tre meter från huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Tror att defenitionen är lite luddig ibland, även med reglerna.. men man kan alltid anmäla ärendet till kommunen i efterhand (om man anser det är fel)

Men generellt borde man få bygga in hela tomten i trallgolv om man vill. :thinking: (i marknivå så att säga)

Allt är ju inte en "uteplats" och där kommer en definitionsfråga in också - vi tex har inte bara uteplatsen i trä.. vi har ju byggt trägolv mellan odlingslådor.. och vi kommer bygga "trägångar" istället för grusgångar.. osv


Men här är iaf vad villatidningen nämnde om saken i nån artikel.
.....
Text om regler för bygglov för altaner, terrasser och skärmtak på svenska, med blå bakgrund och vit text.

Länk: https://villatidningen.se/2020/07/02/det-har-far-du-lov-att-bygga/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.