Joacimz Joacimz skrev:
Helt sjukt att gräsklipparen original kan låta 95 dB men bilen är betydligt tystare.
Vattenkylda motorer får en del ljuddämpning gratis. Sen går en motor med fler cylindrar jämnare, så det är svårt att jämföra.

Man skulle kunna testa att bygga in motorn i en låda med ljuddämpande material på insidan. Så länge man inte hindrar luftflödet för fläkten och inte bygger en för trång låda borde det funka....
 
Jag har byggt några ljuddämpare genom åren och denna Tvärsnitt av en ljuddämpare som visar patenterad flödesteknik, glasfibermatta och stora interntuberade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är favoritdesignen för att få riktigt tyst och lågt mottryck.
Har dämpat bla Yamaha 600 ATW och Detroit 3-71 diesel som är erkänd oljudsmaskin.
Dock ingen gräsklippare än.
Har även gjort ett gäng mindre lyckade dämpare. Tex en 4kantig låda där plåten vibrerade och väsnades mer än avgasröret.
Undvik släta ytor. Just nu står 3 lyckade hembyggen på gården.
Alla rör är handborrade i pelarborr.
Välj helst fler och mindre hål i de perforerade rören. 2-3000st 2mm hål tar sin tid att producera men i mitt fall var det värt besväret. Äldsta dämparen just nu är ca15 år gammal och funkar fint.
Har använt både återvunnen ljuddämparull och vanlig stenullsisolering.
De tystaste dämparna har ull och perforerad plåt (från nån skrotad lysrörsarmatur) även i gavlarna.
 
  • Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Motortillverkarna brukar ha flera alternativ för ljuddämpare, gräsklipparfabrikörn väljer en. Titta i motorns reservdelskatalog, det kan finnas något användbart.
 
Börjar med ull !
 
BigR BigR skrev:
Ljuddämparna på småmaskiner brukar slitas med tiden. Rost, sot etc. Kontrollera och byt vid behov.
[länk]
Du har helt rätt, BigR. En ljuddämpare kan inte kosta så mycket?
Beroende på vilken klippare man har?
Köp en ny ljuddämpare, innehållet i ljuddämpare rostar bort efter många år.
Inte så svårt att byta denna själv.
 
Vad ska jag fylla ljuddämparen med
 
Stenull (isolering) funkar men blåser ur fortare än avsedd långfibrig ull.
Tänk dock på att det är i utrymmena utanför rörröret ullen skall vara. Många småmotorljuddämpare saknar sådana utrymmen. Där flödar röken i hela ljuddämparen mellan plåtar som reflekterar och dämpar ljudet.
 
Jag hade en Jonsered med B&S motor som förde ett hiskeligt oljud från dag 1. Jag tror det är inte bara avgasljud utan en massa vibrationer och resonanser. Såg att vissa plåtdelar under motorhuven vibrerade duktigt.
Jag klistrade ljuddämparmattor (såna tunga grejer som billjudbyggare använder) på insidan kåpan så att de hängde ned en aning. Blev inte mycket bättre.
Man borde titta noga vad som vibrerar och fastsättga det. Bäst vore att kapsla in hela motorn men det kan ju medföra problem med kylluften.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Lite märkligt att alla (i princip) gräsklippare har så små dämpare. Har dessutom undrat varför de inte blåser ut det neråt under kåpan. Kan ju iofs ge brännmärken om man står stilla en längre tid, men i praktiken borde det inte vara några problem, iaf inte på klippare med uppsamling
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mm har också tänkt på detta. Prispressen gör väl att tillverkarna struntar i det
 
En sån motor byggs ju för att passa alla möjliga maskiner så det är nog för dyrt att bygga olika dämpare nån som öppnat en sån dämpare och sett hur den är byggd?
 
Jag tror det finns flera aspekter att ta hänsyn till när man utvecklar en maskin.
En kan vara ljudbilden. Blir avgasljudet för tyst framträder skrammel , resonans och fläktljud istället, något som kan sänka den totala kvalitetskänslan. Visst vill man nog sänka den totala ljudnivån men jag tror det medför mer arbete än man spontant tror.

De småmaskinsljuddämpare jag pillat isär har bestått av en burk med någon perforerad mellanvägg i. Extremt enkla saker. Har dock inte kikat på allt för moderna maskiner.
 
Plockade av ljuddämparn och fyllde den med ullen. Drar igång den imorgon !
 
R Rolle85 skrev:
Plockade av ljuddämparn och fyllde den med ullen. Drar igång den imorgon !
Var den av en typ där rökgång och dämpkammare skiljs av perforerat rör/vägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.