Mawlin Mawlin skrev:
nej det är det ju förstås inte, och barnlek är ju ganska undantaget så länge det inte är så att saker förstörs och dylikt.
Det beror ju på hur hårt de klagande trycker på om det, ska finnas vägledande domar där de tvingats avlägsna sina spabad bland annat. Men man kan ju också ha tur och ingen stör sig, men man vet ju aldrig fören situationen uppstår.

Åtminstone en god dialog med nuvarande grannar skulle jag rekommendera.
Som sagt nuvarande grannar har inget problem med det och vi har en god relation. en av dem har som sagt redan spabad
 
Skumpe
D Dwight skrev:
Som sagt nuvarande grannar har inget problem med det och vi har en god relation. en av dem har som sagt redan spabad
Mitt enda råd är att även om alla är rörande överens så skriv ett avtal om att du får ha din pool där.

Att vara rörande överens med grannar är ofta ett övergående tillstånd och vad som sagts för fem, tio eller tjugo år sedan har man sällan samma bild av.
 
  • Gilla
Pelmered och 1 till
  • Laddar…
Upplåten mark faller under det goda skick som man skall hålla lägenheten i. Jag skulle säga att gräva ett så pass stort hål riskerar att påverka föreningens hus. Typ liknande bärande vägg. Således måste man kontakta föreningen för att få tillstånd. Har man fått tillstånd och det passar in i uteplatsens utformning har jag svårt att se att föreningen ska kunna besluta om en återställning av ytan. Man håller ju sin lägenhet i gott skick och då kan föreningen inte göra någonting. Så om man planerar utformning och placering av poolen efter möjliga framtida underhållsbehov av fastigheten så kommer den nog finnas kvar under överskådlig tid.
 
  • Gilla
Dwight och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M merbanan skrev:
Upplåten mark faller under det goda skick som man skall hålla lägenheten i. Jag skulle säga att gräva ett så pass stort hål riskerar att påverka föreningens hus. Typ liknande bärande vägg. Således måste man kontakta föreningen för att få tillstånd. Har man fått tillstånd och det passar in i uteplatsens utformning har jag svårt att se att föreningen ska kunna besluta om en återställning av ytan. Man håller ju sin lägenhet i gott skick och då kan föreningen inte göra någonting. Så om man planerar utformning och placering av poolen efter möjliga framtida underhållsbehov av fastigheten så kommer den nog finnas kvar under överskådlig tid.
Det är också min läsning av bostadsrättslagen.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Mitt enda råd är att även om alla är rörande överens så skriv ett avtal om att du får ha din pool där.

Att vara rörande överens med grannar är ofta ett övergående tillstånd och vad som sagts för fem, tio eller tjugo år sedan har man sällan samma bild av.
Grannarna är inte en hållbar avtalspart.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Grannarna är inte en hållbar avtalspart.
Hur tänker du nu? De kan vars vettigt att de går med på det hela.
De kan inte.godkänna en pool. Det r bara styrelsen. Grannen kan säga att det är ok för dessar
 
Se till att ha förankrat med styrelsen om vattenförbrukning för fyllning av badet, oftast har föreningen en gemensam vattenanslutning, och delar kostnaden bland medlemmarna, Så att det är medtaget i stadgarna/ordningsreglerna.
 
Skumpe
M merbanan skrev:
Grannarna är inte en hållbar avtalspart.
Utan närmare specifikation är ditt påstående fel. Det finns avtal som följer fastigheter.

Men det hör inte hit eftersom jag naturligtvis menade avtal eller annan skriftlig lösning med bostadsrättsföreningen.
 
Kempa_swe
D Dwight skrev:
Hej!

Vi är väldigt sugna på att bygga nedgrävd pool på vår tomt, kruxet är att vi bor i en BRF. Vi har fått godkänt av styrelsen att göra detta, det ser inte ut att krävas bygglov i vår kommun för nedgrävd pool. Men det slog mig, finns det någon risk med att bygga pool när man bor i BRF?

Typ om stämman eller styrelsen får för sig om några år att det inte alls är bra och röstar för att den ska bort/fyllas upp. Detta vore ju tråkigt då det är en rätt stor investering.
Kolla extra med kommunen om vad som gäller med bygglov mm. Kan bli liv från grannarna om den ligger närmare än 4,5m från tomtgränsen. Samt så krävs det även staket på minst 90cm runt poolen ifall du inte har ett låsbart pooltak som håller för ett barn att gå på.
 
Om föreningen redan har godkänt spa'n
Så enligt Lika principen kan de inte neka ett spa. Frågan här hur långt ifrån en pool är .

Men tänk risken för rör där. Föreningen borde ha alla dessa ritningar. Då kan du komma hyffsat nära sanningen.
Var beredd på överraskningar.
 
Claes Sörmland
Skumpe Skumpe skrev:
Utan närmare specifikation är ditt påstående fel. Det finns avtal som följer fastigheter.

