Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Anmäl honom för skadegörelse man gör inte så.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Detta är inget problem, för ni kommer båda dö en vacker dag och då kommer detta ha fullkomligt noll betydelse.
Så om du blir sparkad på... knäskålarna så är det helt ok, för både du och den som sparkar kommer att dö?

En... intressant inställning.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Så om du blir sparkad på... knäskålarna så är det helt ok, för både du och den som sparkar kommer att dö?

En... intressant inställning.
Deal with it. Det har ju redan hänt och du kan inte göra det ogjort. Bara gå vidare.
Att söka hämnd har inget värde. Att på något sätt få personen att inte göra om det är rimligt, men det är sannolikt inte din uppgift, för endast staten har våldsmonopol och kan frihetsberöva folk.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Deal with it. Det har ju redan hänt och du kan inte göra det ogjort. Bara gå vidare.
TS frågar, hur går jag vidare?
Du svarar ”Deal with it, bara gå vidare”

Hur tycker du själv ditt svar harmoniserade med frågan…???
 
Z Zodde skrev:
TS frågar, hur går jag vidare?
Du svarar ”Deal with it, bara gå vidare”

Hur tycker du själv ditt svar harmoniserade med frågan…???
Jättebra.
Att inte göra något är också ett alternativ. Troligen det bästa, för det drar minst energi.
 
Z Zodde skrev:
Hade tuja eller nån annan växt/träd kunnat bli 5000m hade det nog funnits lagar som hade reglerat.
Nu finns ingen explicit höjd för tuja eller nån annan växt/träd och det är så det bör vara tycker jag.
Skulle du börja kapa vanliga träd för att de når 6m skulle de se väldigt konstiga ut. Eller ska vi ha en tabell där varje växt/träd har sin egen tillåtna höjd…??
Kanske, kanske inte.
Jag säger bara att jag förstår dem som inte vill ha en 6 meter hög mur längs med sin tomtgräns. I synnerhet om den muren står på södersidan.

Och som sagt, det är intressant att veta vad de som tycker detta är okej har för gräns på höjd? 10 meter? 20 meter?
Jag har själv sett Thujor i Europa som är 10-15 meter höga, så de kan bli ganska rejäla…
 
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Kanske, kanske inte.
Jag säger bara att jag förstår dem som inte vill ha en 6 meter hög mur längs med sin tomtgräns. I synnerhet om den muren står på södersidan.

Och som sagt, det är intressant att veta vad de som tycker detta är okej har för gräns på höjd? 10 meter? 20 meter?
Jag har själv sett Thujor i Europa som är 10-15 meter höga, så de kan bli ganska rejäla…
Vill du vara garanterad sol (eller havsutsikt + motsvarande) sp får du köpa tomten som eventuellt kan ta den ifrån dig.

Enda tillfället jag kan känna lite sympati är om du är där först. Granntomten är ursprungligen inte menad för bostadsbyggande men omregleras och du får det rakt i fejset.
I de allra flesta fall (som Ts) så är det nån nyinflyttad som inte gillar läget de ändå precis har köpt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cole123 Cole123 skrev:
Jättebra.
Att inte göra något är också ett alternativ. Troligen det bästa, för det drar minst energi.
Det drar nog en hel del energi att gå och reta sig på vad grannen gjort. Jag hör väl till de konflikträdda som kanske inte skulle gjort nåt, men retat mig på det resten av mitt liv. Ingen bra lösning.
 
  • Gilla
Orimligt ok
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så högt som du önskar.
Vissa kanske skulle bo på en öde ö?
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Kanske, kanske inte.
Jag säger bara att jag förstår dem som inte vill ha en 6 meter hög mur längs med sin tomtgräns. I synnerhet om den muren står på södersidan.

Och som sagt, det är intressant att veta vad de som tycker detta är okej har för gräns på höjd? 10 meter? 20 meter?
Jag har själv sett Thujor i Europa som är 10-15 meter höga, så de kan bli ganska rejäla…
Tur att de flesta visar hänsyn och inte har högre häckar än 3 m i tätbebyggt område men synd om de få stackare som drabbas.

Men ju fler som klagar och lyfter frågan till miljöförvaltningen angående olägenheten desto större chans att tolkningen av lagen kommer den drabbade till fördel.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Vissa kanske skulle bo på en öde ö?
Jag har tyvärr inte ekonomisk möjlighet till ett sådant boende med den standard jag önskar men visst vore det mysigt om det gick.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Unikt namn
Z Zodde skrev:
Hade tuja eller nån annan växt/träd kunnat bli 5000m hade det nog funnits lagar som hade reglerat.
Ett 5000meter högt träd skulle med Sequoians längd/diameter förhållande vara över 400meter bred vid roten.
Du ska ha en imponerande tomt för att få plats med en sådan häck.
 
veddige veddige skrev:
Anmäl honom för skadegörelse man gör inte så.
Skadegörelse kräver i princip uppsåt. Detta lutar mer åt egenmäktigt förfarande skulle jag tro. Grannen har ju inte haft för avsikt att förstöra någonting utan snarare att underhålla. Det skulle vara lite som om man anmälde en målare för skadegörelse för att ytan inte blev bra.
 
ElFredde ElFredde skrev:
Skadegörelse kräver i princip uppsåt. Detta lutar mer åt egenmäktigt förfarande skulle jag tro. Grannen har ju inte haft för avsikt att förstöra någonting utan snarare att underhålla. Det skulle vara lite som om man anmälde en målare för skadegörelse för att ytan inte blev bra.
Om målaren rollar fönstren med hammarlack istället för räcket..?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
ElFredde ElFredde skrev:
Jag tror nog att alla här håller med om att TS har rätt.

Om inte TS visar hur rishögen såg/ser ut så: NEJ!
 
  • Gilla
Orimligt ok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.