D09
Man ska inte underskatta hur t ex diesel förorenar.

Har för mig att 1 droppe diesel förorenar ca 100 000 liter vatten. ( kan minnas fel, det var många år sen jag gick adr kursen )

Tror även att ett spill över 1-5 liter kan leda till åtalsanmälan om man inte informerar miljöförvaltningen.

Var med om ett tillfälle där kommunen blev inblandad. Men då rörde det sig om 3-400liter Hydralolja.

Hade jag ( eller kollegorna ) inte kontaktat miljöförvaltningen så har dom skyldighet att lämna en åtalsanmälan till åklagare
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
ovelau skrev:
Han verkar ha en egen firma iaf, men han är folkbokförd i en ort i Sthlms området likaså firman. Men han bor på heltid ute hos mig, men registrerat som fritidsboende.
Det där kan du anmäla till skattemyndigheten, man ska nämligen vara folkbokförd på den adress där man har sin huvudvistelse.

För ca 15 år sedan så studerade jag på annan ort i två terminer samtidigt som jag studerade så jobbade jag på min hemort fredagskvällarna. Det kommunala bostadsbolaget jag hyrde av på studieorten anmälde till skattemyndigheten att jag hyrde lägenhet av dom, jag fick papper från skattemyndigheten som jag skulle fylla i, på det papperet så kunde man under någon punkt fylla i en förklaring till varför man inte ansåg att man skulle vara folkbokförd på den nya adressen. Jag fyllde i att jag jobbade fredagskvällarna på min hemort och att planen var att flytta hem så fort termin två var klar, skattemyndigheten godtog min förklaring och jag blev fortsatt folkbokförd på min tidigare hemadress.
 
En droppe olja förstör 1m3 vatten. Fick tips av en bilskrotare att om det står en bil ex på parkering i några år och vill få bort den. Häll 1dl olja under den och ring kommunen så får man skrota den utan ägares medgivande. Nu kanske dem inte forslar bort hans maskiner på egen mark men de är säkert skyldiga att hälsa på allafall
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag sökte på orden "prata" och "samtal" i tråden men hittade dem inte, däremot ordet "anmäla". Så jag skulle rekommendera ett samtal med grannen, ett samtal inte krav och "annars så". Säg att du är genuint orolig för miljön, vilket det sannolikt finns risk för här. Går det inte att samtala med grannen så blir det en otrevlig situation då ni knappast kan ignorera varandra på varsin sida allmänningen... Om det är så att han i grund och själ är en sådan som är hotfull så är det ju en annan femma, men min erfarenhet är att detta beror mycket på hur man bemöter varandra.
 
  • Gilla
Ingper och 5 till
  • Laddar…
Att vara miljömedveten är bra - i alla fall i teorin. Men man får skilja på lokal och global miljö. Att ha en påkostad avloppsanläggning och inte spilla ut olja är bra för den lokala miljön, men spelar ingen roll globalt. Att köra en elbil påverkar egentligen inte så mycket den lokala miljön, men skulle teoretiskt kunna påverka den globala miljön om alla gjorde det - alla i världen alltså… Men vad vi kör för bilar här i Sverige, eller ens om vi inte kör alls, spelar ingen som helst roll för den globala miljön (I Kina ökar antalet bilar med ca en miljon – varje månad!!) Sorry, men mycket som vi gör är som du säger – en fis i rymden…

Maskiner i sig är inte synonymt med miljöförstöring. Jag tro, som andra redan skrivit, att det är vad du ser, hör och luktar som irriterar dig. Men om du ska anmäla din granne för ett miljöbrott så räcker det inte med det, eller att tro att maskinerna nog läcker, det måste finnas bevis för det. Vi har alla olika intressen och det måste man försöka ha respekt för. Åt båda håll naturligtvis. Men när dessa ska samsas på samma plats uppstår inte sällan konflikter.

Det framgår inte så här långt vem av er som var där först. Fanns din grannes prylar och verksamhet där när ni flyttade dit? I så fall borde du till viss del kanske ha räknat med hur det skulle komma att bli (allt kan förstås inte accepteras för det). Men om han har dragit dit allt detta när ni redan bodde där, då har full rätt att vara upprörd.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Så klart man ska lägga upp det lite fint å prata med varandra! Man kan ju börja med "för miljöns skull" så inte det blir en personlig sak. Sen är ju det man upplever som man stör sig på, det är ju inte olagligt att ha maskiner på sin tomt, tro mig jag har en "bonde" som granne boendes i villa.
Edit till er språkpoliser så lägger jag inte nån större vikt vid korrekt meningsuppbyggnad då ni inte kan stava i inläggen
 
Prata fint verkar ju inte ta skruv på den sortens karaktärer.
Nej, det krävs lite research. Har han en verksamhet? Vilken då? Var är verksamheten skriven? Finns plats för sådana verksamheter i delaljplanen? osv osv.
 
