P paralun skrev:
Det vet vi egentligen inget om (har exakt en sådan här lösning i våran sommarstuga med gemensamt mätarskåp på vår tomt och en elservis till grannen). Oavsett vad så ska en skadehandläggare troligen ganska snabbt kunna reda ut det här.
Vad är det vi inte vet någonting om?

Angående det inom parentesen; så du menar att nätägaren äger kabeln efter elmätaren hos er?
Hur långt in på er fastighet står mätarskåpet?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det beror helt på vad det är man bygger
Ett vedskjul måste väl anses vara en byggnad och i så fall gäller 4,5 meter. Jag föreslår att byggnaden anmäls till kommunen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det vi inte vet någonting om?

Angående det inom parentesen; så du menar att nätägaren äger kabeln efter elmätaren hos er?
Hur långt in på er fastighet står mätarskåpet?
Elstolpen och mätarskåpet står ganska precis på tomtgräns, grannens elservis någon meter in på tomten.
Lösningen för sommarstugeområdet ordnades utan "långbänk" runt 1980 och ett flertal stugor delar då mätarskåp.

Sen i TS fall så reder med all sannolikhet skadehandläggaren snabbt ut det här och en skadehandläggare behöver ju inte ringa en kundtjänst utan har direktkommunikation med en elnätsägare för fakta.

Jag kan spekulera i att TS granne har en sämre sits om man slår ned jordankare utan kabelanvisning.
 
Redigerat:
Har inte läst alla inlägg, så detta kanske redan nämnts.
Min lösning hade varit att kontakta nätbolaget.
Rent teknisk så är lösningen som ni har inte önskvärd ur någon aspekt alls, det blir som att ni har ett IKN-nät från mätarskåpet till ert hus.
När jag jobbade på lokalnät så strävade vi efter att bygga bort dessa lösningar, i samförstånd med kunden.
Kunden sätter upp ett fasadmätarskåp, och vi som nätbolag bygger om servisen in till huset, bäst för alla i längden.
Eftersom din granne av någon anledning är vrång, så kommer han kanske inte vara intresserad av detta, men som nätbolag sä försökte vi att bygga bort så många som möjligt av dessa tekniskt och juridiskt dåliga lösningar.
Nackdelen då?
Ja, det blir en kostnad för dig som kund att sätta upp ett fasadmätarskåp, men där hade vi avtal med lokala elfirmor, så det fanns en väldigt rimlig prisbild i det som kunden kunde nyttja.
Min uppfattning är att man som husägare lägger otroligt stora pengar på andra saker, så det här var ingen stor sak rent ekonomiskt, i princip bara "felräkningspengar", och för den lilla kostnaden slipper du alla dessa bekymmer för all framtid, och din serviskabel kommer in i ledningskollen, och blir nätbolagets ansvar.
Men det sista här är bara mina personliga åsikter, så den får du ta för vad den är, däremot skulle jag kontakta nätbolaget för att stämma av en eventuell lösning.
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
T torkelb skrev:
Ett vedskjul måste väl anses vara en byggnad och i så fall gäller 4,5 meter. Jag föreslår att byggnaden anmäls till kommunen.
Så som jag tyder bilden som TS har laggt upp (inlägg 62) så har ved"skjulet" inga väggar eller tak, det är mer som en ställning som det sedan dras en presenning över.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har inte läst alla inlägg, så detta kanske redan nämnts.
Min lösning hade varit att kontakta nätbolaget.
Rent teknisk så är lösningen som ni har inte önskvärd ur någon aspekt alls, det blir som att ni har ett IKN-nät från mätarskåpet till ert hus.
När jag jobbade på lokalnät så strävade vi efter att bygga bort dessa lösningar, i samförstånd med kunden.
Kunden sätter upp ett fasadmätarskåp, och vi som nätbolag bygger om servisen in till huset, bäst för alla i längden.
Eftersom din granne av någon anledning är vrång, så kommer han kanske inte vara intresserad av detta, men som nätbolag sä försökte vi att bygga bort så många som möjligt av dessa tekniskt och juridiskt dåliga lösningar.
Nackdelen då?
Ja, det blir en kostnad för dig som kund att sätta upp ett fasadmätarskåp, men där hade vi avtal med lokala elfirmor, så det fanns en väldigt rimlig prisbild i det som kunden kunde nyttja.
Min uppfattning är att man som husägare lägger otroligt stora pengar på andra saker, så det här var ingen stor sak rent ekonomiskt, i princip bara "felräkningspengar", och för den lilla kostnaden slipper du alla dessa bekymmer för all framtid, och din serviskabel kommer in i ledningskollen, och blir nätbolagets ansvar.
Men det sista här är bara mina personliga åsikter, så den får du ta för vad den är, däremot skulle jag kontakta nätbolaget för att stämma av en eventuell lösning.
Jo men det är enklare att en skadehandläggare reder ut fakta.

