Status
Tråden går ej att kommentera.
D
En väg för den granne som nu råkar ha borrat först är ju att han, eftersom han nu är så övertygad att han kommer att lida skada av det planerade borrhålet, erbjuder sig att stå för hälften av den extrakostnad det innebär att borra på så sätt att bägge får högre effekt.

Man kan ju såklart lika gärna se det som att hans hål påverkar det nya hålet negativt och om han bara hade borrat det på en förnuftigare plats, så hade ju problemet inte funnits idag.

Eller så bedömmer bägge två att skadan av att ha de två hålen nära varandra är mindre än den investering en alternativ placering skulle innebära och då kör man bara på enligt plan.

Så enkel kan rättvisan vara ibland :)
 
MathiasS skrev:
Xekich, det som uppenbarligen varken du eller trådskaparen förstår är att detta handlar om GRANNENS tomt och pengar. Med vilken rätt urholkar du grannens investering i värmesystem? Om det vore så att det som trådskaparen ville göra inte hade någon negativ inverkan på grannen vore detta inte ett problem, men nu har det ju en negativ inverkan. Därför är det egoistiskt. Dra åt helvete och skit i andra bara det blir bra för mig mentaliteten sprider sig, det är tråkigt.

Jag är lite nyfiken på vad du själv skulle säga om trådskaparen var din granne och du inser att det kommer kosta dig pengar varje år när grannen borrar för nära ditt befintliga hål? Har du maximal otur kanske du tillochmed måste börja köra elpatron för att klara dig efter denna förändring. SKulle kännas bra eller?
Man kan ju vända på det och säga att det kan lika gärna vara grannen som saboterat för TS, det är TS tomt och hans pengar... Grannen var medveten om reglerna kommunen har när han borrade och han får enligt mitt tycke bita i det sura äpplet om någon granne skulle borra ett hål (innom de regler som finns) som försämrar verkan på hans bergvärmepump.
 
I fallet med 2 burkar homoslyr visades hur bra reglerna är. Var med på UG.
 
Göran.W
Hur ligger grannens hål i förhållande till tomt gränsen?
 
Enl den info jag fått så försämras effekten om för många borrar på litet område. Var finns reglerna för det? 20M som det talas om här hjälper föga. Vem har rätten till värmen inom tättbebyggt?
 
Örby Villastad skrev:
Hej

Hade fram tills i morse goda förhoppningar om att borra för bergvärme inom några veckor. Då ringde Miljöförvaltningen i Stockholm. Tydligen så har en av mina grannar haft åsikter på borrhålets placering q(;^;)p. Grannen i fråga är enligt tidigare ägares utsago en riktig rättshaverist som bland annat varit inblandad i flera processer mot kommunen. Mitt ingångshål hamnar ca 10 meter från hans, men genom vinkling under mitt hus hamnar hålets mittpunkt strax över de 20 meter som kommunen helst ser. Grannen anser dock ändå att hålet ligger för nära (surprise!).

Kommunen är beredd att godkänna min ansökan eftersom den som sagt uppfyller deras riktlinjer . De flaggade dock för att grannen kan komma att överklaga detta beslut (och det lät som att de höll med mig mellan raderna om att grannen är en rättshaverist). Och med tanke på de utsagor jag hört om honom tidigare är beredd att tro dem :@.

Den ena sidan av mig har god lust att bara köra, och driva process om så krävs, om så bara för att trycka igen käften på rätthaveristen. Den andra sidan av mig vill ha varmt till i vinter, speciellt då vi blir en till i familjen. Alternativet för vår del är att borra på andra sidan huset, vilket dock fördyrar då vi måste dra rören genom garaget och vidare genom en krypgrund i betong utan inspektionslucka för att komma till den sida där vi har pannrummet. Som lök på laxen innehåller krypgrunden i dagsläget en herrans massa sand som måste sugas ut först, något som låg i planen, men inte just här och just nu.

Någon här som har erfarenhet av struliga grannar? Hur lång tid har grannen på sig att överklaga? Hur lång tid brukar dylika processer ta?

Tacksam för alla synpunkter.

