Tycker att varje program bara handlar om designen och alla besvärligheter som uppstår under tiden bygget pågår. Jag har inga synpunkter på om huset är snyggt eller inte, jag undrar mer över några praktiska detaljer.

Har själv ett fritidshus i skogsmiljö med ett antal tallar nära och takrännorna är fulla av tallbarr och måste rensas minst två gånger om året.
Varför ha inbyggda takrännorna som på den höjden blir besvärligt att hålla fria från barr.
Invändigt ser jag två Stringhyllor kanske fem meter upp på väggen! Varför?

Med tanke på husets placering och att inga träd fick röras undrar man hur det löste sig med vatten, avlopp och uppvärmning.
 
  • Gilla
Erik JL och 6 till
  • Laddar…
PeterFalun
bra program, gillar Rasmus attityd

det där blir bra
 
  • Gilla
Poiuytr och 1 till
  • Laddar…
A
Likt många andra så stör jag mig på att man aldrig pratar om detaljerna på bygget, grottar ner sig i sådant. Istället är det miljöbilder och lite snack om tid och budget. Kom igen, inte intressant!
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 12 till
  • Laddar…
Fantastiskt fint hus och välarbetade detaljer och möten. Bra jobbat av Rasmus!
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 3 till
  • Laddar…
Imponerande hus och rasmus!
 
  • Gilla
Oshult och 1 till
  • Laddar…
Gillade också avsnittet men skulle vilja veta mer om själva bygget.
Kanske man redaktionen kolla om Rasmus är sugen på att svara.
Är taket endast lockad panel?
Som någon annna va inne på så ksulle det vara intressant att se det färdigställt.

Barrfyllda hängrännor löser man enkelt med nät som anpassas för hängrännorna.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 4 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Riktigt kul att se detta avsnitt!

Tyckte direkt att Rasmus och hans pappa såg lite bekant ut. Visade sig när vi tittade på bilder att de var med och byggde på vårt Isotimber hus 2017.
Är du nöjd med ditt hus. Vart grymt intresserad av isotimber efter detta program och skall bygga ett fritidshus om 2 år tänkte jag.
 
P patfred skrev:
Stör mig något fruktansvärt på programledarens sätt att bara se problem i allt och klanka ner på att byggarna vill ha det på ett visst sätt. I detta programmet är det väldigt mkt fokus på att bygget tar lång tid och på att byggaren hakar upp sig på detaljer, så vadå då? Han har väl inte bråttom att bli klar. Också väldigt mkt fokus på att vissa saker kostar ”onödiga” pengar, man får väl hoppas byggarna gjort sin kalkyl... nej för mkt konstlat drama från programledaren för min del.
Det är så här TV i kommersiella kanaler ska va nu för tiden verkar det som där alla apar efter hur Discovery gjort.
Samtliga "reality"-program där följer samma tråkiga mönster. Minsta sak skall göras till ett problem eller kris som måste lösas inom, en ofta påhittad, tidsfrist. Allt för att skapa dramatik och ickebefintliga cliffhangers man kan mala om inför varje rekalmpaus.
Programidén är identisk om det så handlar om bilprovningar, guldvaskning, tullverksamhet eller överlevnad i ödemarken. Man använder samma grundmall till allt och byter bara ut skådeplatsen. När man väl lagt märke till det så ser man det överallt och programmen faller platt.

Hade förhoppningar om det här programmet då jag gillar den brittiska versionen som inte riktigt följer samma överdrivna mall men tre avsnitt är tillräckligt för mig.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 14 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
När den 26-åriga snickaren Rasmus Larsson bygger ett 200 kvm stort hus helt i trä åt sig själv gör han ett gammaldags gediget hantverk. Och inte bara sparar han 5 miljoner på att bygga själv, huset i sig blir en unik pärla som kommer att gå till historien då den är ritad av Jonas Bohlin som hans sista verk någonsin.

Du kan läsa artikeln här: Grand Designs: Ett spjut i skogen i Huddinge
Såg också programmet. Fantastisk resultat. Otrolig prestation. Men en sak undrar jag. Hur kan han ha sparat 5 miljoner? På 2 år? Saknar du helt känsla för rimligheter. Han har jobbat med sitt ordinarie arbete parallellt och snickrat på fritiden. Vi värderar arbetet till 500/tim (liten ort+omfattande arbete=rimlig uppskattning). Det innebär 10 000 tim. På ca 100 veckor. Det blir 100 timmar veckan (+40 tim ordinarie). Det blir 20 tim per dygn! Jag är skeptisk.
 
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Såg också programmet. Fantastisk resultat. Otrolig prestation. Men en sak undrar jag. Hur kan han ha sparat 5 miljoner? På 2 år? Saknar du helt känsla för rimligheter. Han har jobbat med sitt ordinarie arbete parallellt och snickrat på fritiden. Vi värderar arbetet till 500/tim (liten ort+omfattande arbete=rimlig uppskattning). Det innebär 10 000 tim. På ca 100 veckor. Det blir 100 timmar veckan (+40 tim ordinarie). Det blir 20 tim per dygn! Jag är skeptisk.
Fast om han tagit in pris för en fastpris offert skulle han kunnat fått det priset? Är inte helt orimligt tänker jag att företag tar höjd i ett lite udda konstruktionsprojekt.

Fast jag håller med 5 miljoner låter mycket...
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Är du nöjd med ditt hus. Vart grymt intresserad av isotimber efter detta program och skall bygga ett fritidshus om 2 år tänkte jag.
Ja! Vi har bott i det i snart 3år och det har funkat precis så bra som det var tänkt. Låg energiförbrukning och bra klimat.

Tyvärr kom det inte fram i programmet fördelen med diffusionöppet och att det blir energi trögt som ett tungt hus. Jag tror att vi har 10cm tunnare väggar än det i programmet, men det drar ändå bara ca hälften mot det 2plan Myresjöhus från 2006 vi hade tidigare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Såg också programmet. Fantastisk resultat. Otrolig prestation. Men en sak undrar jag. Hur kan han ha sparat 5 miljoner? På 2 år? Saknar du helt känsla för rimligheter. Han har jobbat med sitt ordinarie arbete parallellt och snickrat på fritiden. Vi värderar arbetet till 500/tim (liten ort+omfattande arbete=rimlig uppskattning). Det innebär 10 000 tim. På ca 100 veckor. Det blir 100 timmar veckan (+40 tim ordinarie). Det blir 20 tim per dygn! Jag är skeptisk.
Vårt Isotimber hus på totalt ca 245m2 tog i snitt 4p 6mån att bygga. Men då byggde vi bjälklag, skivade allt två lager, 3 badrum, golvvärme i hela huset osv.

Nu tror jag han fick en del hjälp av pappa och flickvän samt att el och VA gjorde nog någon annan. Helt orimligt tycker jag inte det var. Tänk på att stomme och tätt skal gjorde de på under 1v.
 
  • Gilla
Lasseborje
  • Laddar…
Cheesen
Alltså, det är ju en smaksak.. Men jag gillar inte hus där taket är för litet. Det ser som ofärdigt ut. Men en eloge till utseendet i övrigt. Gud vad läckert grå huset är av järnvitriolen... Vårt hus från 2017 är inte i närheten av den gråa färgen ännu.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Gud vad läckert grå huset är av järnvitriolen... Vårt hus från 2017 är inte i närheten av den gråa färgen ännu.
Nä, det är lite märkligt eftersom deras färg inte kan vara mer än ett år.
 
Fint arbete och intressant hus. Spännande med isotimber. Det skulle vara kul att diskutera det närmare med ni som byggt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.