Anna_H Anna_H skrev:
Stycka av marken under vägen och sälja till kommunen? 😉
Kommunen vill inte köpa, det har provats. 🙄
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Kommunen tog över driften från vägföreningen på 80talet. 🤔
Vad exakt hände juridiskt här?

Om t ex kommunen ändrade detaljplanen så att det råder kommunalt huvudmannaskap för allmän plats så har du som markägare rätt att begära att kommunen löser in marken som belastas av allmän plats. Kommunen kan inte neka. Räkna inte med några större belopp.

De kan ha ändrat detta genom att besluta om att införa en formulering som anger att det råder kommunalt huvudmannaksap för allmän plats. Eller genom att stryka en äldre formulering om att det råder enskilt huvudmannskap för allmän plats. Står inget i planen så råder kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Om det inte är en gammal "byggnadsplan" för då råder automatiskt enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

Om det istället står i detaljplanens regleringar att det rådet enskilt huvudmannaskap för allmän plats så har du inte den rätten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad exakt hände juridiskt här?

Om t ex kommunen ändrade detaljplanen så att det råder kommunalt huvudmannaskap för allmän plats så har du som markägare rätt att begära att kommunen löser in marken som belastas av allmän plats. Kommunen kan inte neka. Räkna inte med några större belopp.

De kan ha ändrat detta genom att besluta om att införa en formulering som anger att det råder kommunalt huvudmannaksap för allmän plats. Eller genom att stryka en äldre formulering om att det råder enskilt huvudmannskap för allmän plats. Står inget i planen så råder kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Om det inte är en gammal "byggnadsplan" för då råder automatiskt enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

Om det istället står i detaljplanens regleringar att det rådet enskilt huvudmannaskap för allmän plats så har du inte den rätten.
Bra fråga, jag är inte speciellt insatt.
Men såhär står det i detaljplanen:

Svartvitt foto på text om Trelleborgs kommuns skötsel och underhåll av gator.
Men du menar att man kan tvinga kommunen att lösa in marken? Då skulle nog fastighetsägaren bli glad.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Bra fråga, jag är inte speciellt insatt.
Men såhär står det i detaljplanen:

[bild]
Men du menar att man kan tvinga kommunen att lösa in marken? Då skulle nog fastighetsägaren bli glad.
Ja, mark som detaljplaneras som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap (sök efter den termen i detaljplanen eller dess genomförandebeskrivning) ger en rätt enligt PBL för markägaren att få marken inlöst. Även i ett senare skede och då mot kommunens vilja i det senare skedet. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ng-och-inlosen-lm/ratt-att-krava-inlosen--lm/

Kommunen kan alltså inte konfiskera mark från markägare genom att besluta om att den blir allmän plats utan att också betala för det.

Har läst rättsfall från MÖD där ett företag skrev ett exploateringsavtal med kommunen om att anlägga ett torg som sedan detaljplanerades som allmän plats under kommunalt huvudmannaskap. Sen efter några år villemarkägaren inte ha kostnaden/ansvaret för den allmänna platsen så de begärde att kommunen löste in marken. Kommunen försökte neka men förlorade i MÖD. En kommun kan inte lasta över ansvaret för allmän plats under kommunalt huvudmannaskap på markägare. Det är kommunen som ska ställa den allmänna platsen i ordning och sköta den enligt PBL, inte privata aktörer.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, mark som detaljplaneras som allmän plats med kommunalt huvudmannaskap (sök efter den termen i detaljplanen eller dess genomförandebeskrivning) ger en rätt enligt PBL för markägaren att få marken inlöst. Även i ett senare skede och då mot kommunens vilja i det senare skedet. Läs mer här:

[länk]

Kommunen kan alltså inte konfiskera mark från markägare genom att besluta om att den blir allmän plats utan att också betala för det.

