P
Skulle säga att det är mindre hänsynsfullt med 6 M hög tujahäck nära tomtgräns..

Det är å andra sidan inte så hänsynsfullt att såga ner det till hälften heller under tveksamma omständigheter men mest troligt är det svårt att få det till straffbart..
Mycket beroende på att skadeståndslagen bygger på att man måste visa på uppsåt.. Om grannen är smart nog att spela vidare på "missförstånd" att den skulle tas ner rejält o nån luddig påstådd överenskommelse ,där såklart dom 2 olika sidorna har helt olika uppfattning om vad man kom fram till.. då är chansen stor att det blir mycket svårt att vinna i att åtala grannen för skadegörelse och den vägen få nån ersättning..




Det spelar absolut noll roll i lagen vem som bott där längst och att häcken stod där när nån flytta in.. det är helt egna moraliska åsikter som helt kvittar i juridisk mening..

Man ska visa hänsyn mot sina grannar och man får inte heller ge sig på grannens häck men det lär bli en juridisk mardröm att fälla grannen för tilltaget..

Jag skulle säga att grannen nog gjort på det effektivaste sättet att få ner höjd på häcken och att slippa undan skadestånd ansvar ,enda misstaget var att inte göra det en tid man är säker på att hinna kapa ner hela sidan mot en innan ts kommer hem..

Andra tips är väl rejäl dränering ända till tomtgräns och en djup sådan för att hålla allt vatten borta från häcken och se till att ha det uppgrävt länge och hoppas att nästa storm vickar omkull häcken..
Man får dränera sin tomt ända till tomtgräns och man behöver inte ha grannens rötter på sin sida.. ge häckägarn chans att kapa alla rötter innan vecka xx sen kapar jag alla i tomtgräns så blir 6 M höga tujor snart liggandes på marken när alla rötter saknas på ena sidan..
Blir mycket svårt att få till skadegörelse och även om det ger följdskador stt häcken dör eller vickar omkull har man bara dränerat din blöta gräsmatta.... och orsaken att det var uppgrävt i flera månader för att torka ut marken och få bort stöd förklaras såklart med mycket annat och seg borttagning av alla rötter på fel sida tomtgräns...
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Det är ganska många här som jag verkligen inte skulle vilja ha som grannar...

Självklart är det så att grannen gjorde fel om det är så som du beskrev att han inte hade fått okej på att kapa vid 3 meter.

Men om det är så att thujorna exempelvis skymmer kvällssolen långt in på hans tomt så är det såklart rimligt att ha åsikter om det här. Att skymma kvällssolen eller begränsa utsikten mot något såpass mycket som en 6 meter hög häck kan göra är en ganska stor olägenhet för grannen. Det borde rimligen trumfa din önskan om insynskydd från andra våningen. Om man tycker det är så jobbigt med insyn så ska man nog inte bo i ett villaområde där man har relativt små tomter med tomtgränserna relativt nära huset. En häck på 3 eller max 3,5 meter är enligt mig en rimlig kompromiss. Om den står helt på din tomt så har man även ett ansvar för att den ser snygg ut från grannens håll. Det verkar ju inte vara fallet om det är så att han tycker att den är så ful.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
GlennB GlennB skrev:
Jag kanske stör mej på grannens bil varje gång jag ser den
Du kanske får ta fram vinkelkapen och halvera höjden på grannens suv så den blir mindre anskrämlig. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Troberg och 2 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN.
Var tolkas lagen? I rätten.

Därför, tillbaka till mitt första svar: Ta det till rätten. Det är enda sättet att veta (egentligen ska det dessutom upp till prejudicerande instans).
 
T twoody skrev:
Varför ska andra träd vara 6m eller högre?
Det blir mer virke på stora träd
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Varför tycker ni det är ok att någon annan gör en överträdelse? Sen skall man snyggt knyta näven i fickan för att behålla grannsämjan? TS har ju inte gjort något fel men skall ändå drabbas av att någon annan tar sig friheter.

Grannen har ju köpt huset med vetskapen om tujorna. Man kan liksom inte bara ta saken i egna händer bara för att man tycker något.

Det är för mycket känslobaserade diskussioner nuförtiden.

Han har ju dessutom visat god vilja att ändå
diskutera en ev höjd..
Håller helt med dig. Typiskt svenskt beteende man ska glömma och förlåta eller gå med knyten näve i byxfickan och hålla käften.
Ni som tycker detta är okej, hur skulle ni själva agera om ni fick en ny granne och denna skulle klippa ner er häck? Skulle ni bara svälja och säga att det är lugnt den växer snart upp igen? Allt för att behålla grannsämjan? Hör ni inte hur jävla sjukt det låter?
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
Självklart inte ok att ta ner någons häck eller träd men den som släpper upp en 6 m hög häck i tomtgränsen (om den skymmer) har visat att man inte bryr sig hänsyn mot sin granne så vad finns det att bevara? .
Inte mycket.
Enda lösningen är nog att lösa det i domstol.
 
