J JohanLun skrev:
Om brevlådan och grinden flyttas så är det inte längre tillåtet att stå där.
Var finns lagstöd för detta påstående?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok, jag tror att det är parkeringsförbud i infarter generellt i Sverige..men garage måste skyltas?
• Du får inte parkera framför infarten till en fastighet, eller så att in- och utfart till fastigheten försvåras.
https://www.transportstyrelsen.se/g...kant/produkter/stanna-och-parkera-a5-webb.pdf

"in- och utfart till fastigheten" är även garage-in/utfart (det finns gott om sådana under flerbostadshus överallt i Sverige).

De flesta sätter upp märken även om det inte behövs enligt regler eftersom det finns idioter som annars inte begriper bättre.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om vi ska hålla oss till modern tid hade Norge förbud mot handhållen mobil långt före Sverige. Sverige har generellt tillåtit högre hastighet än Norge på likvärdiga vägar. I Norge respekterar ALLA högerregeln, i Sverige tror man ofta (då det ikke är huvudled) att kör man rakt fram så har man företräde.

Däremot är svenska bilister generellt mer hjälpsamma i trafiken , flätar bättre vid köbildning, håller långt till höger för att släppa förbi snabbare fordon etc.

Där gatuparkeringar tillåts är hastigheten ofta så låg att det inte behöver innebära ökad fara. Känner inte till nån allvarlig olycka i Oslo sista 30 åren ivartfall.
Fördelen är att du inte ska behöva köra runt mer än hela kvarteret för att komma från rätt håll. Minskad lokaltrafik alltså
Tänkte bara berätta att vid högerregel så gäller inte högerreglen om bilen från höger har stannat. Detta för att det ska bli mer flyt i trafiken, tror inte de flesta känner till detta dock vilket skapar missförstånd.
 
G Genoveva skrev:
Tycker det var ett bra exempel att just visa på att bara för att det inte är olagligt är det absolut inte okej - har inget med forumreglerna att göra utan principen.
Det hade varit ett bättre exempel om den aktuella vägen hade haft någon slags områdesbestämmelse som sade att man inte fick parkera på gatan - inte olagligt men mot reglerna.
 
Holypain Holypain skrev:
Tänkte bara berätta att vid högerregel så gäller inte högerreglen om bilen från höger har stannat. Detta för att det ska bli mer flyt i trafiken, tror inte de flesta känner till detta dock vilket skapar missförstånd.
Stämmer det verkligen? Om bilen från höger stannar för fotgängare har han avsagt sig sin företrädesrätt gentemot alla som kommer från vänster. ?

Har googlat i nån minut UTAN att hitta det undantaget. Kan du länka till nåt ställe detta beskrivs?
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Holypain Holypain skrev:
Tänkte bara berätta att vid högerregel så gäller inte högerreglen om bilen från höger har stannat. Detta för att det ska bli mer flyt i trafiken, tror inte de flesta känner till detta dock vilket skapar missförstånd.
Det är jag tveksam till.
Hänvisning?
 
Holypain Holypain skrev:
Tänkte bara berätta att vid högerregel så gäller inte högerregeln om bilen från höger har stannat
Toppen att du berättar det. Ännu bättre om du på något sätt styrker detta tämligen kontroversiella påstående som jag aldrig någonsin hört talas om tidigare och ärligt talat har extremt svårt att tro på!
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stämmer det verkligen? Om bilen från höger stannar för fotgängare har han avsagt sig sin företrädesrätt gentemot alla som kommer från vänster. ?

Har googlat i nån minut UTAN att hitta det undantaget. Kan du länka till nåt ställe detta beskrivs?
Nu har jag också lagt tid på att hitta något som
H Hajjen skrev:
Det hade varit ett bättre exempel om den aktuella vägen hade haft någon slags områdesbestämmelse som sade att man inte fick parkera på gatan - inte olagligt men mot reglerna.
Det var svårt att hitta bevis för detta påstående och jag får nog säga att jag är osäker. Vet att jag läst det på Vi Bilägare men har inte prenumeration längre. Det närmaste jag hittar är
https://korkortonline.se/forum/4073/

Dock om ni har Vi Bilägare för 2022 så finns det i något av desss nummer.
Blev för övrigt väldigt överraskad själv över detta påstående.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Toppen att du berättar det. Ännu bättre om du på något sätt styrker detta tämligen kontroversiella påstående som jag aldrig någonsin hört talas om tidigare och ärligt talat har extremt svårt att tro på!
Det var svårt att hitta bevis för detta påstående och jag får nog säga att jag är osäker. Vet att jag läst det på Vi Bilägare men har inte prenumeration längre. Det närmaste jag hittar är
https://korkortonline.se/forum/4073/

Dock om ni har Vi Bilägare för 2022 så finns det i något av desss nummer.
Blev för övrigt väldigt överraskad själv över detta påstående.
 
Om det stämmer skulle det ju inte vara svårt att hitta i trafikreglerna. Att det på många ställen fungerar så i praktiken betyder inte att det är enligt reglerna.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det stämmer skulle det ju inte vara svårt att hitta i trafikreglerna. Att det på många ställen fungerar så i praktiken betyder inte att det är enligt reglerna.
Ni har säkert rätt 👍
 
Holypain Holypain skrev:
Ni har säkert rätt 👍
Du kanske ska be om radering.
Nån i den stora tysta majoriteten av läsare kan JU få för sig att du HAR rätt…

Hur många gånger här på BH försvaras inte en stollig åsikt ned att ”jag har läst det nånstans”
Du tror du läst det i Vi bilägare. Killen som kör ut framför en bil från höger gör det för att Holypain skrev att det var tillåtet då bilen stannat för fotgängare…
 
  • Haha
Håkan V och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Men alla vet ju att den som kör fortast har förkörsrätt, och det trumfar både högerregeln och fotgängare vid övergångsställen.
Har man bråttom får man även parkera lite hur som helst, på trottoaren eller i fel riktning, bara man aktiverar varningsblinkersen.
Sunt förnuft 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Holypain Holypain skrev:
Dock om ni har Vi Bilägare för 2022 så finns det i något av desss nummer.
Du vet inte ungefär vilket? Jag har tidningen via Readly men orkar inte leta igenom kanske 20 nummer. Är lite nyfiken på hur det var formulerat.
 
R
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men alla vet ju att den som kör fortast har förkörsrätt, och det trumfar både högerregeln och fotgängare vid övergångsställen.
Har man bråttom får man även parkera lite hur som helst, på trottoaren eller i fel riktning, bara man aktiverar varningsblinkersen.
Sunt förnuft 🙄
Min pappa lärde mig när jag var liten att störst går först och det trumfar alla dina🤷😂
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.