F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Borde inte grannen vara orolig för att han råkat skada sin egen kabel eftersom den låg på samma ställe? Behöver ju inte märkas direkt om inte skruven gick rakt igenom...
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Egna kablar på egen fastighet finns normalt inte med när man använder kabelkollen.se
(Bara för att jag gick ditt och kollade och märkte att de heter https://www.ledningskollen.se/ )
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Utan att ha läst hela tråden skulle jag agerat så här efter att upptäckt grannens ovilja till att ta ansvar:
- Anmäl svarbygge till kommunen
- Anmäl skadegörelse på min egendom till polisen
- Anmäla skada på strömtillförsel till elbolaget

Efter detta skulle jag låta dessa 3 driva frågorna.

Hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om reglerna är applicerbara beror på om vedskjulet överhuvudtaget räknas som byggnad. Om det inte är ståhöjd i det så är det inte en byggnad.

Däremot får det inte byggas inne på din fastighet. Inte ens ett utskjutande tak.

Prio 1, som andra redan påtalat här, är att reda ut med exakthet var fastighetsgränsen är. Det har implikationer för ansvarsfrågan gällande kabeln i mitt tycke. Om grannen har bankat ner markspjut på din fastighet och skadat din kabel ser jag det som grannens ansvar att ordna. Utöver detta så bör ju vedskjulet flyttas. Att det är besvärligt är grannens problem.

Jag undrar också varför man alls besvärar sig med markspjut för ett vedskjul.
Håller med om allt ovanstående, förutom en liten men viktig detalj: Ståhöjd eller inte är inte gränsen för om det är en byggnad eller ej. Någon konkret gräns existerar inte, åtminstone inte som något så konkret som "ståhöjd". Den verkar dock ligga någonstans mellan 1,2 och 1,5 meter, beroende på vilken instans man frågar.

nino nino skrev:
Det väl en annan tråd med vedbod där någon klagat och den var inte bygglovsbefriad?
Minns inte exakt, tror TS ville få det till att det inte var en byggnad
Misstänker att det är min tråd du syftar på. Just nu väntar jag på en ny bedömning från kommunen efter att jag sänkt förrådet till 1,2 meter i invändig takhöjd. Det var någon månad drygt sedan de var där och mätte...

Jag skulle definitivt använt det faktum att vedförrådet är runt 2 meter högt och står i tomtgräns som någon form av påtryckning. Att det är en presenning dragen över har (enligt "mina" inspektörer) spelar ingen roll för huruvida det är en byggnad eller inte. I mitt fall var förrådet täckt av en presenning vid kommunens första besök och det hade ingen inverkan på den första bedömningen.
Funkar det inte som påtryckning hade jag anmält det som svartbygge utan att tveka. I bästa fall tar grannen sitt förnuft till fånga och hjälper dig lösa en ny dragning eller att laga den gamla kabeln, i värsta fall kommer grannen bli inblandad i en långdragen process om förrådet, vilket med lite tur kanske övertygar honom om att ta bort eller åtminstone förminska förrådet.

(Det kanske verkar konstigt att jag har TS:s grannes roll i mitt eget fall och ändå uppmanar TS att anmäla - blir ju som att uppmana att anmäla mig själv - men i mitt fall finns som så ofta annars en historia i bakgrunden. Är någon intresserad kan jag absolut förklara, men inte i den här tråden.)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Utan att ha läst hela tråden skulle jag agerat så här efter att upptäckt grannens ovilja till att ta ansvar:
- Anmäl svarbygge till kommunen
- Anmäl skadegörelse på min egendom till polisen
- Anmäla skada på strömtillförsel till elbolaget

Efter detta skulle jag låta dessa 3 driva frågorna.

Hoppas det löser sig.
Jo nu förstår jag inte varför man ska starta "krig" med grannen? Med stor sannolikhet så löser berörda försäkringsbolag det här inkl vem som felat. Mycket sannolikt så får grannen betala via sitt försäkringsbolag om ingen ledningsanvisning skett.
 