Vilken sorts karaktär menar du?

Kanske man skall börja med att ta reda på om det är detaljplanerat område.
 
hsd skrev:
Fy vad jag retar mig på gnäll över andras tomter
ännu värre är avundsjukan, bara för att jag krävdes på ordentligt avlopp så ska grannen minsann få bita i det sura äpplet
:mad:
Detta har inte med gnäll eller avundsjuka att göra. Klart får alla göra nästan vad dom vill å sin tomt men gränsar finns. Det är inte god ton att störa grannarna. Det finns ett slags uppförandekod som i alla andra sammanhang. Man kör inte sin 100 dB-trimmer när grannarna har kafferep. Man eldar inte sur ved när ens skorsten är låg och det fnns känsliga grannar i lä. Man buskör inte vattenskotern utanför bebyggelse.
Men vissa har inte lärt sig att ta hänsyn. För dom är det bara jag, jag, jag,jag som gäller.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Det är *tyvärr* inget brott att ha en skräpig tomt
Jo, det kan vara det enligt PBL.

"Tomten ska ordnas så att [...] betydande olägenheter för omgivningen eller trafiken inte uppkommer. [...] . risken för olycksfall begränsas."

Det kan kommunerna använda, även om du är anonym. Problemet är att de här ärendena hamnar långt ner på prioriteringen. Samt att handläggarna inte orkar ta konflikter med potentiella rättshaverister och obstinata människor.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det kan ju vara så att den som anmäler är en rabiat rättshaverist. Det vore inte första gången i så fall.
 
D09
-MH- skrev:
Det kan ju vara så att den som anmäler är en rabiat rättshaverist. Det vore inte första gången i så fall.
Eller konkurrerande bolag.

Det jag noterade när jag jobbade inom entreprenad att det var ofta detta som låg bakom anmälningar.


Gammal osämja mellan grannar/ ny osämja mellan grannar.

Konkurrerande bolag/
Konkurrerande bolag genom granne

Rabiat rättshaverist med egen agenda/ rättshaverist i lokal förening.

Och väldigt sällan..

Faktiskt anledning
 
hsd
Thomas_Blekinge skrev:
Detta har inte med gnäll eller avundsjuka att göra. Klart får alla göra nästan vad dom vill å sin tomt men gränsar finns. Det är inte god ton att störa grannarna. Det finns ett slags uppförandekod som i alla andra sammanhang. Man kör inte sin 100 dB-trimmer när grannarna har kafferep. Man eldar inte sur ved när ens skorsten är låg och det fnns känsliga grannar i lä. Man buskör inte vattenskotern utanför bebyggelse.
Men vissa har inte lärt sig att ta hänsyn. För dom är det bara jag, jag, jag,jag som gäller.
Det rör sig inte om vattenskoter, trimmer eller surved- detta rör sig om att klanka på grannen för att det ligger "skrot" i oordning samtidigt som TS blev tvingad till
Med andra ord är det område som kräver höga krav på avlopp, t ex när jag byggde mitt hus fick jag höga krav på utförande av avloppet från kommunen (blev pump, biobädd, tankar och massa fyllmassor).
 
Jag har raderat ett otrevligt inlägg. Får jag påminna om våra diskussionsregler (särskilt 4.2.2) att man ska diskutera sakligt och hjälpa till om man kan. Har man inget sakligt svar och inte vill hjälpa till är det bättre att vara tyst.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
ovelau skrev:
Jag är mest uppriktigt orolig för påverkan på miljön. Skulle de vara något läckage rinner det i praktiken ut direkt i vattensystemet. Vi har ju väldigt ojämnt flöde pga av Dalälven, vattenståndet kan variera inom 1.5 m. När det är som högst går grundvattnet bara centimeter under markytan. På vissa ställen blir det vattenpölar, grundvattnet exponeras direkt.
Enligt ett färskt fall från Miljööverdomstolen (M 2825-15) har närheten till grundvatten stor betydelse för vad som kan krävas av verksamhetsutövaren. I det aktuella fallet rörde det invallning av en dieselcistern där invallning under tak och kemikalieresistent underlag krävdes. Tanken var placerad på morän med hög genomsläpplighet. Fastigheten var belägen vid kanten av en grundvattenförekomst med stora vattenmängder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.