MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver nog läsa på konsumentlagarna ett par gånger till. Man ska inte behöva beställa en provtryckning med frostskydd, det är yrkesmannens ansvar att utföra tjänsten fackmannamässigt.
Han har utförd denna tjänst fackmässigt. Med detta sagt är han en klåpare med har gjort sitt jobb.
 
S sebastiannielsen skrev:
Rörmokaren är ju inte skyldig att tillhandahålla saker gratis för att denne tycker i sin fackmannamässiga åsikt att något behövs.
Nej tillhandahålla gratis har man ingen skyldighet till, men att tydligt rekommendera och informera om konsekvenserna av kundens val (tex ”vatten utan frysskydd”) det är man skyldig att göra för att uppfylla kravet på att ta tillvara konsumentens intresse.

Dum gör som dum säger duger inte enligt konsumenttjänstlagen.

tycker det låter som att de flesta hantverkare som kommenterar här inte har en aning om hur konsumentlagarna fungerar. Om dessa lagar är rättvisa eller inte kan man verkligen ha synpunkter på, men det är inte riktigt relevant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M MIKE THE HAMMER skrev:
Han har utförd denna tjänst fackmässigt. Med detta sagt är han en klåpare med har gjort sitt jobb.
OM det är så att han provtryckt utan frysskydd i november och utan vidare instruktion till kunden är det inte fackmannamässigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Fattar inte flugan med golvvärme. Vem kom på att det skulle vara en bra idé att bygga in en riskkonstruktion? Förr eller senare blir det knas, och då tvingas man riva fullt fungerande golv för att komma åt problemet.

Vi har vattenburen värme, men rören är inte inbyggda i vare sig väggar eller golv, utan löper i en ventilerad metallskena utmed golvlisterna. Om det skulle uppstå läckage eller stopp kan det åtgärdas utan förstörande åtgärder.
e de fler saker du inte fattar - ställ en fråga i rätt forum...
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Randomguy Randomguy skrev:
Skrota golvvärmen, bygg in den i garderoben som ett minne på att aldrig mer lägga golvvärme. Sätt upp elraddar och hoppas på att du klarar energideklaration.
Alternativ sätter du vattenburet då
Sätta upp elraddar????
Klara energideklaration????
Är du tillbaka på 70-80 talet???
Har du kollat årets elpriser????
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Första hand: Följ avtalet med kunden, även om det blir totalt skit med det.
Andra hand: Använd fackmannamässiga kunskaper i kundens intresse.
—-
Därav är rörmokaren i så fall tvunget att göra antifrysfyllning helt gratis om han ska ha det "torrt på fötterna" för oavsett hur rörmokaren gör så kommer kunden gnälla om det antingen blir sönderfrusna rör eller extradebitering för antifrys som inte beställts.
Wow…
Det är tankegångar som dina som lett till att vanliga kunder utan fackkunskaper bara önskar livet ur alla hantverkare. Om jag beställer av dig så förväntar jag mig att du rekommenderar vad som är bäst, varnar för vad som kan gå fel och förklarar prisskillnaden mellan olika förslag INNAN arbetet startar. På riktigt, du utgår ifrån att kunden alltid har fel?!
Har själv haft ett antal hantverkare som gjort både mig och alla jag känner mörkrädda av idioti. Bl.a en rörpulare som trots att jag varnat honom två gånger ändå gjorde samma fel en tredje gång. Han fick hämta sina verktyg under bevakning och dra dit pepparn växer.
Vi som har normala jobb undrar ju rätt mycket över hur i hela h-e ni hantverkare får lov att verka överhuvudtaget? Det verkar inte finnas fungerande kontrollmekanismer i hela branschen och rättstvisterna är dyrare än huset man bygger.
förstår du inte att din kund kanske står med sitt livs mest omfattande och pengaslukande projekt och är helt utlämnad till att såna som du faktiskt vet vad ni sysslar med? Arrogansen är total.
Seriöst tips som du säkert skiter fullständigt i: Fixa till din störda tankebild angående ”gnälliga kunder” och försök samarbeta med kunder så ska du ser att det blir bra mkt mindre problem när du ska jobba.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag har själv råkat ut för samma sak tyvärr.
En av slingorna (av 4 slingor totalt) frös i garaget innan jag fick på värmen där tyvärr.
Märkte det inte förrän jag skulle slå igång värmen där, och märkte att allt vatten bara försvann hela tiden.
Hittade nog felet med värmekamera sen som jag fick låna, men orkar inte bila upp golvet, så använder 3 slingor i garaget bara.

Så att dina slingor har klarat sig är jag tyvärr tveksam på.. sorry
Men man kan ju alltid hoppas. Prova, går det så går det.

Är de i sönder, så hade jag nog gjort en lösning som jag såg ett företag i Sösdala hade.
De körde golvvärme i tunna slangar, vilket gjorde att det bara bygger lite på höjden när man gjuter in det.
Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter, men var där i ett annat ärende där jag skulle sälja in styrsystem :)
Men blev lite imponerad av deras golvvärmelösning som de hade tagit fram
 
  • Gilla
MITS
  • Laddar…
Stor blandning av svar. ☺️ Verkligen tacksam för de seriösa på detta forum.
Som jag misstänkte så är detta inte svart på vit, vems ansvaret är. I min mening är det inte fackmannamässigt utförande att provtrycka med vatten mitt i vinter, inte tappa ur vattnet och inget säga till beställare för att meddela eller lämna över ansvaret för att det inte ska frysa till över till beställaren.
Jag beställde provtryckning och sen kom det bara en faktura på jobbet.
Innan denna situation visste jag inte ens att man använde vatten för att provtrycka, utan att man använde luft. Det var så det gjordes på botten plattan.
Tråkigt misstag att lära sig utav. Önskar det fanns en lång lista för byggherrar för att kolla varje moment i bygget för saker som kan gå väldigt illa om det utförs felaktig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Så vitt jag kan se har TS inte beställt en "provtryckning med vatten". TS har beställt en provtryckning. TS har heller inte förväntat sig något gratis. Så resten av ditt inlägg (efter det jag citerat nu) känns ... onödigt, svamligt, och fel.
Ja detta är svammel
 
A
R RoAd skrev:
Du kan ju förstås spekulera hur mycket du vill, jag utgår från det TS skrivit och då har det beställts "provtryckning", inte "provtryckning med vatten".