F FredSka skrev:
Precis så vi resonerar i nuläget också. Vill helst inte ha min kabel på deras tomt alls men eftersom försäkringen vill reparera så blir det ju på deras tomt.
Hur vet du att kabeln är på "grannens tomt"?
Hur noga är tomtgränsen utmärkt?
Var är tomtgränsen?
Kontrollera via lantmäteriet.
Det kan skilja upp till +-4.5 meter på stolpar.
Det kan vara så att gamla fastigheter inte är bestämda alls, då finns ingen gräns.
Har ni anmält byggnationen och på vems tomt står den?
Att bestämma tomtgräns kan kosta någon eller några 100 000 som ni får betala, belastar grannen eller får dela på.
Är det värt pengarna eller är det bättre att komma överens på alla nivåer?
Mitt råd är att kolla tomtgräns med lantmäteriet och om ni vinner köp en litt men starta inget ärende i läge 1.

Lycka till...
 
K Kriss Marc skrev:
Hur vet du att kabeln är på "grannens tomt"?
Hur noga är tomtgränsen utmärkt?
Var är tomtgränsen?
Kontrollera via lantmäteriet.
Det kan skilja upp till +-4.5 meter på stolpar.
Det kan vara så att gamla fastigheter inte är bestämda alls, då finns ingen gräns.
Har ni anmält byggnationen och på vems tomt står den?
Att bestämma tomtgräns kan kosta någon eller några 100 000 som ni får betala, belastar grannen eller får dela på.
Är det värt pengarna eller är det bättre att komma överens på alla nivåer?
Mitt råd är att kolla tomtgräns med lantmäteriet och om ni vinner köp en litt men starta inget ärende i läge 1.

Lycka till...
Jo men nu finns det en elementär skyldighet att anmäla en kabelanvisning om man gräver eller borrar.
 
P paralun skrev:
Jo men nu finns det en elementär skyldighet att anmäla en kabelanvisning om man gräver eller borrar.
Vad har det med mitt inlägg att göra?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag hade tagit merkostnaden att få försäkringsbolaget att skarva på och dra en ny kabel hela vägen, speciellt om han har tänkt att uppföra fler vedförråd. Vem vet om han skadar kabeln igen.
Jag tänker att lämnar du det orört så förhoppningsvis inom en inte alltför snar framtid så börjar hans el att krångla, kan ju ta ett tag innan en skada visar sig. Och gräver du upp så lär han komm och vilja kontrollera sin ledning så den inte är skadad med, jag skulle aldrig ge han det nöjet.
Utan ta kostnaden för att få en egen kabel mät sedan upp gränsen och minsta lilla som sticker in anmäl och kräv rättelse, sen hoppas på att hans kabel är skadad och att det helst inte ska visa sig förräns efter att han byggt klart alla sin vedförråd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E elmont skrev:
Till mätarskåp kommer även grävningen och rörläggningen från tomtgräns till den nya platsen för mätaren samt troligen en omdragning/skarvning av stigaren.
Japp, och det fixar nätbolaget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Japp, och det fixar nätbolaget.
Nätbolaget lär ju vilja ha betalt för nyanslutning enligt schablon.
 
Nätägaren brukar aldrig gräva innanför tomtgränsen utan dom brukar kräva ett rör i marken från tomtgräns till mätaren. Det röret får "kunden" gräva ner, ibland kan nätägaren hålla med röret.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu förstår jag inte varför man ska starta "krig" med grannen? Med stor sannolikhet så löser berörda försäkringsbolag det här inkl vem som felat. Mycket sannolikt så får grannen betala via sitt försäkringsbolag om ingen ledningsanvisning skett.
I mitt perspektiv startar jag inget krig då jag bara använder mig av de samhällsfunktioner som finns just för grannar eller andra som bryter mot regler och förordningar till kostnad på andra. Det framgår tydligt att TS försökt ha dialog men inte fått gehör samt att orsakande till skadan inte vill ta något ansvar för sina aktioner.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nätägaren brukar aldrig gräva innanför tomtgränsen utan dom brukar kräva ett rör i marken från tomtgräns till mätaren.
Undantag finns. För sisådär tio-femton år sedan ville Eon på eget initiativ byta vår luftledningsmatning mot nergrävd kabel. Kanske runt 40 meter mellan stolpe och husvägg.

De ordnade allt, grävning, nytt fasadmätarskåp, jordkabel från stolpe till skåpet och kabel i huset från skåp till den tidigare mätarplatsen. Jag betalade ingenting för detta. Dessutom var de väldigt bra att ha att göra med och arbetet utfördes precis som överenskommet! Ibland funkar det! 👍
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja visst händer det ibland att på nätägarens initiativ får både mätarskåp och kabel förlagd. Men det är ju inte det "normala" och ingen ska tro att det är nått man kan kräva.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.