Men det hör inte hit eftersom jag naturligtvis menade avtal eller annan skriftlig lösning med bostadsrättsföreningen.
Men poängen är klok. Avtal mellan bostadsrättsägare är inte hjälpsamt, t ex en stadgeändring där det förtydligas om vad som gäller med anläggning och skötsel av pool är det.
 
Claes Sörmland
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om föreningen redan har godkänt spa'n
Så enligt Lika principen kan de inte neka ett spa. Frågan här hur långt ifrån en pool är .

Men tänk risken för rör där. Föreningen borde ha alla dessa ritningar. Då kan du komma hyffsat nära sanningen.
Var beredd på överraskningar.
Fast likabehandlingsprincipen ger inte att utfallet alltid blir lika för alla bostadsrättsinnehavare. Den ger bara att processen för beslut och avvägningar är lika.

Om t ex en bostadsrättsinnehavare har upplåten mark som passar för pool så kan föreningen komma fram till att godkänna anläggande av en pool där för att det inte är till skada för föreningen. Om sedan nästa bostadsrättsinnehavare ansöker om tillstånd att bygga pool men har en helt annan storlek eller placering av sin upplåtna mark som inte fungerar med pool - det kanske ligger viktiga ledningar där t ex - så kan de avslå poolbygget.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Lite mer specificerat så är det ägaren av fastigheten man vill avtala med. I en BRF är det iofs medlemmarna men styrelsen är den som kan teckna föreningen. I detta fall så om man frågar föreningen om lov och den säger ja så om föreningen ändrar sig så är det på föreningens bekostnad. Det kan tom vara så att föreningen får ta värdeminskningen också.

Så för all del fråga grannarna (bostadsrättshavarna) men var på det klara att avtal med dessa följer med när de flyttar. Så cementera det hela med tydliga skriftliga tillstånd från föreningens styrelse. Fundera på framtida dränering, bergvärme, fiberdragningar etc. Sen bygg en väl avvägd pool. Om det sen kommer en nitisk styrelse som vill få bort den blir det riktigt svårt.

En bra poäng som togs upp var vattnet, se till att få med så att ni betalar separat för den vattenkostnad som drabbar föreningen. Nu hamnar alla kostnader på rätt part och det blir en ickefråga i framtiden.
 
  • Gilla
Dwight
  • Laddar…
Som sagt.
Skriftligt tillstånd från föreningen, så du och föreningen har papper på det i framtiden.
Skriftligt från kommunen, inte bara ett mail från en handläggare. Ska innehålla att det är ditt hus/adress i din förening.

Jag fick nyligen ett mail vidarebefordrat från en handläggare som sa "Det behövs inget tillstånd för din åtgärd"
Den boende hade skickat en ritning om att inreda en vind. Handläggaren hade missat att det var en bostadsrättsförening då den boende bara skrivit en adress.
När vi i föreningen kontaktade handläggaren och berättade att det rörde sig om en BRF där radhusen klassas som flerbostadshus (fler är 2 bostäder i en länga) så blev det annat ljud i bjällran.
Föreningen vill inte hindra den boende från att inreda vinden, men då tidigare inredda vindar krävt bygglov från kommunen, ville vi bara ha skriftligt på att åtgärden nu inte krävde bygglov, ett stämplat diariefört dokument som föreningen kan arkivera för framtiden.

Lycka till med poolen, jag ser ingen skillnad mellan en pol och en studsmatta, ungar väsnas lika mycket i båda 2. Så i mina ögon, får man ha studsmatta, så borde man få ha pol.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Isakare Isakare skrev:
Som sagt.
Skriftligt tillstånd från föreningen, så du och föreningen har papper på det i framtiden.
Skriftligt från kommunen, inte bara ett mail från en handläggare. Ska innehålla att det är ditt hus/adress i din förening.

Jag fick nyligen ett mail vidarebefordrat från en handläggare som sa "Det behövs inget tillstånd för din åtgärd"
Den boende hade skickat en ritning om att inreda en vind. Handläggaren hade missat att det var en bostadsrättsförening då den boende bara skrivit en adress.
När vi i föreningen kontaktade handläggaren och berättade att det rörde sig om en BRF där radhusen klassas som flerbostadshus (fler är 2 bostäder i en länga) så blev det annat ljud i bjällran.
Föreningen vill inte hindra den boende från att inreda vinden, men då tidigare inredda vindar krävt bygglov från kommunen, ville vi bara ha skriftligt på att åtgärden nu inte krävde bygglov, ett stämplat diariefört dokument som föreningen kan arkivera för framtiden.

Lycka till med poolen, jag ser ingen skillnad mellan en pol och en studsmatta, ungar väsnas lika mycket i båda 2. Så i mina ögon, får man ha studsmatta, så borde man få ha pol.
PBL erbjuder möjligheten att inkomma med en ansökan om bygglov och få den prövad även för åtgärder som inte kräver bygglov. Tar man sig igenom den processen så har man ett myndighetsbeslut från kommunen på att bygglov inte krävs. Blir ju en kostnad också att ta fram handlingarna till kommunal standard och kommunens taxa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.