Sen är det här ett stugområde och det gick fort förr i tiden, gick igenom en massa papper som min far efterlämnade och det vara "snabba ryck". Sen uppstod en komplikation förra året då man skulle gräva ner en fiber och man upptäckte mycket ofullständiga ledningsservitut samt att de flesta elserviser är odokumenterade.

Men oavsett hur det är så ska man ju ta ut en kabelansvisning om man slår ner jordspett. "Det bara är så"....
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jag kan spekulera i att TS granne har en sämre sits om man slår ned jordspett utan kabelanvisning.
Grannen har kanske begärt kabelanvisning och fått ut kartor som visar att det inte inte finns några kablar i området där markspjuten har satts ner.

Edit:
Det kan vara så att grannen har begärt ut kabelanvisning för flera/många år sedan och sparat papperen, å "vet" att det inte går någon kabel just där.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Grannen har kanske begärt kabelanvisning och fått ut kartor som visar att det inte inte finns några kablar i området där markspjuten har satts ner.
Jo och det är grundläggande fakta som en skadehandläggare då förmodligen snabbt får fram via att kolla med sin kontakt hos elnätägaren.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Har inte läst alla inlägg, så detta kanske redan nämnts.
Min lösning hade varit att kontakta nätbolaget.
Rent teknisk så är lösningen som ni har inte önskvärd ur någon aspekt alls, det blir som att ni har ett IKN-nät från mätarskåpet till ert hus.
När jag jobbade på lokalnät så strävade vi efter att bygga bort dessa lösningar, i samförstånd med kunden.
Kunden sätter upp ett fasadmätarskåp, och vi som nätbolag bygger om servisen in till huset, bäst för alla i längden.
Eftersom din granne av någon anledning är vrång, så kommer han kanske inte vara intresserad av detta, men som nätbolag sä försökte vi att bygga bort så många som möjligt av dessa tekniskt och juridiskt dåliga lösningar.
Nackdelen då?
Ja, det blir en kostnad för dig som kund att sätta upp ett fasadmätarskåp, men där hade vi avtal med lokala elfirmor, så det fanns en väldigt rimlig prisbild i det som kunden kunde nyttja.
Min uppfattning är att man som husägare lägger otroligt stora pengar på andra saker, så det här var ingen stor sak rent ekonomiskt, i princip bara "felräkningspengar", och för den lilla kostnaden slipper du alla dessa bekymmer för all framtid, och din serviskabel kommer in i ledningskollen, och blir nätbolagets ansvar.
Men det sista här är bara mina personliga åsikter, så den får du ta för vad den är, däremot skulle jag kontakta nätbolaget för att stämma av en eventuell lösning.
Till mätarskåp kommer även grävningen och rörläggningen från tomtgräns till den nya platsen för mätaren samt troligen en omdragning/skarvning av stigaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Du vill endast laga skadad kabel, inte byta ut den. Om det är en plastkabel och inte alltför gammal finns det ingen anledning för dig att byta ut den till stor kostnad. Be din elektriker göra den bedömningen genom att besiktiga kabelns båda ändar. Säg åt grannen att undanröja hinder så att kabeln kan skarvas.
Och gör han inte det så borde inte vara omöjligt att gräva fram kabeln där den går in under skjulet resp. där den går ut. Antar att jordankarna är placerade under yttervägg. Det finns som någon nämnt bra kabelsökare för att finna kabelns placering.
Om du nu får fram felstället och ser det jordankare som skadat kabeln så blir det väldigt uppenbart även för inblandade försäkringsbolag.
Att skarva in en bit kabel borde gå när den väl är framgrävd.
Om han då väljer att bekosta ny kabel istf att ta bort jordankare som har orsakat skadan är det hans sak.
 
