SueCia skrev:
ena sekunden har du termostaten inställd på 20, sen 21, sen 20 igen. Börjar bli tröttsamt när man inte förstår vart du vill komma med dessa gradtal heller.
Fast sluta citera mig isf.

Ang tempen och värmen så ändrade jag mig 1 (EN) gång från 20°C till 21°C.

Sen kanske jag missminner mig men var det inte DU som startade denna diskussion i ren besserwisser anda?

Jag svarade endast på TS frågor med mina erfarenheter men tydligen var mina svar "fel" och då kommer forumguden och rappar en på fingrarna? ✌🏻
 
Redigerat:
SueCia skrev:
15 grader i luften, 20 grader i vattnet, vattnet kommer fortfarande kännas kallare när du stoppar ner foten, för att vatten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än luft har. Precis som sten har en förmåga att avleda kroppens värme snabbare än en matta har. Ditt resonemang faller pladask så fort du går ner och provar stoppa foten i vatten som är varmare än omgivande luft och ändå uppfattar vattnet som kallare.

Det måste vara extremt varmt på nedervåningen om spillvärmen från nedervåningen ska värma upp ett klinkersgolv till mer än 26 grader, jag pratar inte om din matta nu nej.
Varför skulle det behöva vara extremt varmt på en undervåning för att värma ett golv på övervåningen, har jag 22-23 grader på i huset blir golvet också 22-23 grader.
Nu duschas det också ett par gånger per dag och det höjer värmen på golvet också.
 
S
Polos skrev:
Varför skulle det behöva vara extremt varmt på en undervåning för att värma ett golv på övervåningen, har jag 22-23 grader på i huset blir golvet också 22-23 grader.
Nu duschas det också ett par gånger per dag och det höjer värmen på golvet också.
fast 22-23 grader är inte tillräckligt för att ett stengolv ska kännas varmt o skönt :) däremot så visst, kör du 23 grader i huset så kan jag absolut tänka mig att det går att gå på golvet utan att det för den delen ska kännas kallt. Men varmt o skönt? Knappast.
 
OXYD
SueCia skrev:
fast 22-23 grader är inte tillräckligt för att ett stengolv ska kännas varmt o skönt :) däremot så visst, kör du 23 grader i huset så kan jag absolut tänka mig att det går att gå på golvet utan att det för den delen ska kännas kallt. Men varmt o skönt? Knappast.
Håller inte med. Har kört tester här hemma och vi har vår elgolvvärme inställd på 21grader som är en bra kompromiss mellan plånbok och komfort. Golvet är varken kallt eller varmt.

Detta beror säkert på hur varmt man har i badrummet. Har man varmt så behöver man värma golven mer.

Hemma hos oss:
< 21grader känns svalt
21 grader optimalt
>21 grader så känns golven varma.
 
  • Gilla
Dizzy84 och 1 till
  • Laddar…
OXYD
OXYD skrev:
Håller inte med. Har kört tester här hemma och vi har vår elgolvvärme inställd på 21grader som är en bra kompromiss mellan plånbok och komfort. Golvet är varken kallt eller varmt.

Detta beror säkert på hur varmt man har i badrummet. Har man varmt så behöver man värma golven mer.

Hemma hos oss:
< 21grader känns svalt
21 grader optimalt
>21 grader så känns golven varma.
Förtydligande:
21 grader med golvgivaren inte rumsgivaren.
 
S
Dizzy84 skrev:
Sen kanske jag missminner mig men var det inte DU som startade denna diskussion i ren besserwisser anda?

Jag svarade endast på TS frågor med mina erfarenheter men tydligen var mina svar "fel" och då kommer forumguden och rappar en på fingrarna? ✌🏻
Det var inte jag som skrev motsägelsefullt att "min golvvärme används aldrig, den är mest till för att hålla temperaturen i badrummet då den är enda värmekällan där inne".

När någon påpekar denna motsägelse så blir du direkt otrevlig och säger att han spelar dum och VÄLJER att inte tänka.

Tänk dig gärna för innan du börjar förnedra folk till höger och vänster.

Dizzy84 skrev:
Man kan ju spela dum och välja att inte tänka.
 
SueCia skrev:
Känner att våran diskussion redan är avklarad
Tydligen inte, det verkar vara på dina villkor och inget är över innan du fått sista ordet?
 
S
Dizzy84 skrev:
Tydligen inte, det verkar vara på dina villkor och inget är över innan du fått sista ordet?
Svara gärna på mitt senaste inlägg istället för att ignorera det som är jobbigt. Du började vara otrevligt långt innan jag ens läst den här tråden.
 
SueCia skrev:
fast 22-23 grader är inte tillräckligt för att ett stengolv ska kännas varmt o skönt :) däremot så visst, kör du 23 grader i huset så kan jag absolut tänka mig att det går att gå på golvet utan att det för den delen ska kännas kallt. Men varmt o skönt? Knappast.
22.78 grader är det nu och det är varmt och skönt, varmare för fötterna än i hallen utanför där det är ekparkett
 
Polos skrev:
22.78 grader är det nu och det är varmt och skönt, varmare för fötterna än i hallen utanför där det är ekparkett
Trevligt att höra att 22°C - 23°C räcker för att fötterna skall må bra!
Men går ni verkligen med bara/nakna fötter där i hallen?

Eller har jag missförstått :surprised:
 
Dizzy84 skrev:
Lägg på minnet vart du hörde det först! 👍🏻
Är du seriös? De flesta sätter INTE plastmatta innan de sätter klinkers! Vad tror du Cascos, LIP, Mapei tätskikt är till för! Just det alla hantverkare använder!
 
Rolle85 skrev:
Är du seriös? De flesta sätter INTE plastmatta innan de sätter klinkers! Vad tror du Cascos, LIP, Mapei tätskikt är till för! Just det alla hantverkare använder!
Blir billigare än Lip's system iaf och garanterat tätar om det är rätt utfört. https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta
 
  • Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Facket skrev:
Blir billigare än Lip's system iaf och garanterat tätar om det är rätt utfört. [länk]
Garanterat tätt med vanligt tätskikt om man gör som man ska.
 
jag frågade mattläggarna som var här i vintras, de satte mer eller mindre Aldrig matta som det skulle klinkas på.
 
Absolut, det är än dock betydligt fler variabler som kan ställa till i ett tätskiktssystem. Plastmatta har ju den fördelen att du får ingen svetsning/skarv i våtzon 1 förutom överlapp golv/vägg samt vägg/bård, dessutom går det att byta ut plattor om det skulle behövas. Glömde jag nämna att det blir billigare med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.