Polos skrev:
Ja men det har inget med bygglovet att göra.
Är det godkänt då är det godkänt.
Sen får man se vad som händer med huset du kan ju inte stoppa massa byggen för att du tror en massa.
I det här fallet är det ju rätt uppenbart att ägaren inte tänker bo där ensam utan tänker driva verksamhet. Då borde det vara ärligare av kommunen att förklara detta för honom nu tycker jag nog än att han får böter eller nåt efter fullbordat faktum.
 
Hullefar skrev:
I det här fallet är det ju rätt uppenbart att ägaren inte tänker bo där ensam utan tänker driva verksamhet. Då borde det vara ärligare av kommunen att förklara detta för honom nu tycker jag nog än att han får böter eller nåt efter fullbordat faktum.
Du kan fortfarande inte stoppa massa bygglov för att du tror.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Polos skrev:
Ja men det har inget med bygglovet att göra.
Är det godkänt då är det godkänt.
Fast bygglovsansökan prövas mot just detaljplanen. Om detaljplanen säger 1-2-familjshus är det minst sagt överraskande att byggnadsnämnden godkänt ett hus med 14 ytterdörrar.
 
Det knepiga är: Var går gränsen för hur många altandörrar man får ha?
 
Min f.d svärfar har just sålt en tomt där det ska byggas tre mindre hus med totalt 12 mindre lägenheter. Vad som diskuteras nu är kommunens krav på p-platser, och där ligger det och mal.
I fallet i Huddinge är detta med p-platser också en sak som bör vägas in, förutom det uppenbara att det helt klart är en hotellrörelse som håller på att träda fram. De som tycker att "varför får man inte bygga som man vill?", skulle ni ha lika avslappnad attityd ifall det var ert grannhus? Nej, knappast, så skärp er.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
K
Byggherren kanske har startat en BRF?
Finns ju fall där man bygger ett 1-familjshus. Efter slutbesked gör man om det till 2-familjshus och slår upp 2 Attefallare och vips så har man mer än 3 bostäder och kan då starta en BRF. Allt enligt Attefallsreglerna.
Nu låter det ju det specifika fallet mer som typ motell, men ska bli intressat vad HD säger om de tar upp det.
 
G
Jag ser det som att husägaren sätter sig själv i knipa om han har i avsikt att hyra ut om det uppenbarligen fått bygglov för 1-2 familsbostadshus. Verkligheten blir ju svårt att dölja, grannarna lär ju tipsa direkt både skatteverket och fastighetsnämnden när inflyttning/hotellverksamhet sker. Går väl inte att ha uthyrningsverksamhet i den omfattningen svart?? Då står han där med ett hus som antagligen blir svårsålt, om han inte hittar en familj med 10 tonårsbarn :)
Troligen har fasighetsägaren bra kontakter med fastighetsnämnden, men kanske inte med skatteverket?!
 
Enligt den länkade artikeln så har byggherren förut hyrt ut rum till 17 personer i en annan fastighet. Dessa vräktes sedan. Så frågan är hur "dum" domstolen måste vara. HD är ju vana vid att vara "riktig" domstol på ett annat sätt än mark och miljödomstolen, så vi får se.

Men är det någon som hittat en länk till tidigare dom? Jag hittar ingen efter en del googlande. Vore intressant att se hur man motiverat tidigare avslag på överklagandet.
 
Kanske dax med en riktig dom att luta sig mot för kommunerna. Tråkigt när det är så många saker som är oklara i vår bygg och planlag, inte bara i detta fall...
 
Ganska klart att det är ett planerat HVB hem som byggherren skall tjäna pengar på. Alla verkar gå som katten kring het gröt i denna artikel.
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Hullefar skrev:
Det är väl lite frågan. Planlösningen är uppenbarligen OK. Men när huset väl är klart får det inte brukas som hotell/flerfamiljshus, utan detaljplanen tillåter endast användning som 1-2 familjshus.
Problemet (om det nu är ett problem?) är väl förmodligen att det inte finns definierat i detaljplanen vad som anses vara en familj, hur är en familj sammansatt i dessa tider med mina,dina och våra barn, hen, hbqt och andra familjesammansättning , kollektiv mm och hur stor är en familj- finns det ett definierat maxantal?, är det en familj bara om man har blodsband eller räcker det med att man är "bekanta" ?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Enligt den länkade artikeln så har byggherren förut hyrt ut rum till 17 personer i en annan fastighet. Dessa vräktes sedan. Så frågan är hur "dum" domstolen måste vara. HD är ju vana vid att vara "riktig" domstol på ett annat sätt än mark och miljödomstolen, så vi får se.

Men är det någon som hittat en länk till tidigare dom? Jag hittar ingen efter en del googlande. Vore intressant att se hur man motiverat tidigare avslag på överklagandet.
Domstolen går efter lagen så då är det lagen det är fel på.
 
Robert63 skrev:
Min f.d svärfar har just sålt en tomt där det ska byggas tre mindre hus med totalt 12 mindre lägenheter. Vad som diskuteras nu är kommunens krav på p-platser, och där ligger det och mal.
I fallet i Huddinge är detta med p-platser också en sak som bör vägas in, förutom det uppenbara att det helt klart är en hotellrörelse som håller på att träda fram. De som tycker att "varför får man inte bygga som man vill?", skulle ni ha lika avslappnad attityd ifall det var ert grannhus? Nej, knappast, så skärp er.
Så om man uppfyller alla krav på en bygglovsansökan ska man inte få bygga det då?
 
Polos skrev:
Så om man uppfyller alla krav på en bygglovsansökan ska man inte få bygga det då?
Uppenbarligen är det ju just det man inte gör.
 
Enligt byggnadsnämnden, länsstyrelsen, mark- och miljödomstolen och mark- och miljööverdomstolen så gör man det, vet du något vi andra inte vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.