Claes Sörmland
S skaraborgsfakir skrev:
Vad jag undrar nu lite grann: har lagstiftaren i den här delen även tänkt sig att fastighetsägare i ett område som ursprungligen planerades som en enda stor sluttning tänkt sig att tomtägare senare kommer att skapa stora plana ytor på sina egna tomter med åtföljande kraftiga slänter eller L-stöd/murar ? Och jag har sett exempel på byggprojekt där L-stöden efter 20 år har vikit sig (sprucket i knäet.)
Det är upp till kommunen att reglera i detaljplanen. Det går för kommunen att ange exakta markhöjder och sen är tomtägarna låsta till dessa. Anges inga höjder så prövar kommunen tomtens utformning marklov for marklov. Även L-stöd är murar så de kräver bygglov, även där prövar alltså kommunen lämpligheten i varje åtgärd.
 
S skaraborgsfakir skrev:
Vad jag undrar nu lite grann: har lagstiftaren i den här delen även tänkt sig att fastighetsägare i ett område som ursprungligen planerades som en enda stor sluttning tänkt sig att tomtägare senare kommer att skapa stora plana ytor på sina egna tomter med åtföljande kraftiga slänter eller L-stöd/murar ? Och jag har sett exempel på byggprojekt där L-stöden efter 20 år har vikit sig (sprucket i knäet.)
Det är väl inget problem att terassera upp ett helt bostadsområde så länge det görs ansvarsfullt? En ordentligt byggd kallmur håller i flera hundra år. Och att sätta nya L-stöd är inte så mycket mer jobb än en dränering.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.