K
Om du nu ska öppna så kan du filma allt . Säg att du gör det för att ha bevis på grannen beteende
 
  • Gilla
Morrut
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Man är säkert trettiotvåa på bollen men här ett par omnämnanden om ens rättigheter.
Men lägg ner! Det handlar om att man måste ha förmågan att kommunicera med grannar oavsett hur jobbigt det än är. (gäller även "de kränktas" generationer)
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hur sjuk i huvudet är du då?
Jag har ju skrivit detta med en ironisk vinkel

O tänkte bara elda på den sjuka tråden lite...
Det borde en med normalt iq fatta
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
M mollson skrev:
Jag har ju skrivit detta med en ironisk vinkel

O tänkte bara elda på den sjuka tråden lite...
Det borde en med normalt iq fatta
Jäkligt lätt att veta om du är ironisk på ett skrivet forum där man inte ser ansiktsuttryck eller kroppsspråk.
Skriv vad du menar istället!!!!!
 
  • Gilla
  • Haha
perror och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa.. En jurist jag pratade lite allmänt med. Hävdar att hemfriden i ditt hem har du nödvärnsrätt för. Lika stark som nödvärnsrätten för att skydda dig själv. Så rent hypotetiskt (hävdade juristen) så har du rätt att skjuta ihjäl en inkräktare om det är enda sättet att få slut på intrånget. Men det är troligen rent hypotetiskt. Det måste alltså verkligen inte finnas något annat sätt att få ut inkräktaren.

Och de enda fall jag känner till där en inkräktare faktiskt blivit skjuten (och bara intrång, inget våld eller hot mot husägaren) så var det husägaren som åkte dit.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/PlQxR/69-aring-dodade-tva-broder--far-sankt-straff
 
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Davidbagare
RoTe RoTe skrev:
Rättigheter? Detta är Sverige och du är svensk, du har bara skyldigheter.
Hahaha Sånt jävla skämt alla ni som ”gillat” detta inlägg! Kan ni utveckla vad ni är missnöjda med när det kommer till era skyldigheter? Eller vilka rättigheter saknar ni? Ni har antagligen ingen aning om hur bra vi har det i Sverige. Upplys mig?
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hahaha Sånt jävla skämt alla ni som ”gillat” detta inlägg! Kan ni utveckla vad ni är missnöjda med när det kommer till era skyldigheter? Eller vilka rättigheter saknar ni? Ni har antagligen ingen aning om hur bra vi har det i Sverige. Upplys mig?
Jag ser det som ett skämt som får sin ursprung i att allt är lite överreglerad. Somriga får inte bygga på sin egen mark, andra får inte bruka det njutningmedlet de vill, osv, osv. Visst har vi det jättebra, men ibland känns det lite tungt att man får tycka vad man vill, bara man tycker rätt :p
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Av alla urballade trådar jag sett tror jag att det här är den värsta !
Den här?! Du har många spännande trådar kvar här att upptäcka. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
perror och 8 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag pratade med en Ordningsvakt i förra veckan som hävdade att man nu får utöva envarsgrip om någon inkräktar på ens hemfridzon. Antingen om man kommer att kunna få, eller om man får det nu, minns inte exakt.
ja det stämmer, hemfridsbrott finns fängelse med i straffskalan nu, så det går att envarsgripa grannen. Alternativt med våld bära ut grannen från tomten. Sen hur mycket våld som behövs kommer grannen avgöra.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
rotbackarn rotbackarn skrev:
Envarsgrip på en granne som du vill ska lämna måste vara bland det mest kontraproduktiva du kan göra.
Envarsgripet genomförs såhär:
1. Säg till grannen att denne är gripen för hemfridsbrott. Meddela att hen inte får lämna och du i så fall måste kvarhålla hen, med våld om så krävs (i enlighet med laga befogenhet, notera att detta är skilt från nödvärn) .
2. Ring polisen och meddela att du gripit grannen och att de måste komma och ta över gripet.
3. Stå och titta på grannen tills polisen kommer (såvida inte grannen försöker fly då). Räkna med någon som timmes väntan.
Du får inte ledsna och gå själv innan polisen kommer, då övergår detta till olaga frihetsberövande liksom att försöka binda eller låsa in den gripne.

