L Lenza skrev:
Av den enkla anledningen att om varje markägare skulle resonera att man ska strida om varenda intrång som görs går det aldrig att bygga infrastruktur i ett land. Därför finns lagstiftning som reglerar det hjälpligt, men man är ganska liten som enskild fastighetsägare i detta sammanhang.
Jag diskuterar inte lagen.
Jag undrar bara varför man ska acceptera allting? Till och betala själv. Det står inte i lagen. Svara istället på min fråga. Istället för att snurra bort dig på andra saker.
Om Telia och många andra hade följt lagen så hade många problem undviks. Så hade inte det behövt bli så mycket tjafs.
Är det inte fel att de inte följer lagen?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Jag undrar bara varför man ska acceptera allting?
Det är väl upp till varje individ vad den vill acceptera eller inte. Om du är missnöjd med någon ledning på din tomt är det fritt fram att pröva det juridiskt, om en säck gräsfrön inte räcker som kompensation. Sannolikheten att du vinner något mer än utgifter är obefintlig.
 
M -MH- skrev:
Jag förstår inte vad du menar? De har inte lagt fiber kors och tvärs på en tomt, de har lagt längs en häck som man får anta går i en kant.

Visst kan man tvinga Telia att söka ledningsrätt i efterhand, men vad skulle man tjäna på det? Frivilliga avtal ger högre ersättning.
Det blir nog lättare att svara om man läser först...
Så brukar mycket falla på sin plats.

Klart är att man måste ha tillstånd som du skrev. Vilken väg är en Annan sak. Men det är inte konstigt om det blir bättre utan förrättningar.
Telia måste få till ett avtal. Det är deras fiber.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Å andra sidan pratar vi om utbyggnad av infrastruktur som man som enskild som mest ansvarar för från sin egen tomtgräns. Och då är det kanske oskäligt att blanda in TS.

Helt uppenbart om TS har något delansvar eller inte tycker jag i alla fall inte att det är.
Om grannen är missnöjd är det enklast att grannen tar kontakten utifrån att man inte beställt något.
Helt enkelt "ni har gjort intrång på min fastighet och grävt utan lov", enkelt att förklara.
Har löst max 2-3 sådana misstag utav x000 leveranser, och i de fallen med fastigheter utan tydliga tomtgränsen och ett fall med felaktig LM-karta, samtliga åtgärdades med ny dragning då fiberoperatören inte ville ha avtalslösningar över grannfastigheten om det fanns andra rimliga dragningar.
Och två felplacerade fiberskåp i stugområde med vägförening där vägen ibland sneddade över enskilda fastigheter, ett flyttades och det andra ersattes med några tusenlappar.

Så ts granne får besluta sig för hur man vill göra.
 
Och varför verkar dom flesta tro att man skulle kunna "rätta" till allt med en summa pengar? Är folk verkligen så penninghungriga? Skulle någon gräva och lägga en kabel utan lov på min tomt så finns bara ett alternativ, gör om och gör rätt. Dom få tusen som jag skulle få som intrångsersättning kan jag lika gärna vara utan.
 
Därför att det är så lagen är skriven i det här landet, att orsakar man skada på annans egendom skall man ersätta förlusten med pengar som motsvarar värdet på skadan.

Vid ledningsdragning finns det färdiga mallar det utgås ifrån.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Och varför verkar dom flesta tro att man skulle kunna "rätta" till allt med en summa pengar?
Läs på och lägg fram bevis för hur du ska gå tillväga för att få den optimala upprättelsen. Det är det som är skillnaden mellan folk som tror att de kan kräva ditten och datten, bara för ett ärende hanterats slarvigt, och vi andra som läst på.
 
Får Telia in klagomål på felaktig grävning i samband att arbetet utförts och det är entreprenören som gjort felet, då blir det lös det med avtal som kunden accepterar eller gör om grävningen.
 
Hur jag ska gå till väga? Jag skulle säga till, i det här fallet telia, att dom omedelbart fickavlägsna fibern från min tomt. Efter en tid skulle jag gräva och plantera en buske som av en slump hamnade exakt där fibern ligger. Skulle den skadas så får dom väl fixa det men än en gång inte på min tomt. Och vad ska jag läsa? jag VET att man inte får gräva på andras tomter utan tillstånd och tillstånd kan man få på div sätt. Vilket den enda? som har lite erfarenhet också skriver. Och tror du att telia skulle kunna köpa sig fri så tror du fel.
 
