Bofaktablad säger inte så mycket, titta på vad som verkligen står angående till er rätt till mark. Jag har bott i en brf där de som bodde på nedre botten hade altaner. Där ordnade vi med hyresavtal så att de som hade altaner hade rätt till dem som sina "egna" (annars hade i teorin andra kunnat sätta sig där), och det tillkom en månadsavgift.

Ni diskutera med en jurist, och sedan skriva ett avtal med föreningen angående poolen, att den tillhör er brf för tid och evighet eller liknande. Sannolikt också något om vattenkostnaderna.
 
Claes Sörmland
R Riverground skrev:
Bofaktablad säger inte så mycket, titta på vad som verkligen står angående till er rätt till mark. Jag har bott i en brf där de som bodde på nedre botten hade altaner. Där ordnade vi med hyresavtal så att de som hade altaner hade rätt till dem som sina "egna" (annars hade i teorin andra kunnat sätta sig där), och det tillkom en månadsavgift.

Ni diskutera med en jurist, och sedan skriva ett avtal med föreningen angående poolen, att den tillhör er brf för tid och evighet eller liknande. Sannolikt också något om vattenkostnaderna.
Vad är ett bofaktablad? Inget som finns i bostadsrättslagen. Är det en del av en annons?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är ett bofaktablad? Inget som finns i bostadsrättslagen. Är det en del av en annons?
Jag tolkar det som det, TS skriver i tredje inlägget:
"Och i vårt bofaktablad står tomt storleken med så marken bör väll bra upplåten med bostaden.".

Huvudregeln i Bostadsrättslagen är upplåtelsen endast ska gälla hus/del av hus men det kan innefatta mark:

Bostadsrättslag 4§ 2st
"En upplåtelse med bostadsrätt får endast avse hus eller del av hus. En upplåtelse får dock även omfatta mark som ligger i anslutning till föreningens hus, om marken skall användas som komplement till nyttjandet av huset eller del av huset."

Så TS bör kontrollera att marken verkligen är upplåten till bostadsrätten, det är inte sällan reklamen skiljer sig från verkligheten när det kommer till nyproduktion av bostadsrätter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.