Envarsgrip är en ganska jobbigt grej man gärna undviker...
nej det stämmer inte, finns inget som heter olaga frisläppande eller liknande. Utan tvärtom så är du skyldig att släppa vederbörande om polisen tar för lång tid på sig att komma.
Hela grejen med att släppa en envarsgripen är en seglivad myt.
Varför skulle du inte kunna binda grannen? Du använder tillräckligt tvångsmedel för att kvarhålla den gripne. Ser du ingen annan utväg än att binda grannen, för att kunna genomföra gripandet så går det utmärkt. Jag skulle iofs föreslå grövre stripes, mer effektivt
 
P
Rätten till nödvärn är ju väldigt beroende på vad som händer... det är stor skillnad på inne i ditt hus och att stå på din gräsmatta , i vad som anses vara lovligt som nödvärnsrätt..

i fallet där man står och tjafsar men inte är hotfull så är det stor risk att du åker dit för misshandel om du slänger ut personen på gatan med armarna på ryggen , det står liksom inte i relation till hotbilden..trots att personen ev kränker din hemfridszon

hemfridsbrott kan bara ske inom hemfridszon och där vet vi ju att det kan vara jäkligt luddigt vad som anses vara hemfridszon i verkligheten.. den grova förenklingen många gör att det är allt innanför mina tomtpinnar är helt fel och totalt baserad på fantasier.. Och beroende på vad som är orsaken till att nån befinner sig inom din hemfridszon har också stor betydelse.. nån som bara är där för att bråka eller nån som har ett legitimt ärende.. det vägs också in i om det kan vara aktuellt med hemfridsbrott..

Och skulle det visa sig att du envarsgripit en person på felaktiga grunder eller på fel sätt så vänder det hela och plötsligt är det du som åker dit på att du har frihetsberövat någon på helt felaktiga grunder och när allt ska stötas och blötas av advokater så visar det sig att det inte alls fanns grund för ett envargripande så kan det sluta med att grannen som tjafsade går fri men den som envarsgripit någon åker dit på mycket allvarligare åtalspunkter..

Att stänga dörren och ignorera grannen och polisanmäl om det upprepas är nog det betydligt mer säkra och smarta rådet
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Man kan för fan inte skapa en tråd och sedan inte förklara varför grannen tjafsar?

Det är kanske TS själv som är idioten i sammanhanget.......
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Man kan för fan inte skapa en tråd och sedan inte förklara varför grannen tjafsar?

Det är kanske TS själv som är idioten i sammanhanget.......
Tja, baserat på vad han har sagt i tidigare trådar, där grannen tjafsar om att han "trivseleldar" 2-3ggr/dag i sin nyinstallerade kamin och har fått en anmälan till miljökontoret mot sig ang det så kan man ju ana vad grannen tjafsar om.

Inte helt övertygad om att grannen är den stora boven i dramat.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Rätten till nödvärn är ju väldigt beroende på vad som händer... det är stor skillnad på inne i ditt hus och att stå på din gräsmatta , i vad som anses vara lovligt som nödvärnsrätt..

i fallet där man står och tjafsar men inte är hotfull så är det stor risk att du åker dit för misshandel om du slänger ut personen på gatan med armarna på ryggen , det står liksom inte i relation till hotbilden..trots att personen ev kränker din hemfridszon

hemfridsbrott kan bara ske inom hemfridszon och där vet vi ju att det kan vara jäkligt luddigt vad som anses vara hemfridszon i verkligheten.. den grova förenklingen många gör att det är allt innanför mina tomtpinnar är helt fel och totalt baserad på fantasier.. Och beroende på vad som är orsaken till att nån befinner sig inom din hemfridszon har också stor betydelse.. nån som bara är där för att bråka eller nån som har ett legitimt ärende.. det vägs också in i om det kan vara aktuellt med hemfridsbrott..

Och skulle det visa sig att du envarsgripit en person på felaktiga grunder eller på fel sätt så vänder det hela och plötsligt är det du som åker dit på att du har frihetsberövat någon på helt felaktiga grunder och när allt ska stötas och blötas av advokater så visar det sig att det inte alls fanns grund för ett envargripande så kan det sluta med att grannen som tjafsade går fri men den som envarsgripit någon åker dit på mycket allvarligare åtalspunkter..

Att stänga dörren och ignorera grannen och polisanmäl om det upprepas är nog det betydligt mer säkra och smarta rådet
Jag tror ju fortfarande att en fet jävla smäll funkar bäst om m as n sagt till fanskapet att gå därifrån
 
  • Haha
perror
  • Laddar…
E efred skrev:
Den har knappt börjat. Den innehåller ju allt en granntråd ska innehålla. Förutom en thuja-häck.
Jag skulle vilja boosta den med lite asbest också.
 
  • Gilla
efred
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.