S Suzuki2004 skrev:
Håller helt med dig. Typiskt svenskt beteende man ska glömma och förlåta eller gå med knyten näve i byxfickan och hålla käften.
Ni som tycker detta är okej, hur skulle ni själva agera om ni fick en ny granne och denna skulle klippa ner er häck? Skulle ni bara svälja och säga att det är lugnt den växer snart upp igen? Allt för att behålla grannsämjan? Hör ni inte hur jävla sjukt det låter?
Jag håller med er men undrar varför det har blivit som det är och att det är så många som inte står upp för sin sak längre.
Själv tror jag att det kan bero på vår länga tradition av att kollektivet ska gå i första hand och att man under flera decennier urholkat äganderättens värde.
Min egen ståndpunkt är att äganderätten i alla lägen ska stå högst.
Sedan kan man ge utomstående fördelar, lov att utnyttja, erbjuda allmänheten tillträde osv men det beslutar endast ägaren. ( observera att jag inte på något vis inskränka allemansrätten!)
Så varför väcker denna fråga så mycket ont blod hos så många !?
Troligtvis för att vi alla är olika, tänker olika , är olikt uppfostrade, har olika kultur och olika ingångsvärden.
Så vad är då rätt i denna soppa? Hur jag än vänder och vrider på tankarna så landar jag som flera av er andra i denna tråd att man får gå efter lagboken oavsett vad man tycker om dom..
Var eftergiven mot dom som försöker göra som dom vill eller stå upp för din sak, det avgör endast du själv.
/ Björkskär
 
  • Gilla
Orimligt ok
  • Laddar…
S Suzuki2004 skrev:
Håller helt med dig. Typiskt svenskt beteende man ska glömma och förlåta eller gå med knyten näve i byxfickan och hålla käften.
Ni som tycker detta är okej, hur skulle ni själva agera om ni fick en ny granne och denna skulle klippa ner er häck? Skulle ni bara svälja och säga att det är lugnt den växer snart upp igen? Allt för att behålla grannsämjan? Hör ni inte hur jävla sjukt det låter?
Det är väl inte en enda person som har sagt att det som grannen gjorde var okej? Självklart är det inte okej att klippa ned grannes häck utan tillåtelse.
Däremot så bör man kunna ta en vuxen dialog kring vad som har hänt och försöka lösa situationen så att båda parter blir nöjda. Om man inte kan komma överens så bör man försöka få till en rimlig kompromiss. Det är så man samexisterar med andra människor i ett grannskap eller i ett samhälle. Det är väl ändå ännu sjukare att bosätta sig i ett relativt tätbebyggt villaområde och sedan inte visa någon som helst hänsyn till sina grannar och skita totalt i dem och deras behov?

Nej, man ska inte bara svälja det och knyta näven i byxfickan, men ska prata om det som en vuxen människa. Är det så jäkla konstigt? Är det så svårt att prata om saker med sina grannar? Jag är helt övertygad om att man får ett betydligt bättre liv om man håller sig hyfsat väl med sina grannar och inte bara är ett svin som bara tänker på sig själv. Nästa gång är det ganska ombytta roller när det gäller något annat. Det är ju även ganska troligt att man stöter på varandra ibland och då är det ju betydligt trevligare med ett "hej" och ett leende än att man utbyter onda blickar och tänker på vilken idiot det är.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Eller så kanske hon vet att tråden har fått stor uppmärksamhet här och är rädd att grannarna fattar att det är hon

Ts är inne flera gånger om dagen och gillar vissa inlägg. Skrev tidigt oxå att det är ett troll eftersom ingen mer info givits eller bilder.
 
  • Gilla
Fru Uggla
  • Laddar…
P Pelmered skrev:
Det är väl inte en enda person som har sagt att det som grannen gjorde var okej? Självklart är det inte okej att klippa ned grannes häck utan tillåtelse.
Däremot så bör man kunna ta en vuxen dialog kring vad som har hänt och försöka lösa situationen så att båda parter blir nöjda. Om man inte kan komma överens så bör man försöka få till en rimlig kompromiss. Det är så man samexisterar med andra människor i ett grannskap eller i ett samhälle. Det är väl ändå ännu sjukare att bosätta sig i ett relativt tätbebyggt villaområde och sedan inte visa någon som helst hänsyn till sina grannar och skita totalt i dem och deras behov?