Har läst rättsfall från MÖD där ett företag skrev ett exploateringsavtal med kommunen om att anlägga ett torg som sedan detaljplanerades som allmän plats under kommunalt huvudmannaskap. Sen efter några år villemarkägaren inte ha kostnaden/ansvaret för den allmänna platsen så de begärde att kommunen löste in marken. Kommunen försökte neka men förlorade i MÖD. En kommun kan inte lasta över ansvaret för allmän plats under kommunalt huvudmannaskap på markägare. Det är kommunen som ska ställa den allmänna platsen i ordning och sköta den enligt PBL, inte privata aktörer.
Det jag kan se är i kartan att vägarna är markerade som "Allmän plats: Gata" samt den formulering jag tidigare klistrade in, i övrigt kan jag inte hitta "huvumannaskap" alls i planen som dessvärre inte är sökbar.
Men skulle man inte kunna anse att "överta skötsel och underhåll" är samma sak som kommunalt huvudmannaskap? 🤔
 
Det är ju ingen långsökt argumentation iaf. Väl värd att pröva.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju ingen långsökt argumentation iaf. Väl värd att pröva.
Jag kikade lite på boverkets hemsida, och som jag tolkar det så är det antigen kommunalt huvudmannaskap, eller enskilt, det finns inget mellanting och detta ska anges i detaljplanen.
Då denna detaljplan (stadsplan) är från 87 så kan man fundera på om "huvudmannaskap" var en aktuell term, men om kommunen tagit på sig skötsel och underhåll så har jag svårt att tänka sig att de kan ha avsett det som idag kallas enskilt huvudmannaskap.

Är det så så tror jag fastighetsägaren blir glad, då denne länge försökt bli av med denna bit mark som saknar värde.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kikade lite på boverkets hemsida, och som jag tolkar det så är det antigen kommunalt huvudmannaskap, eller enskilt, det finns inget mellanting och detta ska anges i detaljplanen.
Då denna detaljplan (stadsplan) är från 87 så kan man fundera på om "huvudmannaskap" var en aktuell term, men om kommunen tagit på sig skötsel och underhåll så har jag svårt att tänka sig att de kan ha avsett det som idag kallas enskilt huvudmannaskap.

Är det så så tror jag fastighetsägaren blir glad, då denne länge försökt bli av med denna bit mark som saknar värde.
Om planen vann laga kraft under äldre PBL som började gälla 1 juli 1987 så gäller huvudregeln i lagen, att det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Endast om kommunen har skrivit i detaljplanen att "Enskilt huvudmannaskap gäller för allmän plats" (eller liknande tydlig formulering) som en planbestämmelse så är det enskilt huvudmannaskap.

(Jag antar att detta inte är aktuellt med tanke på året för planen men jag kan inte övergångsreglerna i huvudet: Om istället detaljplanen beslutades enligt byggnadsstadgan (alltså före 1 juli 1987) så avgör det vilken typ av plan det är. En stadsplan har kommunalt huvudmannaskap för allmän plats medan en byggnadsplan har enskilt huvudmannaskap.)
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om planen vann laga kraft under äldre PBL som började gälla 1 juli 1987 så gäller huvudregeln i lagen, att det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Endast om kommunen har skrivit i detaljplanen att "Enskilt huvudmannaskap gäller för allmän plats" (eller liknande tydlig formulering) som en planbestämmelse så är det enskilt huvudmannaskap.

(Jag antar att detta inte är aktuellt med tanke på året för planen men jag kan inte övergångsreglerna i huvudet:: Om istället detaljplanen beslutades enligt gammal byggnadsstadgans (alltså före 1 juli 1987) så avgör det vilken typ av plan det är. En stadsplan har kommunalt huvudmannaskap för allmän plats medan en byggnadsplan har enskilt huvudmannaskap.)
Besluten ska ha varit första halvan av 87 så det är i så fall före äldre PBL:

Det är en stadsplan vilket i så fall skulle innebära kommunalt huvudmannaskap.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Besluten ska ha varit första halvan av 87 så det är i så fall före äldre PBL:

Det är en stadsplan vilket i så fall skulle innebära kommunalt huvudmannaskap.
Du har löst det. Det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Vill markägaren få marken inlöst så är det bara att skriva till kommunen och begära det. Räkna inte med några stora pengar i ersättning men man slipper den onyttiga marken som en del av sin fastighet. Kommunen ansöker då hos Lantmäteriet att göra en kommunal gatufastighet av den. Man slipper också ansvaret som kommer av att äga mark, t ex hantera rättigheter, medgivande och servitut för ledningar och annat elände som villagrannarna och kommunen kan hitta på. Och träd som villaägarna bråkar om slipper man äga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har löst det. Det är kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Vill markägaren få marken inlöst så är det bara att skriva till kommunen och begära det. Räkna inte med några stora pengar i ersättning men man slipper den onyttiga marken som en del av sin fastighet. Kommunen ansöker då hos Lantmäteriet att göra en kommunal gatufastighet av den. Man slipper också ansvaret som kommer av att äga mark, t ex hantera rättigheter, medgivande och servitut för ledningar och annat elände som villagrannarna och kommunen kan hitta på. Och träd som villaägarna bråkar om slipper man äga.
Det komiska i sammanhanget är att enligt fastighetsägaren så svarar kommunen "nä, vi har inga papper på att vi har nått ansvar".

