D Daniel 109 skrev:
Den raka oljan mäts ju inte vid kall olja, så det stämmer ju. Men det sa jag inte heller.
Du skrev "En 15W-40 är lika tjock som en rak 15 olja vid kyla".

Viskositet ("tjockhet") är alltid vid en given temperatur, i det här fallet den något ospecifika temperaturen "kyla". Viskositeten för en rak SAE följer en temperaturberoende kurva, och kurvan omfattar både "kyla" och "värme".

Om du inte menade att man skulle jämföra 15W-40 med rak 15 vid samma temperatur ("kyla") så är det väldigt otydligt vad du menade.
 
Ja, det var så jag menade. Var det så luddigt formulerat?
 
R Rolle85 skrev:
Vad är en enkel olja? Vad kan jag använda istället
Jag tröttnade på att köpa dyr skräpolja i halvlitersförpackningar hos trädgårdsaffären så det var bara att läsa manualen till motorn, i mitt fall en Honda:

Instruktioner för oljekontroll i motor, försiktighetsåtgärder, oljeviskositetsklasser och temperaturområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det man föreslår är såldes en 10w30 (vilket som redan påpekats då är multigradeiljans motsvarighet till den raka singelgradeoljans SAE30). Vidare säger man att kvalitetsklassen ska vara SG eller SH vilket betyder API SG eller högre (högre = SH, SI, SJ, SK, SL, SM, SN). Du hittar nästan bara SL och högre i en affär idag.

Idag håller även en mineralolja API SL (tex biltemas), men jag föredrar syntetiska oljor och köper inget annat.

Som du ser i tabellen går det även utmärkt med 10w40 och det är att föredra om du ska klippa gräset när det är svinvarmt ute. En 10w40 är nog också lättare att hitta än 10w30 idag, för den har ett bredare användningsområde.

En 15w olja kan ju också fungera men den kommer vara seg på midsommarafton när det är 5 grader ute (men antagligen inte segare än en rak 30 olja). Köp istället en 4 litersdunk 10w30 eller 10w40, den räcker ju i 8 år och kostar 200spänn....

....och med ovanstående avses då en "vanlig" motorolja avsedd för bil. Det går bra med en "mc-olja" också, men den lär vara dyrare eftersom den typiskt har additiv för våt koppling som förstås inte behövs i en gräsklippare.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
oavsett vilket, det går utmärkt att använda den oljan man har hemma tex till bilen i gräsklipparen. Detta oavsett viskositet. Det mesta man häller i är iallafall bättre än vanlig rak30 olja som ofta är överprissatt ändå. Inte för att moderna motoroljor för bilar är billiga men ändå..........
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Med tanke på hur många gräsklippare som överlever många år av ägare som bara fyller på med något dom har hemma eller billigaste dom hittar och aldrig byter olja så verkar det inte vara så jättenoga.

Sedan kan man ju om man vill diskutera vilken olja som är bäst till gräsklipparen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Med tanke på hur många gräsklippare som överlever många år av ägare som bara fyller på med något dom har hemma eller billigaste dom hittar och aldrig byter olja så verkar det inte vara så jättenoga.

Sedan kan man ju om man vill diskutera vilken olja som är bäst till gräsklipparen.
Ja usch, det borde införas någon sorts körtkort eller lämplighetsintyg för gräsklippare där oljefrågan är en del av utbildningen.

Men, om man nu ska köpa någon olja och göra ett byte, kan man ju lika gärna ta "rätt" olja om man gör sig besväret, tänker jag. Det är ju inte så mycket jobbigare än att köpa fel olja.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
[länk] verkar ju vara SF... Finns högre grad, men inte alla.
Ja jag menade förstås inte att ALLA mineraloljor uppfyller SL, utan snarare att "även mineraloljor KAN uppfylla SL" trots att det är mineraloljor.... Och tittar du på syntetoljor är det nog svårt att hitta en API SF....:)

Den där SF oljan du hittat funkar antagligen bäst till att tända majbrasan med.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Gamla Stiga Turbo klipparen -88, med en B&S fick 3-4 oljebyten av vad som fanns hemma, sedan bara påfyllning, pensionerades 2018 utifrån att det inte fanns reservdelar till bl.a. uppsamlarkorgen. Motor/chassie inga problem, står nu i lastutrymmet för färd till de "sälla jaktmarkerna" under dagen.
Vet inte om dagens motorer är känsligare, kanske är det så.
Maskinfirman som sålt snöslunga och nya Hondaklipparen till mig svarade så här på min fråga om oljebyten "bra att byta olja, men viktigast att hålla kolla på oljenivå". Låg oljenivå/torr är det som gör att motorerna haverar.
Är också min tro.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Största anledningen till att denna 50-talsteknologi fortfarande finns heter profit. När jag köpte min Partner på Jula när dom hade rea så fanns det även denna SAE30 "gräsklippsrolja" till salu för 99 kr för en literflaska. Så jag åkte hem och fyllde med Lidl 5W-40 API SN i stället som jag har till scootern så blev det billigt och bra. Det varnas dessutom i handboken för att köra SAE30 i kallt väder och det finns ett viskositetsdiagram som visar vilka oljor som går att använda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag undrar också var alla de där havererade motorerna är p g a lågfrekvent oljebyte. Tror precis som föregående skribent att det som kan fälla dem är att man aldrig fyller på olja snarare än att man briser i oljebyte. De går ju också så få timmar per år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Ja man kommer aldrig ifrån att raka30 oljor som säljs som gräsklipparoljor är budgetolja för ett högt pris. Den som inget vet och bara gör av med en 1/2 liter per säsong bryr sig ju inte såklart men de tjänar nog skapligt på det. Men det gör man såklart med andra oljor också i säljled såklart.
Tråden handlar ju mest om att använda det man har och spara nå kronor på att inte köpa ytterligare en olja,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det säljs mineralolja i plåtdunk från de oljefält som hade bästa oljan på 50talet svindyrt. Att det i dag bara är skiltolja kvar på de fälten och all ny olja är bättre ä den oljan var på 50talet kvittar. Finns det de som tror att det är bra kan man ta bra betalt.
 
  • Haha
leifberggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ja usch, det borde införas någon sorts körtkort eller lämplighetsintyg för gräsklippare där oljefrågan är en del av utbildningen.

Men, om man nu ska köpa någon olja och göra ett byte, kan man ju lika gärna ta "rätt" olja om man gör sig besväret, tänker jag. Det är ju inte så mycket jobbigare än att köpa fel olja.
Absolut lika lätt att köpa den olja som rekommenderas. Men om man har ny motorolja hemma som blivit över från något annat så lär den fungera bra så länge det inte är någon riktigt dålig skräpolja.
 
N Niq skrev:
Absolut lika lätt att köpa den olja som rekommenderas. Men om man har ny motorolja hemma som blivit över från något annat så lär den fungera bra så länge det inte är någon riktigt dålig skräpolja.
Japp, jag håller med och det styrks ju av infon jag klippte in från Honda också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.