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Grävfram fram kabel på var sida om vedskjulet gräv sedan utanför vedskjulet er sida och skarva båda ändarna
 
nino nino skrev:
Men om man ska bygga/gräva osv så ska man väl begära kabel markering?

Det är väl elnätsägarens ansvar att ordna med servitut när dom gräver ner kabel till en fastighet det ligger väl inte på husägaren?

Jag kan tycka att det borde vara grannens försäkring som ska gå in? Eller att nätägaren bekostar om dom lagt kabeln utan servitut eller för grundt

Men det är ju ofta saker inte är som man (jag) tycker dom ska vara 🙂
Precis! För många år sedan råkade vi gräva av en telefonledning. På den tiden hade vi inte en aning om att man bör kolla var ledningar ligger innan man börjar gräva. Lagningen fick vi betala. Skulle aldrig gräva igen utan att få kablar utmärkta. Det var en "olycka" men klart man brukar vara ersättningsskyldig även för "olyckor". Om jag råkar öppna bildörren i grannbilen på en parkering så är jag ersättningsskyldig. Skulle då möjligen vara annorlunda om du inte har servitut? Fråga en jurist om du vill ha ett korrekt svar.
 
F FredSka skrev:
Tack för svar, det låter ändå rimligt.
Ska höra med lantmäteriet angående servitut.
Har han juridiskt rätt eller menar du att vi kan vara juridiskt otrevliga och mena att det är olovligt byggt? 🤔
Om du går in på "Min fastighet" på Lantmäteriets hemsida så bör det stå där om ett servitut existerar. Själva dokumentet finns nog bara på papper och kan ta några månader att beställa fram.
 
F FredSka skrev:
• Granne väljer att bygga vedskjul precis intill tomtgräns utan att fråga oss om lov och träffar vår elledning med jordankare.
• Vi delar mätarskåp som dessutom står i linje med våra tomtgränser. Tydligen så går våra elledningar på deras tomt längs tomtgräns innan de svänger av mot husen.
•Vår försäkring sa att det är grannen som ska anmäla skadan till sin försäkring eftersom dom har åsamkat skadan. Deras försäkring sa att det är vi som ska anmäla skadan eftersom att det är vår egendom.
•Det slutar i att vi fick starta ett försäkringsärende iallafall och nu får stå i att ringa runt till alla entreprenörer och dessutom kommer få stå för åldersavdrags kostnader då kabeln är så pass gammal.
•Grannen vill inte ta på sig ansvaret och går ej att diskutera med. Han kunde tänka sig att dela på självrisken…
•Försäkringen vill reparera skadan och står för reparationskostnaderna men grannen vill inte ta ner sitt fina vedskjul som de spenderat en massa pengar på.
•Vi anser ju att gräva ny kabel vore bäst och hållbarast. Men det kommer att bli dyrt även om försäkringen kommer stå för vad reparationskostnaderna hade blivit.

•Just nu har vi temporär el från kabel som ligger på mark och är kopplat till mätarskåpet.

Vad har vi för rättigheter i det här?
Jag tycker att det är märkligt att vi ska stå för alla kostnader det här kan medföra beroende på ålder på kabel.
Dessutom att det är grannen som åsamkat skadan genom att olovligt bygga vid tomtgräns.
Det här har tagit sådan kraft och energi från oss med hundra samtal till alla möjliga människor och företag.
Så hur kan vi gå vidare? Vad hade ni gjort?
Tacksam för alla tips och funderingar 🙏
Får de ens bygga där? Ska väl vara minst 4 meter till tomtgränsen?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Beroende på avståndet ifrån skadan till mätarskåpet och så vidare, så kanske en lösning är att byta kabeln ifrån mätarskåpet hela vägen in till dom tomt och skarva på befintlig kabel där. Och då lägga den så den inte korsar gränsen in till grannens tomt. Dels slipper man skarva kabeln en extra gång, man slipper dessutom servitut med grannen och så vidare.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.