Nej, man ska inte bara svälja det och knyta näven i byxfickan, men ska prata om det som en vuxen människa. Är det så jäkla konstigt? Är det så svårt att prata om saker med sina grannar? Jag är helt övertygad om att man får ett betydligt bättre liv om man håller sig hyfsat väl med sina grannar och inte bara är ett svin som bara tänker på sig själv. Nästa gång är det ganska ombytta roller när det gäller något annat. Det är ju även ganska troligt att man stöter på varandra ibland och då är det ju betydligt trevligare med ett "hej" och ett leende än att man utbyter onda blickar och tänker på vilken idiot det är.
Svinet du beskriver är ju den som nyinflyttad med vetskap om tujorna kapar ner dem. Snacka om dålig stämning..
 
  • Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Ts är inne flera gånger om dagen och gillar vissa inlägg. Skrev tidigt oxå att det är ett troll eftersom ingen mer info givits eller bilder.
Vad ska du med bilder till? Bedöma hur snygg häcken är? Vad spelar det för roll?

Så får du dina bilder, vad blir nästa steg? Kraven på "bevis" (som om det skulle spela någon roll) kommer väl att gå till krav på personnummer på både den utsatta och den kriminella grannen som kapar utan tillstånd.

Det rör sig alltså om en nyinflyttad granne som, om den inte är helt blind, måste sett häcken innan köpet av fastigheten skedde. Där hade den blivande (nya) grannen haft en möjlighet att öppna en dialog med den befintliga grannen om vilka synpunkter den blivande ägaren har på en hög häck. Med möjlighet att då avstå köp om det var av avgörande betydelse att slippa häcken. Men inte då, den blivande grannen köper fastigheten ändå trots sitt häckhat och tänker säkert för sig själv att den häcken får jag väl ta och kapa själv om inte grannen vill ta ner den. För mina behov som nyinflyttad är ju självklart de som ska uppfyllas.

Tvi för sådana kräk! Idioten borde buras in istället. De i tråden som tycker att den nyinflyttade grannen gjort rätt är uppenbarligen av samma "kaliber" som kräket. Usch, säger jag bara.
 
  • Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Nu kanske jag provocerar ByggaHemma forumet som kör hemfriden enligt Bill of rights. Men efter att ha kämpat med svärföräldrar och egna föräldrar om träd och dess vara och icke vara så har i alla fall jag insett att bara för att man äger en bit mark så är inte det ett likhetstecken med att ha koll på läget. Långtifrån. För när man man bott rätillräcklickt länge på en plats blir man bekväm, lat och hemmablind deluxe. (Gäller inte alla men väldigt väldigt många).

Provocerande skrivet kanske? Men faktiskt är det oftast bäst att låta den yngre generationen få styra upp läget.

Jag är vis av egen erfarenhet med egna föräldrar som fick nya unga grannar. De ville såklart fixa och göra fint när de flyttade in. Farsan bråkade och ställde till med ett jävla liv. Till slut fick han en stroke (inte pga av grannbråket utan av ålder). Vi söner redde ut problemet och gav de nya grannarna carte blanche och nu ett par år senare är den angränsande delen av trädgården ett underverk jämfört med den gamla sunkiga häcken som den gamle surkarten till granne vägrade klippa.

Tack o lov för nya fräscha ögon. Och heders till din granne som verkar ha rejäla kulor som tog tag i saken innan du fick en stroke.
 
  • Gilla
Marmar77 och 1 till
  • Laddar…
G Greedy1978 skrev:
Nu kanske jag provocerar ByggaHemma forumet som kör hemfriden enligt Bill of rights. Men efter att ha kämpat med svärföräldrar och egna föräldrar om träd och dess vara och icke vara så har i alla fall jag insett att bara för att man äger en bit mark så är inte det ett likhetstecken med att ha koll på läget. Långtifrån. För när man man bott rätillräcklickt länge på en plats blir man bekväm, lat och hemmablind deluxe. (Gäller inte alla men väldigt väldigt många).

Provocerande skrivet kanske? Men faktiskt är det oftast bäst att låta den yngre generationen få styra upp läget.

Jag är vis av egen erfarenhet med egna föräldrar som fick nya unga grannar. De ville såklart fixa och göra fint när de flyttade in. Farsan bråkade och ställde till med ett jävla liv. Till slut fick han en stroke (inte pga av grannbråket utan av ålder). Vi söner redde ut problemet och gav de nya grannarna carte blanche och nu ett par år senare är den angränsande delen av trädgården ett underverk jämfört med den gamla sunkiga häcken som den gamle surkarten till granne vägrade klippa.

Tack o lov för nya fräscha ögon. Och heders till din granne som verkar ha rejäla kulor som tog tag i saken innan du fick en stroke.
Märkligt inlägg, du generaliserar från ditt enda fall som tydligen utföll till belåtenhet? "Låta den yngre generationen styra upp läget" ?. Jo du har rätt i att det är provocerande det du skriver, i sammanhanget av denna tråd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Som vanligt ballar det ur totalt i dessa trådar.
TS har inte varit aktiv här på en vecka, hon tröttnade väl. 374 Inlägg och 7 av TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.