L Lenza skrev:
Läs på och lägg fram bevis för hur du ska gå tillväga för att få den optimala upprättelsen. Det är det som är skillnaden mellan folk som tror att de kan kräva ditten och datten, bara för ett ärende hanterats slarvigt, och vi andra som läst på.
Kul att du säger att du läst på. Problemet är att frågan vad du har läst. För du kommer inte med några direkta kommentarer som visar att du har läst på. Eller är det du har läst den uppsatsen du länkade till?
Då måste jag göra dig besviken, men du har missat mycket från verkligheten.
Till och börja med väldigt få tycker om att man bara gräver på deras tomt. Därför vill man gärna ha ersättning för ingreppet vilket man har rätt även om det är litet. En del blir mer förbannade och accepterar inte ingreppet och börjar slåss.
Så länge det inte finns något tillstånd får de egentligen inte låta fibern ligga kvar. Om du hade läst på så hade du vetat att felet ligger hos Telia. Inte hos grannen. Telia får inte gräva utan tillstånd. Det står säkerligen i samma lag. Att Telia får rätt vid en förrättning innebär inte att allt de gjorde vart rätt.
Man måste se till att skadan blir så liten som möjligt. Men det vet du redan eftersom du läst på.
Det är inte fel att bråka vid en förrättning. Intrånget kan vara viktigt.
Sen behöver det inte kosta pengar. Visa en ritning på en lämpligare dragning. Behöver inte kosta nånting.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Hur jag ska gå till väga? Jag skulle säga till, i det här fallet telia, att dom omedelbart fickavlägsna fibern från min tomt. Efter en tid skulle jag gräva och plantera en buske som av en slump hamnade exakt där fibern ligger. Skulle den skadas så får dom väl fixa det men än en gång inte på min tomt. Och vad ska jag läsa? jag VET att man inte får gräva på andras tomter utan tillstånd och tillstånd kan man få på div sätt. Vilket den enda? som har lite erfarenhet också skriver. Och tror du att telia skulle kunna köpa sig fri så tror du fel.
Utan att uppmana till brottslig handling, så skulle jag vilja påstå att det är smartare att gräva för buskar före det att man klagar hos Telia. Om du med uppsåt gräver av en kabel så blir det troligtvis dyrt, och eller polisanmälan. Det är även svårt att neka till att den låg förlagd där. Men det hade varit roligt att följa den historien.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
L
B Byggdjuret skrev:
Då måste jag göra dig besviken, men du har missat mycket från verkligheten.
Till och börja med väldigt få tycker om att man bara gräver på deras tomt. Därför vill man gärna ha ersättning för ingreppet vilket man har rätt även om det är litet. En del blir mer förbannade och accepterar inte ingreppet och börjar slåss.
Jag vet inte vad jag missade, har ju själv haft bekymmer med oönskad ledning, men som det brukar heta det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Dvs Telia har inte rätt att gräva men kommer få rätt oavsett i de flesta fallen, om inte förseelsen är riktigt grov, och annat alternativ finns till förfogande. Troligen gör nätägaren det billigaste alternativet vid påtryckningar, flyttar kabeln eller söker ledningsrätt i efterhand när fel begåtts om man agerar direkt efter kabelns upprättande. I senare skede om man vill flytta kabeln kommer man själv få stå för kostnaden, oavsett om ledningsrätt finns eller ej.

Att planera avsiktligt att gräva där kabel ligger i marken låter som ett dåligt tips. Det kan medföra nya bekymmer, grannen vars kabel grävs av kan ta illa upp, ersättning till nätägaren (om du inte har försäkringar som täcker sådant), t.ex.
 
Eftersom jag lejer in min granne med grävmaskin och naturligtvis inte har en aning om ev fiber, för jag har i alla fall inte lovat någon och behöver jag då inte ens tänka på ev fiber i marken. Dessutom har jag varit bortrest (en längre tid) så jag har bara talat om per telefon vad som ska göras.
 
Så ni menar att det är fritt fram att gräva över privata tomter utan att fråga och sedan bara ursäkta sig och ge någon tusenlapp i ersättning? Varför då besvära sig och gräva annat än kortaste vägen???
 
L Lenza skrev:
Jag vet inte vad jag missade, har ju själv haft bekymmer med oönskad ledning, men som det brukar heta det är skillnad på att ha rätt och få rätt. Dvs Telia har inte rätt att gräva men kommer få rätt oavsett i de flesta fallen, om inte förseelsen är riktigt grov, och annat alternativ finns till förfogande. Troligen gör nätägaren det billigaste alternativet vid påtryckningar, flyttar kabeln eller söker ledningsrätt i efterhand när fel begåtts om man agerar direkt efter kabelns upprättande. I senare skede om man vill flytta kabeln kommer man själv få stå för kostnaden, oavsett om ledningsrätt finns eller ej.

Att planera avsiktligt att gräva där kabel ligger i marken låter som ett dåligt tips. Det kan medföra nya bekymmer, grannen vars kabel grävs av kan ta illa upp, ersättning till nätägaren (om du inte har försäkringar som täcker sådant), t.ex.
Ja men visst då står vi där med mössan ihand när de gräver upp vår tomt. De kommer få rätt så det finns ingen anledning att klaga.
Ska jag själv erbjuda dessa att betala för att de så snällt grävde upp min tomt?
Eftersom det är så lätt å få rätt, varför envisas de med att gräva ner kabeln olagligt? Jo, för att det kostar mycket pengar och tar tid med en förrättning.
Men ett tips man kan bråka om man inte är nöjd. De kommer å få dra sin kabel men även om du inte tror det själv så kan få fram en bättre dragning. Men väljer du att inte försvara dig ordentligt så är det förstås... Gör en ordentlig ritning med olika alternativ så hade kanske "vunnit"

Men ditt förslag efter alla dessa inlägg är låt dom köra över dig, bråka inte utan vänta på påsen med gräsfrön?

De va inte mycket alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.