Status
Tråden går ej att kommentera.
Locke skrev:
+1 på den. Var och en måste ju ta vara på sin rätt i dessa fall. :)

bland det dummaste jag hört!....q(;^;)p
 
Har inte läst ALLA inlägg, men om kommunens regler är att borrhålens mittpunkter ska vara 20 meter ifrån varandra och dom blir det i detta fall och man därmed uppfyller kommunens regler, och landstryrelsen har sagt att dom till största del gör samma bedömning som kommunen, vars regler du fortfarande följer, då kan det väll inte vara några problem förutom att processen kanske sträcker sig över vintern?

Säg att grannens hål är lodrätt borrat och ditt blir snett och båda hålens mittpunkter är 19 meter från varandra, då blir ju nedre punkterna på hålen kanske 30 meter från varandra.
Detta borde ju ge mer värme för båda än att borra två lodräta hål med 20 meters avstånd förutsatt att det inte finns fler hål runt om som inverkar, då blir ju nedre punkterna bara 20m ifrån varann och det borde vara varmare i botten tycker jag..

Om reglerna säger att mittpunkterna ska vara 20m från varandra och dom blir det som du tänkt borra, vad är då problemet?
Kan man överhuvudtaget överklaga något när folk följer kommunens regler? Det låter väldigt konstigt.....?
 
roybean skrev:
Tänk på att om du förlorar i ärendet måste du betala eventuella kostnader för målet. Advokater är inte billiga...
Nu är det ju redan klart med en lösning som inte inbegriper en juridisk process, men det går såklart bra att nyttja sitt rättsskydd i hemförsäkringen för något sådant och klara sig med självrisken om man förlorar..
 
kanske kan det vara en ide att kolla om grannen har dålig effekt på sin anl. Kanske han är intresserad att förbättra den och kanske ni kan få en bra deal hos borrföretaget och en bra grannsämja i fortsättningen. Jag vet att det låter naivt i era öron men det är värt ganska mycket för att behålla,förbattra grannsämjan.
 
Xekich skrev:
Vet inte om jag missförstått ditt inlägg Mathias men anser du att TS är egoistisk? Det är ju hans pengar och hans tomt!?Han har ju även fått ok från kommunen..

Borra på och skit i grannen TS, det hade jag gjort!
+1 och 2
 
MathiasS skrev:
Xekich, det som uppenbarligen varken du eller trådskaparen förstår är att detta handlar om GRANNENS tomt och pengar. Med vilken rätt urholkar du grannens investering i värmesystem? Om det vore så att det som trådskaparen ville göra inte hade någon negativ inverkan på grannen vore detta inte ett problem, men nu har det ju en negativ inverkan. Därför är det egoistiskt. Dra åt helvete och skit i andra bara det blir bra för mig mentaliteten sprider sig, det är tråkigt.

Jag är lite nyfiken på vad du själv skulle säga om trådskaparen var din granne och du inser att det kommer kosta dig pengar varje år när grannen borrar för nära ditt befintliga hål? Har du maximal otur kanske du tillochmed måste börja köra elpatron för att klara dig efter denna förändring. SKulle kännas bra eller?

vad då borrar "för nära befintligt hål"?
TS kommer ju hålla sig till reglerna, dvs 20m....sedan kan grannen tycka vad fan han vill.
Skulle det i efterhand visa sig att verkningsgradeb blir sömre...so what?!
 
tomlan skrev:
Om det ligger till så, är väl TS granne otroligt korkad som inte fattade att hans granne skulle kunna tänka sig att borra i ett senare skede eller hur? och då BORDE väl han ha sett till att borra ett så djupt hål eller vad man nu gör för att ha överkapacitet så att det blir ok även om alla grannar runt om borrar för bergvärme eller...

Jag tycker TS ska göra det så bra det går, men utan allför stor olägenhet för honom själv
Grannen får skylla säg själv för att var dumsnål när han borrade

Helt rätt!....dessutom vill ju TS att hans anläggning skall fungera så bra som möjligt!
 
Xekich skrev:
Nu kapade jag lite i TS trådstart men hoppas det är ok..

Rätta mig om jag har fel men enligt trådstarten beskriver TS enligt ovan citerade inlägg attr det är TS tomt som det ska borras på (10 meter från tomtgränsen) och INTE grannens! Sköt dig själv och skit i andra mentaliteten brukas givetvis när man har att göra med skojare och rättshaverister som TS granne uppenbarligen är.

Jag förstår din fråga om huruvida jag skulle tycka det var ok att grannen "snor" värme från mig och skulle givetvis inte gilla det men samtidigt hade jag förstått min granne och inte tvingat honom att betala så mycket mera pengar bara för att jag ska bli nöjd, där min vän skapar man grannosämja! :( Skulle det sen gå åt pipsvängen helt och man skulle tvingas köra på elpatron har man ju i alla fall grannsämja kvar och man kanske kan sätta sig er tillsammans med alla de goda grannarna och se över möjligheterna för ett nytt borrhål åt mig/oss!

En motfråga då.. Jag förmodar att du i ett liknande scenario där du är TS granne gladeligen skulle betala TS för hans extra kostnad säg 50000:- för att du ska kunna sova gott om nätterna framöver, eller?

Tilläggas bör att det är inte DU eller JAG som avgör om det är ok eller inte utan kommunen och länsstyrelsen, sen kan man ha åsikter om "rätt och fel" men där gör vi alla våra egna val ..

BRA SVAR! d^_^b
 
salmonia - kan man få be dig citera flera inlägg i samma istället för att spamma tråden med en jäkla massa inlägg i rad? Din ståndpunkt har framgått med all önskvärd tydlighet...
 
