D Dilato skrev:
Och min poäng är att det är ett undantag från vad resten av världen anser normalt.
På vilket sätt spelar det någon roll alls???
 
P
Det medför att svenska staten kan dra in pengar genom böter från utländska bilister i Sverige.
Bra för statskassan!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
På vilket sätt spelar det någon roll alls???
Naturligtvis spelar det ingen roll alls att vi har lagar och regler som egentligen inte har någon bevisad dokumenterad positiv effekt utan bara finns till "därför att".

Typiskt svensk idioti symboliserad av "förbud mot spontandans" som var olagligt tills nyligen.

Om spontandans uppstår utan tillstånd måste den avbrytas omedelbart, annars riskerar ägaren att få både böter och indraget serveringstillstånd. Det är alltså olagligt att ta några danssteg och hålla takten när det spritter i kroppen till några sköna toner i bakgrunden.
motion i riksdagen.
 
A AG A skrev:
Är det verkligen så, enligt dig. Att allt som inte är olagligt, är lagligt, och därmed okej?
Jag fnissade lite när jag läste detta.
Jag hävdar ofta -när jag pratar med mina släktingar i usa- att den svenska modellen är att ”om det inte är förbjudet så är det tillåtet” medan den amerikanska är att ”om det inte är tillåtet så är det förbjudet”…

Men det börjar ju ändras även i Sverige.
 
  • Gilla
  • Haha
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De flesta dödsolyckorna med bil inträffar under jul- och nyårshelgerna. Det borde vara förbjudet att köra bil då.
🙃
Varför inte förbjuda jul och nyårshelgerna helt om du nu är förbudsivrare, många bränder och olyckor med smällare och raketer brukar väl också ske under storhelgerna?
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P
Det har du rätt i!
Det finns mycket som borde förbjudas för att rädda liv.
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag kan starta en tråd "jag funderar på att flytta min brevlåda, är det tillåtet?" Men eftersom jag redan vet svaret, JA det är tillåtet (om postnord inte invänder) behöver jag inte starta tråden.

Fast du har ju fel, snarare är svaret "NEJ, du får inte flytta din postlåda, OM inte postnord godkänner det först", en viss skilland mot din formulering.

Det känns som att du bara sitter och tjejgissar här, jag har pratat med postnord om exakt detta, har du ?


J JohanLun skrev:
Likaså vad som gäller för att flytta eller anlägga grind eller utfart.
Du verkar ju uppenbarligen inte ha någon koll på detta heller om man läser dina tidigare inlägg.

Detta är ju på gränsen till löjligt eller halmstrågreppande kanske, skulle man göra om tomten och flytta hela infarten med allt jobb och krångel det innebär (min infart är tex asfalterad), bara för att flytta den några meter och istället parkerar grannen då där den gamla infarten låg ? vad vann TS på det ?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns mycket som borde förbjudas för att rädda liv.
Det är för mycket folk både här i Sverige, folk träter till och med om småsaker som vem som får parkera på gatan.

Borde inte vara så svårt att sköta sitt eget, hålla sig på egen fastighet och äga det man vill bestämma över och ge f*n i om grannarna har bil och vart den isåfall är parkerad.
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Tveksamt att en konflikt börjar med att någon gatuparkerar.

Men nog kan det letas olika långsökta argument för att klämma åt någon när konflikten redan är igång. Så utvidgas ju rättesnöret jämtemot personer som tidigare oförorättat, och även det illvilliga perspektivet som handlingar tolkas emot.

"Inte nog med XXX, så ska den jäveln dessutom ställa sig med bilen mitt utanför köksfönstret och stirra in också"
 
D Dilato skrev:
Naturligtvis spelar det ingen roll alls att vi har lagar och regler som egentligen inte har någon bevisad dokumenterad positiv effekt utan bara finns till "därför att".

Typiskt svensk idioti symboliserad av "förbud mot spontandans" som var olagligt tills nyligen.

Om spontandans uppstår utan tillstånd måste den avbrytas omedelbart, annars riskerar ägaren att få både böter och indraget serveringstillstånd. Det är alltså olagligt att ta några danssteg och hålla takten när det spritter i kroppen till några sköna toner i bakgrunden.
motion i riksdagen.
Att inte tillåta parkering på fel sida är vettigt. Faktum är att det leder till olyckor att parkera så.

Påståenden i motioner ska du ta med en nypa salt. Det där stämde inte riktigt.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att inte tillåta parkering på fel sida är vettigt. Faktum är att det leder till olyckor att parkera så.

Påståenden i motioner ska du ta med en nypa salt. Det där stämde inte riktigt.
Att överhuvud taget framföra fordon leder till olyckor, alltså borde det vara förbjudet (enligt ditt resonemang)?

Hur många olyckor har undvikits med denna regel, och hur många olyckor har faktiskt hänt som motiverar regeln?

Jag tycker att det är tråkigt att vi i Sverige är så indoktrinerade att vi inte längre får ta eget ansvar, allting ska vara förbjudet/reglerat därför att "någon" inte klarar av att leva, medan resten av Europa tydligen klarar av det.

När jag spekulerar, är det ens tillåtet att ha en sådan regel i Sverige som strider mot reglerna i övriga Europa 🤔😆
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att överhuvud taget framföra fordon leder till olyckor, alltså borde det vara förbjudet (enligt ditt resonemang)?

Hur många olyckor har undvikits med denna regel, och hur många olyckor har faktiskt hänt som motiverar regeln?

Jag tycker att det är tråkigt att vi i Sverige är så indoktrinerade att vi inte längre får ta eget ansvar, allting ska vara förbjudet/reglerat därför att "någon" inte klarar av att leva, medan resten av Europa tydligen klarar av det.

När jag spekulerar, är det ens tillåtet att ha en sådan regel i Sverige som strider mot reglerna i övriga Europa 🤔😆
Satirisk bild, nyhetsfornt, rubriker antyder faror överallt inklusive vinterdäck och tänkande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
ing0065 och 6 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Påståenden i motioner ska du ta med en nypa salt. Det där stämde inte riktigt.
Den som arrangerade dans utan tillstånd kunde dömas böter eller fängelse i högst sex månader. Jag hittar dock inget explicit om "spontandans".
 
Unikt namn
Är inte spontandans beskrivningen en halmdocka från vänstern?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mats-S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[bild]
Det är farligt att se på TV också, man kan få stroke av starkt stroboskopiskt flimmer. Så rent krasst så gäller fortfarande den gamla sanningen sedan tusentals år tillbaka:

Det är Farligt att Leva!

Men det är något som vi svenska trygghetsnarkomaner inte vill inse, för det kan vara farligt för psyket att inse denna enkla sanning 😉
 
  • Gilla
  • Älska
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.