Och även om det varit så att TS faktiskt specifikt beställt provtryckning med just vatten så bör nog hantverkaren påtalat för TS att det är en riskabel idé denna årstid. Det är jag ganska säker på ingår i skyldigheterna hantverkare har.



Har TS förväntat sig det gratis? Det ser jag inget som tyder på. Det enda jag ser är en förvånad kund som kanske fått sin golvvärme sönderfryst efter att ha beställt en provtyckning.



Ja det är möjligt, men jag antar att TS nämner att "värme är redo" för hantverkaren om frågan kom upp. Att frågan skulle komma upp anser jag fortfarande är hantverkarens ansvar. Nu verkar den inte gjort det och jag kan inte se att ansvaret ligger på TS.
Mer svammel...
 
A
R RoAd skrev:
Du verkar inte ta till dig vad jag skriver (eller vad TS skrev för den delen). Utifrån vad TS skriver så har hen beställt en provtryckning. Inget mer specifikt än så.

Din betongliknelse är inte speciellt bra. Det är så vitt jag vet t.o.m. så att om du skulle göra din "felaktiga" betongbeställning så ska hantverkaren ändå inte anta att du är expert på betong, och förklara för dig att det är en "dålig" beställning. Om du fortfarande vill ha den blandningen så får du förstås det. Precis som att TS så klart skulle få sina rör provtryckta med vatten om hen framhärdar efter att blivit avrådd.
Vi andra har inte sett dokumentet på upphandling/beställning, kan du bifoga detta?
 
A
R RoAd skrev:
Jag orkar inte lägga mer tid på detta nu, men här kan du i klartext läsa att hantverkare har en skyldighet att avråda kunder från dåliga beslut: [länk]

Under "hantverkarens skyldigheter" kan man läsa:

Hantverkaren ska också ge dig råd om förberedande arbeten som du själv kan göra och informera dig om vad som krävs för att skydda det utförda arbetet mot skador.

Läs gärna om det några gånger om det fortfarande kliar i fingrarna att skriva något till mig.
Helt säkert har rörisen rekommenderat såväl metod som avvikelser!
 
  • Arg
Foxpaint
  • Laddar…
A
E earl grey skrev:
Wow…
Det är tankegångar som dina som lett till att vanliga kunder utan fackkunskaper bara önskar livet ur alla hantverkare. Om jag beställer av dig så förväntar jag mig att du rekommenderar vad som är bäst, varnar för vad som kan gå fel och förklarar prisskillnaden mellan olika förslag INNAN arbetet startar. På riktigt, du utgår ifrån att kunden alltid har fel?!
Har själv haft ett antal hantverkare som gjort både mig och alla jag känner mörkrädda av idioti. Bl.a en rörpulare som trots att jag varnat honom två gånger ändå gjorde samma fel en tredje gång. Han fick hämta sina verktyg under bevakning och dra dit pepparn växer.
Vi som har normala jobb undrar ju rätt mycket över hur i hela h-e ni hantverkare får lov att verka överhuvudtaget? Det verkar inte finnas fungerande kontrollmekanismer i hela branschen och rättstvisterna är dyrare än huset man bygger.
förstår du inte att din kund kanske står med sitt livs mest omfattande och pengaslukande projekt och är helt utlämnad till att såna som du faktiskt vet vad ni sysslar med? Arrogansen är total.
Seriöst tips som du säkert skiter fullständigt i: Fixa till din störda tankebild angående ”gnälliga kunder” och försök samarbeta med kunder så ska du ser att det blir bra mkt mindre problem när du ska jobba.
Det är tankegångar som dina som gör att allt fler hantverkare slutar göra jobb åt konsumenter eller minidebiterar 10kkr.
 
  • Arg
Foxpaint
  • Laddar…
R
electroluxaren skrev:
Ja detta är svammel
Jaha, utveckla gärna.

electroluxaren skrev:
Mer svammel...
Jaha, utveckla gärna.

electroluxaren skrev:
Vi andra har inte sett dokumentet på upphandling/beställning, kan du bifoga detta?
Nej, jag utgår från det TS skriver.

electroluxaren skrev:
Helt säkert har rörisen rekommenderat såväl metod som avvikelser!
Jasså det säger du. TS ljuger alltså? Allvarlig anklagelse. Då antar jag att du var med på "upphandlingen/beställningen"? Är det du som är hantverkaren?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Snailman
J Johisco skrev:
Nej rören bör ligga fastsatta på armeringen som i sin tur ligger på sina stöd så den bör alltså hamna mitt i plattan
Vet inte om reglerna ändrats, men för tio år sedan så la de flesta dem direkt på cellplasten, fanns plastprodukter med hullingar som man satte i cellplasten som höll fast slangarna (en ganska onödig produkt om man inte får lägga dem där) Men det var en enda husfirma då(som även gjorde grunderna själva) som alltid la slangarna uppe på armeringen.

Jag la slangarna själv, provtryckte dem själv och tömde dem även själv på vatten efteråt med hjälp av tryckluft.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.