harry73 skrev:
Har man 150kvm boyta och 14 sovrum är det svårt att öht tillgänglighetsanpassa något
Tydligen inte för han fick ju bygglov vilket man inte får om det inte är tillgänglighetsanpassat.
 
huggan skrev:
Tillgänglighetskraven är enkla att följa, endast ett sovrum behöver vara handikapanpassat.
Så var det tidigare. Ändrades väl 1/1-10 om jag minns rätt.
 
gäst skrev:
Går det att få reda på adressen på något sätt?
Kontakta Huddinge Kommun, bygglovet är väl en offentlighandling och borde inte vara så svårt att få ut.
 
Att folk orkar bry sig...
 
  • Gilla
Alpha1
  • Laddar…
haavard skrev:
Så var det tidigare. Ändrades väl 1/1-10 om jag minns rätt.
Nej det är fortfarande bara ett sovrum som gäller. Hur ska du annars ha sovrum på andra våningen när du har trapp?
 
H
Detta är ju helt sanslöst! hur kan kommunen ge bygglov till detta?! Intressant att se vad utfallet blir. Men man kan ju hoppas att juridiken sätter stopp trots allt. Det känns ju uppenbart att byggaren vill hyra ut rummen. Stackars grannar...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
huggan skrev:
Nej det är fortfarande bara ett sovrum som gäller. Hur ska du annars ha sovrum på andra våningen när du har trapp?
Nej. Det är alla rum som gäller. På entréplanet.
Det är ju bara på entréplanet det är krav på tillgänglighet.
I aktuellt fall uppfattar jag det som en enplansbyggnad och då skall alla sovrum vara tillgängliga.
 
Men hur många inneboende får man ha då? Vad är gränsen?

Tänker exempelvis ifall det är:
1 attefallshus på tomten = 2 inneboende

Huvudbyggnad på 300kvm
200kvm = En familj på 5 personer
50kvm = 2 personer
50kvm = 2 personer

Totalt: 11 personer på samma tomt
 
Jonatan79 skrev:
Att folk orkar bry sig...
Jag tror inte att folk bryr sig om hur många ytterdörrar eller toaletter ett grannhus har, snarare är nog folk rädda för att det ska bli ett hem för s.k. "ensamkommande barn" eller liknande.
 
harry73
eller studenter, eller östeuropeiska byggarbetare, ...

Och egentligen ska man tycka synd om dom som kommer att bo där. Känns inte som en seriös fastighetsägare och han blir säkert kass som hyresvärd
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Oavsett vem som är tänkt att bo där gissar jag att grannarna kanske vill bo i ett vanligt villakvarter när de nu valt att bosätta sig i ett sådant... då är det mindre kul att någon bygger vad som i princip är ett väldigt fattigt hyreshus mitt i alltihopa.
 
  • Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Man kanske ska tänka längre än pitten räcker ibland också. Vår granne hyr ut ett gammalt fritidshus till ca 4-5 st gästarbetare från gissningsvis Polen. Dom sköter sig tillräckligt bra för att inte störa oss grannar. Man kan aldrig påverka vad folk väljer att göra med sina egna hus och hem.idag behöver ju de flesta stora städer boende för tex olika typer av arbetare/tjänstemän från andra länder, flyktingar som fått asyl beviljat m.m. Var ska då dessa bo när stat och kommunen inte kan trolla fram fler bostäder? Husvagnar, tält, kojor i skogen, eller bara inte i mitt område, tänk om dom stör eller har annorlunda kläder på sig,huuuu så hemskt.
 
  • Gilla
lopec och 5 till
  • Laddar…
Är allt inom detaljplan och regler så får väl dom bygga huset hur dom vill.
 
Polos skrev:
Är allt inom detaljplan och regler så får väl dom bygga huset hur dom vill.
Det är väl lite frågan. Planlösningen är uppenbarligen OK. Men när huset väl är klart får det inte brukas som hotell/flerfamiljshus, utan detaljplanen tillåter endast användning som 1-2 familjshus.
 
Hullefar skrev:
Det är väl lite frågan. Planlösningen är uppenbarligen OK. Men när huset väl är klart får det inte brukas som hotell/flerfamiljshus, utan detaljplanen tillåter endast användning som 1-2 familjshus.
Ja men det har inget med bygglovet att göra.
Är det godkänt då är det godkänt.
Sen får man se vad som händer med huset du kan ju inte stoppa massa byggen för att du tror en massa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.