mikethebik mikethebik skrev:
Men det är ju precis det som håller på att ske i fler och fler svenska städer och samhällen verkar det som, tragiskt nog.

Den här tråden med alla juridiska spetsfundigheter och funderingar visar ju enbart på att ju mer ett samhälle förlitar sig och styrs av just dessa juridiska spetsfundigheter, desto mer dras det ner till förfall när det sunda förnuftet ersätts av juridiken.

Trist och tragiskt och det blir väl inte bättre tyvärrr...
Någon har sagt att demokrati är ett dåligt styrelseskick, men andra är sämre. Samma för ett rättssamhälle. ”Sunt förnuft” är något ganska relativt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Finns säkert områden där du har specialkompetens. Comment there, read/listen elsewhere and this will work out just fine.
Som jag sa, kommer att följa dina råd när det gäller forum. Eftersom vi har samma ambition att forumet ska vara fokuserat och ha bra kvalité har jag också ett förslag till dig och andra som kommenterar inläggen: Fokusera på sakinnehållet i inlägget och klargör tydligt varför du anser att det är fel eller olämpligt, inte att du tycker det.
Att bemöta inläggen med invektiv och kommentarer som skrivklåda och killgissningar m.m. tillför inget i sak, men riskerar att skapa en pseudodiskussion i forumet (som här). Och du lika väl som jag kan bidra till att undvika det genom att (som det ofta kommenteras) man har en saklig och trevlig ton.
Ha det bra!
 
P
mikethebik mikethebik skrev:
Men det är ju precis det som håller på att ske i fler och fler svenska städer och samhällen verkar det som, tragiskt nog.

Den här tråden med alla juridiska spetsfundigheter och funderingar visar ju enbart på att ju mer ett samhälle förlitar sig och styrs av just dessa juridiska spetsfundigheter, desto mer dras det ner till förfall när det sunda förnuftet ersätts av juridiken.

Trist och tragiskt och det blir väl inte bättre tyvärrr...
"Sunt förnuft" kan inte ersätta juridik, så det är bra att vi har lagar. "Sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt" hävdade en tänkare en gång i tiden. Det ligger mycket i det. Den enes sunda förnuft är den andres galenskap.

För att det inte ska bli kaos behöver vi gemensamma regler, dvs lagar. Samhället får stadga av lagar. Det förfaller utan lagar.
 
  • Gilla
Foxpaint och 3 till
  • Laddar…
Som vanligt håller jag inte med dig.
Lagar är ett nödvändigt ont. Det fungerar utan dessa i samhällen upp till ca 500personer. Över det behövs det formella regler. Under det går det ändå.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Sunt förnuft" kan inte ersätta juridik, så det är bra att vi har lagar. "Sunt förnuft är varken sunt eller förnuftigt" hävdade en tänkare en gång i tiden. Det ligger mycket i det. Den enes sunda förnuft är den andres galenskap.

För att det inte ska bli kaos behöver vi gemensamma regler, dvs lagar. Samhället får stadga av lagar. Det förfaller utan lagar.
...och även om man inte köper det resonemanget så går det inte att förneka att lagar är praktiska ibland, tex när man vill klämma åt en jobbig granne som snor ens tomtyta, och vill ha hela statens tyngd på sin sida.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Försöker hänga med i diskussionen men tycker det är svårt...

Hur kan man på allvar hävda att man har äganderätt över byggnationer man gjort på annans tomt?

Det man kan erbjuda är möjligen att låta den som gjort detta misstag att flytta bort prylarna, skulle säga att detta är ett ganska storsint erbjudande.

Givetvis med ett angivet tidsspann, är det inte gjort inom definierad rimlig tid så får den som olovligen byggt grejerna på annans egendom finna sig i att prylarna demonteras och förpassas till "byggarens" egendom.

Så enkelt är det i min värld.
Nej, så ser nu inte lagen ut. Om någon placerar ett bilvrak på din mark för att bli av med eländet har du en mycket lång och krånglig period framför dig. Du får absolut inte transportera bilen till skroten eller flytta den överhuvudtaget. Du måste begära handräckning av kronofogden. Och det kan bli väldigt tidsödande då kronofogden kanske inte kan identifiera ägaren. Denne måste delges ett beslut att flytta bil bilen. Det finns gott om exempel på stackars hederliga människor som har bilvrak på sin mark år ut och år in utan ha rätt att avlägsna skräpet. Våra lagar är totalt obegripliga i det avseendet. Byråkrati vinner över sunt förnuft.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är rätt begripligt. Du får inte ge dig på andras egendom. Jag skulle dock flyttat på det och räknat med att jag inte blir bestraffad för brottet.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Som vanligt håller jag inte med dig.
Lagar är ett nödvändigt ont. Det fungerar utan dessa i samhällen upp till ca 500personer. Över det behövs det formella regler. Under det går det ändå.
Vad är det du inte håller med om?
 
D Daniel 109 skrev:
Nu finns det säkerligen de som är bättrepå juridik än mig. Men i mina öron låter det som att den juristen var ute och cyklade. Det är inte hemfridsbrott att inte ta bort saker.
Jo det är det Att lagra saker i andras hem som inte är önskade där är inte lagligt och jag får inte kasta dom så enda sättet att bli av med dom är kronofogden
 
Kan ingen hänvisa till den lag som gör det brottsligt att lämna kvar saker hos sitt ex när man separerar?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Jo det är det Att lagra saker i andras hem som inte är önskade där är inte lagligt och jag får inte kasta dom så enda sättet att bli av med dom är kronofogden
Oavsett om det är lagligt eller inte så är det definitivt inte hemfridsbrott.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Jo det är det Att lagra saker i andras hem som inte är önskade där är inte lagligt och jag får inte kasta dom så enda sättet att bli av med dom är kronofogden
Kasta får du inte göra men du kan ”hjälpa” ägaren att flytta sakerna, förslagsvis till den adress han bor på.
 
K Kullatorp skrev:
Att lagra saker i andras hem som inte är önskade där är inte lagligt
Och vilket brott anser du då att man begår? Hemfridsbrott är det då definitivt inte då inget inträngande eller kvarstannande förekommer.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och vilket brott anser du då att man begår? Hemfridsbrott är det då definitivt inte då inget inträngande eller kvarstannande förekommer.
Oaktsam förvaring kanske? Om det inte gäller några olagliga giftormar eller utrotningshotade smuggelugglor kan TS vara lugn.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oaktsam förvaring kanske? Om det inte gäller några olagliga giftormar eller utrotningshotade smuggelugglor kan TS vara lugn.
Föreslår att ni läser bifogad länk, i princip samma situation. https://lawline.se/answers/far-vi-slanga-fore-detta-inneboendes-saker
Jag fick på fingrarna tidigare i tråden då jag skrev att det kunde vara ett brott, så jag nöjer mig med att citera Lawline och påpeka att även de säger att det kan utgöra ett brott, inte att det säkert gör det. Intressantare för TS om han skull råka läsa det här är att enligt citatet säger Jordabalken att om någon lämnar något på annans tomt tillfaller det ägaren 6 månader efter att han bett den andre att flytta det. Är det tillämpligt i TS fall kan han efter 6 månader hämta minigrävaren som det talats om i tråden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.