Tack för er identifiering. Den högra bilden är bara en närbild på den första bildens högra övre hörn (kvickrot som ni säger)
Hjälper det om ni kollar på den högupplösta bilden så välkomna.

Som jag förstått det så tar Weibulls kombi alla dessa sorter, medans kvickroten kommer att försvinna vid upprepad klippning. Det kommer att bli stora hål där kvickroten haft sitt fäste, men det är bara att ladda upp med nya gräsfrön och lite dress.

Jag är glad om ni har rätt angående kvickroten, för då går den att få bort med enkla medel, det finns ju de sorter som är värre!
 
När jag läste floristikkurs i uppsala omtalades tyvärr hur svårt det är att få bort kvickrot...I och med att kvickrot är en perenn är det svårt att bort den med bara klippning, den blir bara kraftigare...
 
maggan9 skrev:
När jag läste floristikkurs i uppsala omtalades tyvärr hur svårt det är att få bort kvickrot...I och med att kvickrot är en perenn är det svårt att bort den med bara klippning, den blir bara kraftigare...
http://hem.fyristorg.com/industrial-botany/garden-swe.htm

http://www.garden.se/doc.asp (sök på "kvickrot")

Får erkänna att jag trodde inte heller att min kvickrot skulle försvinna i gräsmattan, men det har den faktiskt gjort med tiden.

http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t19429.html
 
Redigerat:
Nu blir jag lite konfunderad sommartorparen, i en av dina länkar omtalas just att man inte kan klippa bort kvickrot... Utan att den blir ett med gräsmattan så att man inte ser den.

Alla poacea= gräs har den egenheten att tillväxtzonen ligger i närheten av roten, kvickrot är ett gräs, alltså borde den inte dö ut om man klipper den ofta...Den borde bara bli kraftigare.
Kvickrot har aggresiva rötter som bildar revor och ger upphov till nya plantor på vegativ väg (utan befruktning) därför är kvickrot något man inte vill ha i gräsmattan. Av vilken anledning skulle den sluta bilda revor för att du klipper den? Mindre fotosyntes?
 
maggan9 skrev:
Nu blir jag lite konfunderad sommartorparen, i en av dina länkar omtalas just att man inte kan klippa bort kvickrot... Utan att den blir ett med gräsmattan så att man inte ser den.

Alla poacea= gräs har den egenheten att tillväxtzonen ligger i närheten av roten, kvickrot är ett gräs, alltså borde den inte dö ut om man klipper den ofta...Den borde bara bli kraftigare.
Kvickrot har aggresiva rötter som bildar revor och ger upphov till nya plantor på vegativ väg (utan befruktning) därför är kvickrot något man inte vill ha i gräsmattan. Av vilken anledning skulle den sluta bilda revor för att du klipper den? Mindre fotosyntes?
Kanske det till och med var jag själv som skrev det inlägget? För då trodde jag inte på att kvickroten kunde försvinna. Men nu har jag märkt att den faktiskt har försvunnit. Och jag hade jättemycket kvickrot i gräsmattan tidigare. Innan, när gräset var långt, stack det upp ruggar av kvickrot här och där. Numera gör det inte det. Alltså måste jag tro att kvickroten antingen har försvagats genom klippning eller har trängts bort av det andra gräset.

Här finns en vetenskaplig förklaring:
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001515/01/ExarbPerMslutl.pdf

"Beroende av hur återväxten sker påverkas olika gräsarter olika av
klippning. Hedlund (1936) delar in vallgräsen i två grupper efter deras
benägenhet att skjuta strå. De båda grupperna kallas vanligen strågräs och
bladgräs (Nilsdotter-Linde, 1992). Hos strågräsen sitter bladen på strået och
tillväxtpunkten avlägsnas vid klippning. Efter klippningen skjuts nya strån
från basen och mycket energi förbrukas. Enligt Hedlund (1936) räknas
kvickrot till strågräsen och han menar att den skulle hämmas mycket av
betning, vilket också har bekräftats i betesförsök (Fogelfors, pers medd
2001). Bladgräsen, å andra sidan, skjuter mycket få skott efter avslagning
och tillväxtpunkten skadas då inte vid upprepad avslagning. Hedlund
(1936) räknar engelskt rajgräs till bladgräsen, men det har, jämfört med till
exempel ängsgröe, en betydligt större benägenhet att skjuta strå efter
klippning. En ytterligare egenskap som hänger ihop med det föregående är
att bladgräs jämfört med strågräs har en betydligt snabbare återväxt efter
klippning (Persson, 1994)." (sidan 14)
 
