Haddirajan,

Jag har varit med om exakt det du upplever, och då på 1000kvm. Slutsatsen var att det kommer från jorden, bulkjord brukar det kallas. Bönderna brukar skala av översta lagret och sälja runt billigt (har hört detta från en kompis som levererar jord). Det ligger korn i jorden som tar ett tag innan det kommer upp. Vårt spred sig som löpeld och det gick inte att hindra, det blev tovor överallt .. det fanns inte en chans i världen att ta bort det manuellt. Jag löste det med att jag fick tag på en mkt stark variant av roundup i flaska från Tyskland som man blandade ut, hyrde en bensindriven besprutningsmaskin och öste på. Allt dog och jag krattade bort allt. Lade på ny jord och sådde .. nu ser det grymmt bra ut :)
 
Ojoj, låter lite som ett hästjobb.
Jag har ju fördig nivå på tomten nu, så om jag dödar allt och krattar bort det, räcker det sedan med några centimeter ny jord, eller ligger det då nya korn och väntar på att få ta sig?
Jag hade inte haft något emot att skala av 10 cm, men nu har jag ju lagt ner kabel kring precis allting för gräsklipparen, och det jobbet gör jag gärna inte om :)

Jorden inte från bonde som skulle lura mig, utan från en tomt som låg ca 1 meter för högt, långt över sockel på huset, så de skulle skala av det för att få en dräglig trädgård. Men det låter som samma typ av skitjord hur som helst...
 
M@ZE skrev:
Haddirajan,

Jag har varit med om exakt det du upplever, och då på 1000kvm. Slutsatsen var att det kommer från jorden, bulkjord brukar det kallas. Bönderna brukar skala av översta lagret och sälja runt billigt (har hört detta från en kompis som levererar jord). Det ligger korn i jorden som tar ett tag innan det kommer upp. Vårt spred sig som löpeld och det gick inte att hindra, det blev tovor överallt .. det fanns inte en chans i världen att ta bort det manuellt. Jag löste det med att jag fick tag på en mkt stark variant av roundup i flaska från Tyskland som man blandade ut, hyrde en bensindriven besprutningsmaskin och öste på. Allt dog och jag krattade bort allt. Lade på ny jord och sådde .. nu ser det grymmt bra ut :)
:D "korn i jorden":D Antingen är det frön eller så är det små bitar av rötter. Vad gäller kvickrot så ger varje liten rotbit upphov till ny planta. Det är därför det blir förödande konsekvenser när man kör jordfräs på en sådan yta.

Hur lång tid gav du gräsmattan innan du gav upp gjorde om?

Jag sådde gräs direkt på 1000 kvm föredetta åkermark som var full med kvickrot och tistlar. Nu 10 år senare är all kvickroten borta förutom i åkerkanten och vid några buskar. Regelbunden klippning och det sådda gräset tar över. En och annan tistel kommer fortfarande upp och den tar jag med roundupsprutan. Mitt tips är att det är lättare att jobba med naturen än mot naturen.;)
 
Sommartorparn skrev:
:D "korn i jorden":D Antingen är det frön eller så är det små bitar av rötter. Vad gäller kvickrot så ger varje liten rotbit upphov till ny planta. Det är därför det blir förödande konsekvenser när man kör jordfräs på en sådan yta.

Hur lång tid gav du gräsmattan innan du gav upp gjorde om?

Jag sådde gräs direkt på 1000 kvm föredetta åkermark som var full med kvickrot och tistlar. Nu 10 år senare är all kvickroten borta förutom i åkerkanten och vid några buskar. Regelbunden klippning och det sådda gräset tar över. En och annan tistel kommer fortfarande upp och den tar jag med roundupsprutan. Mitt tips är att det är lättare att jobba med naturen än mot naturen.;)
Men, men, ok...
Det är många olika bud om detta, och som den desperate gräsmatteägare man är så suger man i sig allting. Tur att jag ännu inte hunnit ut med Round-Up sprutan kanske...?
Jag har rensat lite för hand i några dagar, ca 150 kvm, och man kan slå ner röva nånstans och sitta och plocka länge länge på samma ställe. Det som slår mig är att vi har några sorters ogräs som har rejäla hårda strån/stjälkar (ca 3-4 mm i omkrets) som gör ont när man trampar på, så att gå barfota på denna gräsmatta är inget annat än självplågeri. Dessa rackare har jag dragit upp med roten nu efter det myckna regnandet, men det är ju va 700 kvm kvar, och jag kommer inte att göra det.
Antingen skiter jag i det och väntar med att se vad ett kombimedel gör för underverk våren-09, eller också är det till att ta in en grävare med planskopa och gräva av ett lager och börja om.
Gräsklipparen går ca tio timmar/dygn och håller nivån kort, men ogräset växer ju mest på tvären och snårar in sig i gräset så inte gräsklipparen kommer åt det, och börjar man dra i en sån tråd så kan de vara upp emot 40 cm långa innan man ser var roten är nånstans.
Märkligt detta med floran.
Nån som testat att köra ett kombimedel på gräs som bara är några månader gammalt? (skall tydligen vara minst 6 mån innan man lägger på kombi enligt rek.)
 
Jag gav upp när det blev helt ohanderbart, hela gräsmattan 1000kvm var fullt av tuvor. Jag hade inte ens hunnit att så eget gräs, så får min del var det inget att tveka på. När väl allt gräs dog och då menar jag att jag hade nästan hela 1000kvm täckt av skitgräset så krattade jag enkelt upp det, tog 3-4 timmar på 2 man .. och det var busenkelt att kratta upp det. Slängde på ny jord mest för att jag vill ha upp det ytterligare några centimeter, så anledningen till nya jorden var inte för att jag hade på roundup. Roundup fungerar så att den dödar växten när det får kontakt med bladen, inte genom att det skulle enbart finnas i jorden. Men nu så är mattan grymm !! dock har det kommit in lite vitgröe men det verkar nästan omöjligt att förhindra.

Bönderna kan köpa behandlingsmedel som tar bort vitgröe men inte privatpersoner tyvärr.
 
Inte sagt att jag kommer att blåsa av hela mattan, men var hyr man en sån där besprutningsmaskin? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.