Jag skulle bara köra! Sådana grannar ger aldrig upp. Kolla med tillståndsgivarna hur de ställer sig till att Du installerar i alla fall. Måste Du vänta så får Du väl frysa tills ärendet är slutbehandlat. Jag tror inte att Din granne har en chans. Märkligt för övrigt att det kan vara så olika mellan kommuner. I Nynäshamn, där jag bor, verkar ingen bry sig. Flera av mina grannar har installerat markvärme av olika slag och jag har i alla fall aldrig blivit tillfrågad om mina synpunkter.
 
Har skummat igenom en del av inläggen så ursäkta om jag missat något som redan sagts. Är allt redan beställt och undertecknat med installatören? Annars kanske du kan byta till luft i stället, då kommer du ifrån problemet helt och kommer ner i pris också!

Har två hus själv och i det första borrade jag och i det andra satte jag in luft. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag installerat luft i det första också, speciellt som det ligger längre söderut än det andra. Varma år tror jag att luft/vatten är bättre än bergvärme eftersom det finns mer energi i den varma utomhusluften än i ett borrhål.

Men det kanske är för sent för att tänka om?
 
Hej
Erfarenhet från när min tidigare granne begärde inhibering av vårt byggnadslov var att Länsstyrelsen komm med en gång och inspekterade de punkter som grannen hade för sin överklagan, för att undvika extra kostnader för vår del ( med hantverkare som inte kunde arbete med sitt uppdrag ).
Som sökande av byggnadslov betalade jag inga extra kostnader för Länsstyrelsens arbete i vårt ärende, i Gbg´/Västra göteland, kan vara annorlunda i andra län/städer men det betvivlar jag
 
Rem skrev:
Har skummat igenom en del av inläggen så ursäkta om jag missat något som redan sagts. Är allt redan beställt och undertecknat med installatören? Annars kanske du kan byta till luft i stället, då kommer du ifrån problemet helt och kommer ner i pris också!

Har två hus själv och i det första borrade jag och i det andra satte jag in luft. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag installerat luft i det första också, speciellt som det ligger längre söderut än det andra. Varma år tror jag att luft/vatten är bättre än bergvärme eftersom det finns mer energi i den varma utomhusluften än i ett borrhål.

Men det kanske är för sent för att tänka om?
Hmm, måste bara kommentera detta:
Hur kan du få det till att luft-vatten är bättre !?

Berggrunden lagrar ju värme bra mycket bättre/längre - och de mätningar jag har sett visar att bergvärme är bäst, sen frånluftsvärmepump, sen luft-vatten, och så fallande ned till direktel.

Om det är -10, -20 grader så lär väl en luft/vattenpump knappast ge så bra effekt eller ?
Min frabror i skåne har en luft-vatten som han iof är nöjd med, men som under vintrar som den senaste inte riktigt når upp till utlovad kapacitet.
Stockholm vs Västkusten kan ju också skilja lite i medeltemp ?

När det gäller lovet: Om kommunen ger klartecken, men granne kan överklaga - d å är ju frågan om du kan börja borra så länge ? I slutändan är det ju ytterst osannolikt att han får rätt ?
Så du skulle kunna ta risken att påbörja arbetet, medveten dock om att det finns en liten liten risk att du måste göra om det...

/K
 
Det finns två dimensioner i tvisten. Den ena är moralisk. Har den som borra först en större rätt till värmen i berget än den som borrar senare? Jag kan inte se varför det skulle vara så. Framför allt inte eftersom TS borrar i sin "egen" berggrund. Om man vänder på resonemanget skull man kunna säga att grannens argument är att han har mer rätt till värmen under TS tomt än vad TS har rätt till. Det resonemanget håller inte.

Nummer två. Det juridiska. Kommunen har en regel om hål: minimiavstånd mätt på halva djupet skall vara 20 meter. Om inte överklagandeinstanserna har andra regler de följer är det osannolikt att ett överklagande går igenom.

Att borra 175 meter, sätta slang och koppla går på 2 dagar max. Om du vill köra på utan att vänta på att överklagandena blir avslagna i alla instanser så är det klart möjligt. Grannen hinner inte inhibera, särskilt inte om beslutet skulle komma sent en fredag och du borra på helgen.