Redigerat:
Jag har nu läst uppsatsen och den är mycket intressant, men i den nämner man att det är de underjordiska löparna man minskar, när man klipper, inte det växande gräset som fortfarande kan föröka sig könligt. Någan hade ju 1966(?) kommit fram till att man inte kunde klippa bort kvickroten!!! Därför utförde man nu andra experiment och han som skrev uppsatsen arbetade med rajgräs och vitklöver som konkurerade bort kvickroten.
Vad som påverkade tillväxten av kvickrot var vattentillgången och kvävehalten samt konkurenssituationen och klippning tillsammans.
Vattna mycket, hög kvävehalt, mycket vitklöver och rajgräs i mattan och klipp ofta så kan,då kan du minska kvickroten...

Intressant att veta vad man menar med betning i din inflikade text, är det djurens mumsande eller är det den idag förbjudna metoden som förr användes för att få bort ogräs i odlingar? Tidigare använde man kvicksilversalter när man betade...
 
Du läste kanske inte det väsentliga ;) ?

På sid 4 i rapporten står det:
"De viktigaste slutsatserna av arbetet är att klippning hämmar den
underjordiska tillväxten av kvickrot så att tre klippningar med låg
stubbhöjd kan halvera mängden utlöpare vid tillväxt utan konkurrens. Vid
konkurrens från rajgräs utan klippning minskade mängden utlöpare till ca
20% av mängden utan konkurrens."


Med andra ord visar studien att regelbunden klippning (som tar bort tillväxtpunkten på kvickroten men inte på gräsmattegräset) tröttar ut kvickroten. Konkurrensen från rajgräset försvårar för kvickroten att bilda nya utlöpare. Rajgräs ingår i alla gräsmatteblandningen. Den sammantagna effekten av klippning och konkurrens från rajgräset gör att kvickroten på sikt försvinner från en skött gräsmatta.

Sedan får du tro vad du vill! :rolleyes: Debatten är avslutad för min del.

PS Naturligvis avses i rapporten betning av betesdjur! Ingenting i rapporten tyder på att det skulle handla om kvicksilverbetning av utsäde. Betning av betesdjur har samma effekt på gräset som gräsklipparklippning.
 
Redigerat:
Nu har vi väl inte ett krig mot varandra utan mot KVICKROTEN, eller hur sommartorparen... Död åt den!!!

Jag misstror dig inte utan blev tveksam att jag uppfattade allt rätt. Betning är för mig kemikaliebekämpning och jag skulle nog i rapporten skriva avbetande eller betande, inte böja ordet som beting som har den innebörden kemikaliebekämpning. Naturligtvis trodde jag det först handlade om djurmumsande men sedan blev jag osäker när böjningen betning användes och helst när det handlade om åkermark.

Men sommartorparen, om det bara var att klippa kvickroten varför då göra flera olika vetenskapliga uppsatser om hur man får bort kvickroten? Den uppsatsen som du hänvisar till är ju en D-uppsats, en forskningsuppsats vid lantbruksuniversitet, du gör inte sådana uppsatser om det inte fortfarande föreligger problem i jordbruket med Kvickrot. ( det är ju meningen att du ska fortsätta att doktorera efter D uppsatsen, och då måste det vara något problem som du ska lösa). Redan på 1960 hade någon kommit fram till att utlöparna minskade om man klippte gräset...

Den stora frågan är om vad innebär det att utlöparna minskar?
Kommer kvickroten att dö bara för att utlöparna minskar, eller är det så att man bara håller den i schackt så att den inte sprider sig så mycket? Utlöparna är ju en könlös spridning av plantan som ex jordgubbar också har fast då ovan jord(revor), det är ju inte rötterna som minskar vid klippningen. Alltså kan växten ta upp lika mycket näring mm, men en inte fortplanta sig lika bra könlöst. Men visst kostar det på växten varje gång man klipper den...
Jag hoppas verkligen att det bara är att klippa kvickroten om man fått in den i gräsmattan. Vi har massor av kvickrot på ängarna brevid, jag vill inte ha in mer kvickrot i min gräsmatta...
 