Skulle vara kul att höra grannens historia (sen barnsben). Och få veta varför han blev rättshaverist. Och även lära av hans kunskaper på området.
Troligtvis har han blivit överkörd av någon annan, och trådskaparen får lida.
 
Lite lustigt tycker jag med er som tycker att ni skulle ha någon form av ensamrätt på bergvärme bara för att ni hann före er granne med installationen. Det finns regler, i detta fallet säger dom 20m. Borrar man för bergvärme får man finna sig i att en granne någon gång i framtiden också gör det, 20m bort. Kan man inte acceptera det skulle man inte ha borrat från början utan valt något annat. Ingen har ensamrätt på moder jords inneboende värmeresurser ;)

Man blir inte heller rättshaverist för att man överklagar ett bygglov, det krävs bra mycket mer än så innan man med rätta tituleras rättsahaverist (därmed inte sagt att det här aktuella fallet inte i övrigt gjorts sig förtjänt av tituleringen).

Om hålet uppfyller kommunens riktlinjer och bygglov beviljats känns det spontant som att en begäran om inhibering inte heller kommer att gå igenom.

Friskt vågat hälften vunnet ;)
 
thomasx skrev:
Lite lustigt tycker jag med er som tycker att ni skulle ha någon form av ensamrätt på bergvärme bara för att ni hann före er granne med installationen. Det finns regler, i detta fallet säger dom 20m. Borrar man för bergvärme får man finna sig i att en granne någon gång i framtiden också gör det, 20m bort. Kan man inte acceptera det skulle man inte ha borrat från början utan valt något annat. Ingen har ensamrätt på moder jords inneboende värmeresurser ;)

Man blir inte heller rättshaverist för att man överklagar ett bygglov, det krävs bra mycket mer än så innan man med rätta tituleras rättsahaverist (därmed inte sagt att det här aktuella fallet inte i övrigt gjorts sig förtjänt av tituleringen).

Om hålet uppfyller kommunens riktlinjer och bygglov beviljats känns det spontant som att en begäran om inhibering inte heller kommer att gå igenom.

Friskt vågat hälften vunnet ;)
Klockrent.

När man däremot ägnar sig åt att argumentera mot de regler som satts upp och följs, då är man på väg att bli rättshaverist i min bok. Om kommunen säger ok, vad finns det att diskutera?

Vi borrade i Sollentuna i vintras och jag uppfattade det som att grannarna inte hade något att säga till om. Det papper de skrev under vara bara för att visa att det hade mottagit informationen.
 
Går det att förhandla med grannen?

Prata med kommunen informellt och kolla vad som gäller angående inhibitation mm och kolla hur stor chans grannen har att försena din borrning. Om chanserna är små så förhandla med grannen. Kanske kan grannen gå med på att betala en del av merkostnaden för att flytta borrhålet? Rent tekniskt verkar det ju vara så att både du och grannen tjänar på att flytta borrhålet, och oavsett vad så åker du på merkostnader - antingen för att flytta hålet eller för ett extra år med elvärme.

Anmäl inte grannen för något som är tillståndspliktigt. Om det är något folk på kommuner och länsstyrelser hatar är det att bli indragna i grannfejder och det är så vanligt att de känner igen sådana ärenden så fort de dyker upp. Om du kommer med en massa tveksamma okynnesanmälningar är det troligt att handläggarna upptäcker något hos dig och samtidigt förhalar eller "nedprioriterar" din anmälan, eller gör lagtolkningar som är till din nackdel. Som du redan märkt så har kommunens handläggare inte någon särskilt positiv inställning till din granne.
 
D
MathiasS skrev:
Xekich, det som uppenbarligen varken du eller trådskaparen förstår är att detta handlar om GRANNENS tomt och pengar. Med vilken rätt urholkar du grannens investering i värmesystem? Om det vore så att det som trådskaparen ville göra inte hade någon negativ inverkan på grannen vore detta inte ett problem, men nu har det ju en negativ inverkan. Därför är det egoistiskt. Dra åt helvete och skit i andra bara det blir bra för mig mentaliteten sprider sig, det är tråkigt.

Jag är lite nyfiken på vad du själv skulle säga om trådskaparen var din granne och du inser att det kommer kosta dig pengar varje år när grannen borrar för nära ditt befintliga hål? Har du maximal otur kanske du tillochmed måste börja köra elpatron för att klara dig efter denna förändring. SKulle kännas bra eller?
Utan att veta säkert, så tycker jag att ditt resonemang låter tekniskt riktigt. Det kan säkert vara så att det det blir någon liten påverkan åt vardera håll. när två grannar båda vill utnyttja den energi som finns i marken.

Det mesta vi gör har s.k. sekundära effekter, dvs den fördel jag får innebär en nackdel för någon eller några andra, detta är inget nytt fenomen för samhället och därför har vi skatter, andra avgifter, lagar och andra regelverk som ska reglera hur man beter sig.

I det här fallet kommer folk att kalla grannen för rättshaverist, eftersom han inte accepterar det regelverk som finns, utan använder våra gemensamma resurser för att driva en individuell hållning i en fråga där det gemensamma redan tagit ställning (utan att ersätta vare sig dig eller mig för detta). Rätt väg för honom är naturligtvis den parlamentariska, dvs påverka sina folkvalda med sakliga argument för att få till stånd en ändring av regelverket.
 
"eller gör lagtolkningar som är till din nackdel" När skall kommunernas facistiska regler ses över? Känner till en del regler de inte beivrar pga orimligheten. Men de tar sig inte råd att ändra. Så kommunens ok ger jag inte mycket för.
Än är jag inte rättshaverist men.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.