Jag ska meddela fastighetsägaren så går vi se vad denne väljer att göra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Det komiska i sammanhanget är att enligt fastighetsägaren så svarar kommunen "nä, vi har inga papper på att vi har nått ansvar".

Jag ska meddela fastighetsägaren så går vi se vad denne väljer att göra.
Haha, menar de att den detaljplan som kommunen själv har antagit inte duger?

Men PBL är komplicerad och de flesta kommunmedarbetare kan ingen juridik att tala om. Så kanske inte så förvånande.

Men sånt här sköter man inte genom att ringa och prata med någon juridiskt okunnig snubbe på gatukontoret som råkar svara i telefon den dagen. Man skickar ett formellt brev med begäran och följer upp det. Sker inget så får man tvinga fram ett beslut från kommunen som sen kan överklagas om det behövs.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, menar de att den detaljplan som kommunen själv har antagit inte duger?

Men PBL är komplicerad och de flesta kommunmedarbetare kan ingen juridik att tala om. Så kanske inte så förvånande.

Men sånt här sköter man inte genom att ringa och prata med någon juridiskt okunnig snubbe på gatukontoret som råkar svara i telefon den dagen. Man skickar ett formellt brev med begäran och följer upp det. Sker inget så får man tvinga fram ett beslut från kommunen som sen kan överklagas om det behövs.
Det verkar som det, men jag är inte helt förvånad över det när det gäller vår kommun.

Jag tror generellt sett att kommunikationen går via telefon i samband med att man vill felanmäla något, vilket säkert inte underlättar läget.

Men ska tipsa fastighetsägaren om läget.
 
Claes Sörmland
13th Marine 13th Marine skrev:
Det verkar som det, men jag är inte helt förvånad över det när det gäller vår kommun.
Jag är inte helt förvånad. Även min kommun har kämpat med att förstå detta med huvudmannaskap för allmän plats. Det är därför som jag kan detta.

Kommunen tog ett beslut att inrätta en detaljplan i mitt samhälle och tänkte sig nog enskilt huvudmannaskap men glömde skriva in det i detaljplanen. Då kickar huvudregeln i PBL in och det blev kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Men kommun och exploatören/marklägaren förstod inget. En dag ett antal år senare så skulle fastigheter avstyckas men Lantmäteriet som kan PBL-juridik insåg direkt problemet och kunde inte inrätta gemensamhetsanläggningar för vägarna. Kommunen fick info om sitt fel och fick i rekordhastighet anta en ny detaljplan som var den gamla planen plus den nya formuleringen om enskilt huvudmannaskap för allmän plats utskrivet på plankartan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är inte helt förvånad. Även min kommun har kämpat med att förstå detta med huvudmannaskap för allmän plats. Det är därför som jag kan detta.

Kommunen tog ett beslut att inrätta en detaljplan i mitt samhälle och tänkte sig nog enskilt huvudmannaskap men glömde skriva in det i detaljplanen. Då kickar huvudregeln i PBL in och det blev kommunalt huvudmannaskap för allmän plats. Men kommun och exploatören/marklägaren förstod inget. En dag ett antal år senare så skulle fastigheter avstyckas men Lantmäteriet som kan lite juridik insåg direkt problemet och kunde inte inrätta gemensamhetsanläggningar för vägarna. Kommunen fick info om sitt fel och fick i rekordhastighet anta en ny detaljplan som var den gamla planen plus den nya formuleringen om enskilt huvudmannaskap för allmän plats utskrivet på plankartan.
Här anar jag att det är lite "går det så går det".
Kommunen skulle helst vilja lämna tillbaka ansvaret för vägarna på vägföreningen.
Jag är uppvuxen i ett bostadsområde som byggdes 86 i samma kommun, då med kommunalt huvudmannaskap, på senare år verkar vad jag förstått kommunen ha försökt förmå villaägareföreningen att ta över driften av vägen, vilket de blankt vägrat.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.