K kabelkaparen skrev:
Du skrev att en 15W-xx-olja är lika tjock som en rak 15-olja vid kyla, och det stämmer inte eftersom den raka oljan mäts enligt ett annat viskositetsmått (och -enhet) än 15W innebär. Ena viskositetsgraden handlar om dynamisk och den andra kinematisk viskositet. Lite osäker, men har för mig att varmviskositeten mäts i klassiska cSt (för en given temperatur) och kallviskositeten mäts i cP.

Viskositetsgraden enligt SAE är enhetslös.
Skillnaden mellan dynamisk och kinematisk viskositet är omräkningsfaktor densitet. Eftersom densiteten är ganska lika för alla mineralojor så säger båda viskositeter samma sak.
Däremot finns en mängd reologiska mätmetoder för viskositet (mellan roterande plattor, mellan en roteande platta och en kägel, i droppande rör, mm), och viskositeten kan skilja sig kraftigt på samma vätska mellan olika mätmetoder. Vissa oljor är icke-Newtonska vätskor, som t ex ketchup som blir mer lättflytande efter man har skakat flaskan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
MathiasS MathiasS skrev:
2800?
Hondan på min Klippo kör 3000-3100 som normalt arbetsvarvtal. 1000 varv måste vara någon gammal klippare med tändkulemotor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Delsyntet ska man aldrig köpa. Det är bara ett trick från tillverkarna för att kunna ta mer betalt för mineralolja.
Det brukar aldrig gå att då någon klarhet över hur mycket syntetolja som är inblandat i en delsyntet, därför kan man anta att det är 1 %.

Jag tror förövrigt att kvaliteten på oljan är viktigare än om det är helsyntet eller mineral.

Själv har jag gjort ett överslag på vilken olja som är mest universal för mig och sedan kör jag den till nästan allt köper 40 liter de gånger jag köper.
fast nu är ju inte en"syntetolja" syntetisk på riktigt den heller, det är bara en mineralolja det också......
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Bara för att jag gillar saker som alltid fungerar och inte kräver ström så mäter jag varvtalet med en Sirometer som uppfanns på 1930-talet tror jag. B&S har sålt den som OEM-del, men jag handlade min från en av döttrarna som fortfarande driver rörelsen vidare: https://www.treysit.com/english/the-sirometer/

 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
fast nu är ju inte en"syntetolja" syntetisk på riktigt den heller, det är bara en mineralolja det också......
Vad menar du med "mineralolja"? Allt fler och fler tillverkare gör syntetolja från naturgas på ett mycket exakt sätt (t ex Shells PurePlus-oljor som görs i Qatar, tror de var först). Tycker man även det är mineralolja så är det bättre att kalla all olja för kolväten, men det är stor skillnad i renhet och kontroll av kolvätenas kedjelängd när man tillverkar syntetolja med moderna metoder.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är möjligt att det finns syntetiska oljor. Men majoriteten av syntetoljor är bra mineraloljor med diverse additiv.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är möjligt att det finns syntetiska oljor. Men majoriteten av syntetoljor är bra mineraloljor med diverse additiv.
Här får det mesta 100% syntetolja 🙏

Verkstadsmiljö med motorolja, verktyg och del av motorcykel. Stökigt och mekaniskt fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad menar du med "mineralolja"? Allt fler och fler tillverkare gör syntetolja från naturgas på ett mycket exakt sätt (t ex Shells PurePlus-oljor som görs i Qatar, tror de var först). Tycker man även det är mineralolja så är det bättre att kalla all olja för kolväten, men det är stor skillnad i renhet och kontroll av kolvätenas kedjelängd när man tillverkar syntetolja med moderna metoder.
det man i vardagsspråk kallar syntetoljor är bara högraffinerade mineraloljor. Men sen finns det ju faktiskt riktiga syntetoljor som tex esteroljor.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
MultiMan
Det du skrev var alltså felaktigt eller i bästa fall vilseledande, det var främst det jag vände mig emot.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Och i praktiken har det marginell eller ingen betydelse för gräsklipparen.😉
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det du skrev var alltså felaktigt eller i bästa fall vilseledande, det var främst det jag vände mig emot.
vad var felaktigt? Jag citerade ju bara den personen som antydde att delsyntetoljor ska man inte köpa för de är inte syntetiska på riktigt.
 
MultiMan
S Stefan1972 skrev:
vad var felaktigt? Jag citerade ju bara den personen som antydde att delsyntetoljor ska man inte köpa för de är inte syntetiska på riktigt.
Kan du inte läsa vad du själv skriver och påstår? Du säger att syntetoljor inte är syntetoljor utan vanlig mineralolja:

Skärmdump av foruminlägg med diskussion om motoroljor, användarens profil och gillningar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, det skrev han inte. Han skrev att det är en mineralolja, även om den är något annorlunda. De som faktiskt är syntetiska är udda. Syntetoljor är i praktiken mineraloljor.
 
N Niq skrev:
Med tanke på hur många gräsklippare som överlever många år av ägare som bara fyller på med något dom har hemma eller billigaste dom hittar och aldrig byter olja så verkar det inte vara så jättenoga.

Sedan kan man ju om man vill diskutera vilken olja som är bäst till gräsklipparen.
Jag gissar att en vanlig gräsklippare används femton gånger per år i nittio minuter per gång.

Efter tjugo års användning har den då 450 drifttimmar.

Det motsvarar en bil som kört ungefär 3000 mil.

Det är oerhört mycket viktigare att byta oljan (för att får bort vatten som långsamt samlas i oljan) än att ha en särskilt bra olja.

Och att hålla förgasaren ren och maskinen torr när den är avställd för säsongen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
De Briggs jag reparerar är typ 20 år gamla, Briggs sitter på typ 80% på alla jag servar. Oftast rostar klippdäcket bort före motorn
Min Stiga Park som jag köpte ny 2015 gick 300h och 6år innan Briggs Intek 18,5hp motorn gav upp och tryckte ut olja i avgaserna.
Bytte olja och oljefilter varje år, Briggs filter och Castrol edge olja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.