Redigerat:
  • Gilla
Slarvern
  • Laddar…
OK, det är inte jag som har skrivit uppsatsen, utan jag har hittat den när jag har Googlat.
Som jag förstår det är problemet i jordbruket framför allt i åkrarna. När man plöjer går kvickroten sönder och det blir en himla tillväxt. Sedan kan man inte spruta eftersom även stråsäden också är ett gräs. Alltså brukar man rutinmässigt spruta Roundup över hela åkern innan man plöjer o sår. I ekologisk odling försöker man harva bort kvickroten. Det problem som uppsatsen undersöker är om det går att minska kvickroten genom att under några år odla vall på den. Därför är det intressant att undersöka vilka vallväxter som är bäst på att tränga undan kvickrot. Då visade just denna studie att engelskt rajgräs är bättre på att tränga undan kvickrot än vitklöver. Denna slutsats är intressant för oss som har gräsmattor, eftersom engelskt rajgräs finns i våra gräsmattor.:)

Död åt kvickroten (med minsta möjliga besvär)!;)
 
Och jag valde omsorgsfullt en grässort som inte innehöll rajgräs, för jag ville inte ha ett snabbväxande gräs. Jag får väl ha kvickrot istället :)
Jag har dragit på roundup på ca 30% av alla tovor och stödsått, och jag kommer nog att ta lite vartefter...

(Men jag är bra sugen på att köra roundup på allt, eller ånga hela gräsmattan, eller gräva bort 30 cm och börja om...)
 
Otur,:(
trodde allt gräsmattegräs innehöll rajgräs.
Ta bort allt o börja från början låter väl drastiskt! Ska du ha bort kvickrotsrötterna så räcker inte 30 cm. Dom går djupare ner. Jag skulle absolut först låta det vara något år och se om kvickroten tröttas ut av klippningen.
Men du kanske har kulor som gräs?:rolleyes:
 
Nejdå, och inte växer det gräs på kulorna heller :)

Det är trist att se hela gräsmattan full med ogräs, när det på ett enda ställe är kanonfint, som man skulle vilja ha det på hela tomten. Anledningen är att jag lyfte en nivå och lade kantsten, och för detta ändamål använde annan jord.
Kolla in så förstår du vad jag menar. Runt trädet är det hur fint som helst, så skulle hela tomten sett ut!
 
  • gras 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det ser inte kul ut........
Jag kan inte bedöma hur det blir om du låter det vara o bara klipper det. Det är en variant. En annan variant är att du fortsätter skvätta roundup och stödsår ditt gräs på dom kala fläckarna. En tredje variant att du dödar allt som växer, väntar tillräckligt länge så att giftet gått ner i rötterna, fräser upp och börjar från början med att jämna till o så nytt. Då lär du inte kunna gå på gräsmattan denna sommar........

Köpte du jord med så mycket kvickrot i? Går det att klaga hos den du köpte av o begära ekonomisk kompensation?
 
Jag ska nog låta det vara iår, bara göda med super gramino och se om gräset vinner kampen. I vår lägger jag på Weibulls kombi och får se vad som blir kvar efter det.
Dessvärrre kan jag nog inte klaga på jordleverantören. Det undre lagret (150 kvm) fick jag från en kille som skulle schakta av tomten om jag bara transporterade bort det. Det lade vi på i höstas och den toppade vi med 5 cm finjord nu i våras innan vi sådde. "Finjorden" köptes lokalt och den innehöll en massa glasbitar som vi gått och plockat för hand vid varje vattning.
Hade man vetat detta så hade färdiggräs varit rena realisationen, både vad det gäller nedlagd tid och allt gräsfrö, toppdress, gödning m.m. som jag köpt på mig. För att inte tala om Husqvarna Automowern... :)
 
haddirajan skrev:
Det undre lagret (150 kvm) fick jag från en kille som skulle schakta av tomten om jag bara transporterade bort det. :)
Ja det var ju en fiffig lösning för den som har mycket kvickrot på sin tomt.....:cool:

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.