P
Ni som har plastmatta, är golvvärme en nödvändighet eller inte ? Gäller ett badrum på ö.p
Blir ju en hel del mindre arbete och pengar om man kan skippa golvvärmen.
 
Jag tycker inte man behöver golvvärme på plastmatta. Möjligtvis om det skulle vara i ett ytterhörn som är dåligt isolerat.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Peter_K skrev:
Ni som har plastmatta, är golvvärme en nödvändighet eller inte ? Gäller ett badrum på ö.p
Blir ju en hel del mindre arbete och pengar om man kan skippa golvvärmen.
Behövs absolut inte men har man inte någon radiator eller modell större handdukstork har du ju ingen värmekälla i det rummet om du vill ha upp värmen.

Jag körde med golvvärme pga att jag inte ville ha radiator och ville helt enkelt inte ångra mig senare.
 
KnockOnWood skrev:
Hos oss har vi ingen golvvärme alls.
Nej just det. Ni testade väl någon ny variant av väggvärme vill jag minnas? Men den sotade lite för mycket eller hur var det? :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S
Dizzy84 skrev:
Man kan ju spela dum och välja att inte tänka.
Termostaten står på 21°C ser jag nu dessutom.

Givetvis har jag annan värmekälla i huset men det kanske jag hade behövt vara tydlig med?

Släpp det.
Självklart går golvvärmen, du tycks tro att den endast är dekorativ men jag är övertygad om att den går flertalet gånger per dag.
 
  • Gilla
ArvikaPeter
  • Laddar…
SueCia skrev:
Självklart går golvvärmen, du tycks tro att den endast är dekorativ men jag är övertygad om att den går flertalet gånger per dag.
HALT!
I egenskap som rättare av personer som rättar andra, undrar jag vad du menar med... "dekorativ" golvvärme och möjligtvis ifrågasätta din kännedom om temperatur i sagda badrum?

Gå direkt i fängelse - utan att passera gå.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
S
Henkstar skrev:
HALT!
I egenskap som rättare av personer som rättar andra, undrar jag vad du menar med... "dekorativ" golvvärme och möjligtvis ifrågasätta din kännedom om temperatur i sagda badrum?

Gå direkt i fängelse - utan att passera gå.
Vi vet att det är enda värmekällan i badrummet, termostaten ställd på 21 grader och rummet håller 20 grader. Dessutom är inte kakel speciellt trevligt att gå på ouppvärmt även vid rumstemp på 20 grader.
 
  • Gilla
nitram66 och 2 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Vi vet att det är enda värmekällan i badrummet, termostaten ställd på 21 grader och rummet håller 20 grader. Dessutom är inte kakel speciellt trevligt att gå på ouppvärmt även vid rumstemp på 20 grader.
Oj! Det var INTE många rätt du hade du!
Pinsamt!
 
Dizzy84 skrev:
Det är väl så det flesta gör idag? ����
öhh nej? Man sätter tätkiktsfolie.
 
  • Gilla
ArvikaPeter och 1 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
öhh nej? Man sätter tätkiktsfolie.
Inte dom 2 aktörer som var aktuella för vårt badrum. Båda dessa sätter matta efter konstens alla regler och sedan kakel och klinker på det.

Så jo, de flesta (jag pratat med) gör så. Ska du säga emot igen?
 
Stadsfiskalen skrev:
Om man inte väljer att ha golvvärme, kan en handdukstork värma badrummet? Eller är det marginellt?
Det funkar bra här hos oss.
I "lilla" dusch/toarummet är dock handdukstorken aldrig påsatt.
Det behövs inte helt enkelt.

Men för att det skall fungera fordras nog en bra FTX-anläggning, som ser till att uppvärmd luft ständigt kommer in till våtrummen.

Och det kanske är svårare att få det att räcka till längre norrut.
 
  • Gilla
Stadsfiskalen och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det funkar bra här hos oss.
I "lilla" dusch/toarummet är dock handdukstorken aldrig påsatt.
Det behövs inte helt enkelt.

Men för att det skall fungera fordras nog en bra FTX-anläggning, som ser till att uppvärmd luft ständigt kommer in till våtrummen.

Och det kanske är svårare att få det att räcka till längre norrut.
Har du inte läst tråden? Det GÅR inte att ha en toalett/badrum utan extra uppvärmning i just det rummet!?!? 😜

Ironi...om någon undrar!
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att någon lägger plastmatta med klinker på på ett ny bygge.
Tror det inte är så vanligt.
 
S
Dizzy84 skrev:
Oj! Det var INTE många rätt du hade du!
Pinsamt!
Då ska vi se :)

Dizzy84 skrev:
Vi har golvvärme i vårt nya badrum med plastmatta. Huset är byggt 2010-2011 men med oinredd övervåning fram till nyligen.

Golvvärmen är dock aldrig igång.
Termostaten står på 20°C men är mest till för att hålla värmen i rummet då det är enda värmekällan där inne.
Dizzy84 skrev:
Man kan ju spela dum och välja att inte tänka.
Termostaten står på 21°C ser jag nu dessutom.

Givetvis har jag annan värmekälla i huset men det kanske jag hade behövt vara tydlig med?

Släpp det.
Jag hade alltså till 100% rätt om att du har termostaten inställd på 21grader
Jag hade alltså till 100% rätt om att du inte har någon annan värmekälla i badrummet.

Det enda som vart lite tveksamt var ju vad du har för reell temperatur i badrummet, jag trodde du hade skrivit att det var 20 grader men där hade jag fel.

Inte så jättepinsamt ändå :)
 
SueCia skrev:
Vi vet att det är enda värmekällan i badrummet, termostaten ställd på 21 grader och rummet håller 20 grader. Dessutom är inte kakel speciellt trevligt att gå på ouppvärmt även vid rumstemp på 20 grader.
Jag har golvvärme i mitt badrum på övervåningen och den går bara i gång någon gång på vintern. Den är inställd på 20 grader på golvet och det är varmt och skönt och gå på det golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.