Från din berättelse tolkar jag att det inte finns speciellt mycket grannsämja att bevara.
 
klaskarlsson skrev:
Hmm, måste bara kommentera detta:
Hur kan du få det till att luft-vatten är bättre !?

Berggrunden lagrar ju värme bra mycket bättre/längre - och de mätningar jag har sett visar att bergvärme är bäst, sen frånluftsvärmepump, sen luft-vatten, och så fallande ned till direktel.

Om det är -10, -20 grader så lär väl en luft/vattenpump knappast ge så bra effekt eller ?
Min frabror i skåne har en luft-vatten som han iof är nöjd med, men som under vintrar som den senaste inte riktigt når upp till utlovad kapacitet.
Stockholm vs Västkusten kan ju också skilja lite i medeltemp ?

/K
Jag sa nog inte att det var bättre du har säkert rätt, men jag hade installerat luft idag. Om det är kallt under -15 så ger inte min luft/vatten pump något bidrag, men det är inte så ofta. Ner till den tempen funkar den med avtagande effektivitet. I gengäld får du billigare varmvatten på sommaren så där sparar du lite. För pengarna man sparar (eftersom luft/vatten är billigare än att borra) så kan man ju under ganska många år betala några hundralappar extra de kalla månaderna. Sen finns ju risken med avtagande effektivitet på borrhållet efter 10-15 års drift (vad jag har hört i alla fall och det är ju det tråden handlar om till viss del). Så jag hade gått på luft i stället för att bråka med en jobbig granne!
 
Skulle inte valt luft vatten priserna skiljer inte så mycket till bergvärme som är bättre och när vp är slut så har man hålet kvar och då blir en ny luft vatten vp mycket dyrare än bergvärme så om man tänker lite längre fram så skulle i alla fall jag köra på bergvärme och man slipper en ful bullrig utedel.
 
Ska erkänna att jag inte har läst alla inlägg efter c:a inlägg 35, verkade spåra ur en aning.. men...

MathiasS skrev:
Jag ska förtydliga min ståndpunkt en aning.
..klipp...
Det finns inget positivt tillskott (i den nedre halvan av hålet som ligger längre bort) jämfört med nuläget där grannens hål är ensamt. Den övre halvan av hålet som ligger för nära kommer ha en negativ effekt på båda hålen och för att få kunna ta ut samma energi ur båda brunnarna (jämfört med om dom varit ensamma) måste borrdjupet ökas.
...klipp...
Hur menar du med att den nedre halvan inte har något positivt tillskott? Ur vems perspektiv?
 
A
Den som borrar först bör ta de merkostnader som behövs för att säkerställa att hans hål har tillräcklig effekt ifall någon granne får för sig att borra nära.

Den som borrar sist bör ta sin merkostnad för att grannen redan har ett hål i närheten.

Om det är billigare att borra djupare jämfört med att flytta hålet så gör man det, annars flyttar man hålet.

Sen bör inte förstaborraren bry sig så mycket om ifall grannen slipper merkostnader eller inte, det är sekundärt anser jag. Var och en tar helt enkelt hänsyn till att ens egna anläggning fungerar tillfredställande. De andras anläggningar får faktiskt de andra säkerställa själva, eller åtminstone borde ha gjort.

TS måste tänka på sig själv för grannen tänker ju bara på sig själv.

Det är inte lätt det där med grannar...
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
Den som borrar först bör ta de merkostnader som behövs för att säkerställa att hans hål har tillräcklig effekt ifall någon granne får för sig att borra nära.

Den som borrar sist bör ta sin merkostnad för att grannen redan har ett hål i närheten.

Om det är billigare att borra djupare jämfört med att flytta hålet så gör man det, annars flyttar man hålet.

Sen bör inte förstaborraren bry sig så mycket om ifall grannen slipper merkostnader eller inte, det är sekundärt anser jag. Var och en tar helt enkelt hänsyn till att ens egna anläggning fungerar tillfredställande. De andras anläggningar får faktiskt de andra säkerställa själva, eller åtminstone borde ha gjort.

TS måste tänka på sig själv för grannen tänker ju bara på sig själv.

Det är inte lätt det där med grannar...
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.